چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۰۲
۰ نفر

تازه‌ترین آمار دریافتی نشان می‌دهد بورس تهران، همچنان در پی شکست هفته‌های اخیر خصوصی سازی، روی موج سهام شرکت‌های کوچک حرکت می‌کند.

به گزارش همشهری در نیمه  نخست آذرماه جاری، ارزش سهام شرکت‌های کوچکی چون‌ ایتالران، سولیران، خدمات انفورماتیک، فرآورده‌های تزریقی گاز لوله، شیمیایی سینا و توس گستر،‌بین 10تا 105 درصد رشد کرده است.

نکته جالب توجه آن که در جمع 20شرکت اول بازار از نظر سودآوری نام هیچ یک از شرکت‌های بزرگ بورس به لحاظ ارزش بازار، میزان سرمایه و تعداد سهامدار به چشم نمی‌خورد.

 به نظر می‌رسد شکست عرضه‌های اخیر خصوصی‌سازی، حرفه‌ای‌های بازار را برای کسب سودهای کوتاه مدت و مقطعی و نوسان‌گیری به سوی سهام شرکت‌های کوچک بورس سوق داده است.

این دسته از شرکت‌های بورس همواره به خاطر مقیاس کوچکشان به طور بالقوه برای
نوسان گیری‌های مقطعی و بازی‌های سهام مناسب هستند و در عین حال ریسک مبادله سهام این شرکت‌ها برای غیرحرفه‌ای‌ها بسیار بالاست. پیش از این و در طول سال‌های 83تا 85 بسیاری از غیر حرفه‌ای‌های بازار در جریان همین بازارهای مقطعی بر سر سهام شرکت‌های کوچک، زیان‌های بزرگی را متحمل شده بودند.

سودآورها

آمار موجود نشان می‌دهد: در طول 15 روز گذشته، بیشترین رشد قیمت سهام شامل حال ایتالران شده است. در این مدت ارزش هر سهم این شرکت 105 درصد افزایش یافته، این رشد قیمت‌ با حضور تعداد اندک خریداران رقم خورده است. ارزش دارایی سهامداران سولیران هم فقط با مبادله 8هزار سهم 50درصد افزایش یافته است. در این مدت قیمت سهام خدمات انفورماتیک 20درصد،‌فرآورده‌های تزریقی‌ 17درصد، گاز لوله 5/11 درصد  و شیمیایی سینا 3/11 درصد رشد کرده است.

پرطرفدارها

این گزارش حاکی است: در نیمه نخست آذرماه فولاد خوزستان پرطرفدارترین سهام بورس تهران بوده است. در این مدت 2هزار نفر در صف خرید 23میلیون سهم این شرکت ایستادند. تعداد خریداران سهام زامیاد هم از یکهزار و 800نفر فراتر رفت تا این شرکت در پله دوم جدول پرطرفدارهای بورس جای گیرد.

 در 15 روز اخیر یکهزار و 200نفر هم در صف خرید سهام هر یک از شرکت‌های سایپا و پتروشیمی خارک ایستادند. سهام توسعه معادن روی هم توجه یکهزار خریدار را به خود جلب کرده است.

اما نگاهی به کارنامه عملکرد بورس در 2 هفته گذشته نشان می‌دهد در این مدت 22هزار نفر 700 میلیون سهم عرضه شده در بازار را خریده‌اند. ارزش کل مبادلات در این دوره از مرز 2هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

کد خبر 38391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز