همشهری آنلاین: تعداد 3 میلیارد و 160 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش هزار و 232 میلیارد تومان، یکشنبه چهارم آذر 86، به صورت نقد در تابلوی فرعی بورس تهران عرضه می‌شود.

با اعلام سازمان‌خصوصی‌‌سازی مبنی بر عرضه قسمتی از سهام دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران، یکشنبه و دوشنبه، 4 و 5 آذرماه 86، چهار قسمت 5 درصدی فولاد مبارکه و 2 قسمت 10 درصدی آلومینیوم ایران در تابلوی فرعی بورس عرضه می‌شود.

بر اساس این گزارش، سازمان‌خصوصی‌‌سازی  آذر به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، نخست 3 میلیارد و160 میلیون سهم فولاد مبارکه معادل20 درصد را به قیمت پایه هر سهم 390 تومان به صورت یکجا و نقد عرضه می‌کند.

ارزش این معامله بیش از یک هزار و 234 میلیارد تومان عرضه برآورد شده است که در صورت تحقق این معامله، رکورد معامله بیش از 1.1 میلیارد سهم ملی مس به ارزش هزار و 17 میلیارد تومان، شکسته خواهد شد و بزرگترین عرضه و ارزش معامله به شرکت فولاد مبارکه تعلق خواهد گرفت و رکورد جدید دیگری در تاریخ بورس کشور به ثبت خواهد رسید.

 اطلاع‌‌رسانی بورس تهران، در همین رابطه اعلام کرد: برنده مزایده باید ظرف 9 روز کاری نسبت به پرداخت نقدی معامله اقدام کند که در غیر این صورت معامله باطل و خسارات وارده برابر ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار قابل دریافت خواهد بود.

اگر قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت پایه تعیین شده، بیشتر باشد آن قیمت مبنای قیمت پایه خواهد بود.

کارگزاران خریدار نیز در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید در سامانه معاملاتی خواهند بود که سه درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را به صورت نقدی و یا ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه کنند.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، در صورتی که که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند ابتدا کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده ) از محل وجوه واریزی یا ضمانت نامه مذکور تامین و ما بقی آن به عنوان وجه التزام به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز خواهد شد.

همچنین کارگزارانی که در این گونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانت‌نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند راسا ملزم به پرداخت تمام کارمزدهای معامله ( به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده ) به حساب اشخاص مربوط به مازاد آن تا سقف سه درصد ارزش معامله بر اساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی خواهند شد.

بنا بر این گزارش، در صورتی که فروش بلوک 20 درصدی سهام فولاد مبارکه به صورت یکجا انجام نشود، سهام این شرکت دو روز پس از تاریخ عرضه در چهار بلوک پنج درصدی به طور جداگانه عرضه خواهد شد.

در حال حاضر، رکورد بزرگترین معامله تاریخ 40 ساله بورس اوراق بهادار تهران در اختیار شرکت ملی صنایع مس ایران است که معامله آن روز 21 شهریورماه 86 انجام و روز 6 آبان ماه 86 محقق شد.

کد خبر 37400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز