همشهری آنلاین: رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از واگذاری سهام این شرکت به ارزش بیش از 41 هزار میلیارد ریال از سهام این سازمان تا پایان سال 86 خبر داد.

احمد علی هراتی‌نیک افزود: این سهام در گروه‌های فولاد، آلومینیوم، مس ، معدن و سیمان از طریق بورس، مزایده و توزیع سهام عدالت واگذار خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون وزیر صنایع و معادن گفت: سرمایه فعلی این سازمان بیش از 3 هزار میلیارد تومان است که این سرمایه در قالب 3 میلیارد و 235 میلیون و 400 هزار سهم 10 هزار ریالی به نام دولت تا پایان سال 85 ثبت شده است.

وی افزود: در گزارش هیأت عامل به مجمع عمومی عادی سالانه سازمان، عنوان شده است، ایمیدرو از سال منتهی به اسفند ماه 85، دارای 34 شرکت تابعه (با سهام بالای 50 درصد) و 29 شرکت وابسته (با سهام زیر 50 درصد) بوده است که این شرکت‌ها در 5 گروه اصلی فولاد، مس، آلومینیوم، معدن، سیمان و سایر به فعالیت می پردازند.

وی با بیان رتبه بندی و ارزشیابی سازمان در میان 100 شرکت برتر کشور گفت: ایمیدرو از لحاظ میزان دارایی رتبه 9، میزان فروش رتبه 3، میزان سود (قبل از کسر مالیات) رتبه 3، بازده فروش رتبه 42، بازده دارایی رتبه 55، تعداد کارکنان رتبه 4 و میزان صادرات رتبه دوم را در میان 100 شرکت برتر کشور تا پایان سال 84 به خود اختصاص داد.

هراتی‌نیک با اشاره به میزان فروش ایمیدرو گفت: ایمیدرو در سال گذشته 93 هزار و 531 میلیارد ریال در انواع محصولات فروش داشته که این میزان نسبت به سال 84 از رشدی 46 درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: 61 درصد این میزان فروش مربوط به فولاد، 18 درصد مس، 9 درصد مواد معدنی، 6 درصد آلومینیوم، 2 درصد سیمان و 4 درصد مربوط به سایر محصولات بوده است.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو در ادامه اظهار داشت: تا پایان سال 85، 2 هزار و 457 میلیون دلار در انواع محصولات، صادارت صورت گرفت که این میزان نسبت به سال 84 رشدی معادل 30 درصد داشته است.

وی تصریح کرد: در بخش صادرات مس با 44 درصد، فولاد 38 درصد، آلومینیوم 11 درصد و مواد معدنی با 7 درصد، ترتیب صادرات محصولات ایمیدرو را تشکیل داده اند.

هراتی‌نیک گفت: تا پایان سال گذشته 91 طرح با سرمایه گذاری ارزی11 میلیارد دلاری و سرمایه گذاری ریالی 90 هزار میلیاردی تعریف شده است که این طرحها تا پایان سال 89 به بهره برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به فعالیت‌های اکتشافی در سازمان گفت: عمده‌ترین فعالیت سازمان در بخش اکتشافات مواد معدنی صورت گرفته به طوری که میزان سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف مواد معدنی در سال 85 نسبت به سال 84 به دو برابر افزایش یافته است.

هراتی‌نیک در ادامه با اشاره به اینکه ایمیدرو از لحاظ واگذاری شرکت‌های تحت پوشش رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: در سال 85 بیش از 18 هزار و 795 میلیارد ریال سهام در گروه‌های فولاد، مس، معدن و سیمان در قالب فروش به عموم از طریق بورس و نیز در چارچوب مقررات توزیع سهام عدالت واگذار شده است.

وی افزود: تا پایان امسال 51 درصد از سهام فولاد خوزستان به ارزش 500 میلیارد تومان و 20 درصد از سهام فولاد مبارکه به ارزش هزار میلیارد تومان واگذار خواهد شد.

هراتی‌نیک گفت: در ادامه روند واگذاری‌ها با سازمان خصوصی‌سازی مکاتبه کرده‌ایم تا گروه ملی فولاد ایران، سیمان نهاوند و سیمان گلستان را نیز واگذار کنیم.
وی گفت: سازمان در سال گذشته بیش از 20 هزار میلیارد ریال سود خالص داشت که نسبت به سال 84 از رشدی در حدود 3 برابر برخوردار بوده است.

هراتی‌نیک تصریح کرد: تا پایان امسال 11 میلیون و 140 هزار تن مقاطع فولادی، 10 میلیون و 620 هزار تن فولاد خام، 200 هزار تن مس، 252 هزار تن شمش آلومینیوم، یک میلیون تن زغال سنگ، 20 میلیون تن سنگ آهن، 2 میلیون تن سیمان در واحدهای زیر مجموعه ایمیدرو تولید خواهد شد.

وی گفت: همچنین امسال 230 هزار متر حفاری اکتشافی با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد ریال برای اکتشاف انواع مواد‌ معدنی مورد نیاز به انجام خواهد رسید.

کد خبر 34514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز