یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هفت گروه تهرانی و سه گروه از شهرستان در بخش پاپ بیست‌وسومین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند یافت.

این 3 گروه با 15 گروه دیگر که از شهرهای مختلف برای حضور در بخش‌های سنتی و تلفیقی به تهران خواهند آمد، تعداد گروه‌های شهرستانی جشنواره امسال را به 18 گروه می‌رساند.

نکته جالب اینکه مجموع گروه‌های بخش‌ سنتی و تلفیقی، 25 گروه است که از حضور پررنگ‌تر گروه‌های شهرستانی در این بخش حکایت دارد.

مدیر اجرایی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در این باره می‌گوید: «پیام هنر و مولانا از اصفهان، فلک‌الافلاک از خرم آباد، شباهنگ خلیج فارس از ماهشهر، آوای فاخته از همدان، شور از تبریز، پژواک از قزوین، نوا  از شیراز، روژان از سنندج، جوانان
 استاد سلیمی از تبریز، مشتاق جام و ندای جام از تربت جام، اوغلان بخشی از گنبد کاووس و تنبور نوازان بیستون از کرمانشاه در جشنواره امسال حضور دارند.»

 علی ترابی گروه‌های تهرانی را این طور معرفی می‌کند: «از تهران نیز 10 گروه به نام‌های مستان‌نو، هور آوا، مدینا، مشرق، سرایه، نغمه کیمیا، نوای مخالف، جوان، گروه سنتی و ارکستر مجلسی فرهنگسرای بهمن حضور خواهند داشت.»

اما کوچک‌ترین و شاید کم‌رونق‌ترین بخش جشنواره امسال، موسیقی کلاسیک است. در این بخش تنها 2 گروه از شهرستان و 5 گروه از تهران حضور خواهند داشت که بیشتر هم شامل گروه‌های کر می‌شوند: گروه کر آریا به سرپرستی هنگامه عظیمی از مشهد و گروه کر پاسارگاد به سرپرستی امیرعباس حسینی از شیراز، گروه تریو پیانو به سرپرستی محمدرضا صفی، کر مهرگان( نرگس رئیسی)، هم آوا( سید هوتن غضنفری) و بوم رنگ (مازیار یونسی)  در این بخش حضور خواهند داشت.

 باقی ماجرا

علاوه بر اینها که بخش رقابتی جشنواره 23 را تشکیل می‌دهد، 8 سخنرانی نیز در بخش پژوهشی جشنواره در زمینه موسیقی سنتی، پاپ و بین‌الملل انجام خواهد شد.

ناصر مجرد، محمدرضا آزاده فر، ارفع اطرایی، منصوره ثابت زاده، هماسادات افسری،
علی زاده محمدی و خشایار اعتمادی درباره مباحث گوناگونی از رابطه خشونت و موسیقی و جنبه‌های روان‌شناختی آن گرفته تا بحث ردیف در موسیقی سنتی سخنرانی خواهند کرد.

من آنکه در بخش بین‌الملل جشنواره نیز گروه‌های آکادمیک  به اجرای برنامه خواهند پرداخت و در کلاس‌های حرفه‌ای به توضیح مفاهیم و تکنیک‌های موسیقایی می‌پردازند.

دبیر جشنواره 23 درباره این بخش به خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: «تلاش ما این است که گروه‌های آکادمیک انتخاب شوند که هم از کیفیت بالایی برخوردار باشند و هم ما بتوانیم از حضور آنها در مسترکلاس هایمان استفاده کنیم. بیشتراین نوازندگان یا از استادان دانشگاه هستند یا موسیقی را در دوره‌هایی آکادمیک فرا گرفته‌اند.»

به گفته کامبیز روشن‌روان، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گروه‌های خارجی، آکادمیک بودن آنهاست.

روشن‌روان درباره مسترکلاس‌ها هم می‌گوید: بیشتر این گروه‌ها روزهای پنجشنبه و جمعه در تهران حضور دارند که این روزها همزمان با تعطیلی هنرستان‌ها ودانشکده‌های موسیقی است.

به همین دلیل، باید ابتدا با این مراکزتماس بگیریم و آنها هم برای برگزاری این مسترکلاس‌ها اعلام آمادگی کنند.

بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی، بین‌الملل، جنبی و سخنرانی از 30 آذر تا 8 دی ماه در تالارهای وحدت، رودکی، فرهنگسرای هنر، فرهنگسرای نیاوران، خانه هنرمندان، اریکه ایرانیان، تالار بزرگ کشور و سالن‌های دهکده و شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

کد خبر 38729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز