گروه بورس: تازه‌ترین آمارهای دریافتی نشان می‌دهد، همزمان با نزول شدید سهام سنتی بازار، نظیر سیمان، خودرو و هلدینگ‌ها، نبض بورس تهران به طور کامل در اختیار شرکت‌های معدنی و فلزی قرار گرفته است.

در روزهای پایانی پاییز، نزدیک به 40 درصد کل ارزش‌های موجود در بازار در اختیار 2 گروه فلزات و معادن قرار گرفته است.

در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت‌های فلزی فعال در بازار به مرز 120 هزار میلیارد ریال رسیده و ارزش کل سهام معدنی 46 هزار میلیارد ریال است.

آمار موجود حاکی است، در بین 10 شرکت اول بورس از نظر ارزش بازار، نام 5 شرکت معدنی و فلزی دیده می‌شود.

در حال حاضر، فولاد مبارکه با ارزش بازاری معادل 51 هزار میلیارد ریال بزرگترین شرکت بورس است و شرکت مس با ارزش 43 هزار میلیارد ریالی‌اش در رتبه دوم ایستاده است.

ارزش بازار

2 شرکت معدنی چادرملو و گل گهر هم در محدوده 17 هزار میلیارد ریال در نوسان است. فولاد خوزستان هم برای نخستین بار در طول آذر ماه امسال به جمع 10 شرکت بزرگ بورس پیوسته، ارزش بازار فولاد خوزستان در حال حاضر 15 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

نزول سنتی‌ها

نکته جالب توجه در میان تحولات بازار آن که، 3 گروه خودرو، سیمان و هلدینگ، نزولی سریع را شاهد هستند و در حال حاضر خودروسازان به سومین گروه بزرگ بازار و تولیدکنندگان سیمان به چهارمین گروه بورس تبدیل شده‌اند.

هلدینگ‌ها هم به رتبه ششم تنزل کرده‌اند. هر یک از این 3 گروه در طول سال‌های 80 تا 85 همواره و به ترتیب رتبه اول بورس را به خود اختصاص داده‌ بودند.

دلایل نزول

در طول 2 سال اخیر 10 هزار میلیارد ریال از ارزش سهام هر یک از شرکت‌های سایپا  و  ایران‌خودرو کاسته شده که همین موضوع بیشترین تاثیر را بر نزول سهام شرکت‌های خودروسازی برجای گذاشته است.

در گروه سیمان نیز ارزش سهام هر یک از شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، تهران و سپاهان بین 15 تا 20 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

در جمع هلدینگ‌ها نیز ارزش بازار سرمایه‌گذاری بانک ملی 20 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هم شاهد نزول 15 هزار میلیارد ریالی ارزش بازارش بوده است.

کد خبر 39199

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز