علی اصغر محمدی: آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با همکاری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی، در مدارس کشور به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های زندگی را در مدارس فرا می‌گیرند.

حسن ضیاءالدینی افزود: دوره‌های آموزش پیشگیری از اعتیاد و ایدز، ویژه مدیران مدارس کشور نیز با همکاری نیروی انتظامی و به‌کارگیری کارشناسان این نیرو و با هدف آگاه‌سازی‌ مدیران مدارس راجع به آسیب‌های اجتماعی، در مدارس برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: ضروری است مدیران مدارس از کارشناسان مجرب نیروی انتظامی در زمینه سوء مصرف مواد‌مخدر و آسیب‌های اجتماعی، برای آگاه‌سازی‌ دانش‌آموزان دعوت کنند تا درباره معضلات و آسیب‌های اجتماعی همان منطقه دانش‌آموزان را توجیه کنند.

آموزش پیشگیری از ایدز و رفتارهای پر خطر

62 هزار و 500 معلم امسال در 8 استان کشور براساس طرحی در قالب آموزش ضمن خدمت، آموزش‌های لازم در باره پیشگیری از بیماری‌های ایدز و هپاتیت را فرا‌گرفتند.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره گفت: با توجه به بودجه اختصاص یافته از سوی کمیته هماهنگ‌کننده کشوری مبارزه با ایدز و با هماهنگی وزارت بهداشت، 62 هزار و 500 نفر از معلمان استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گیلان، مرکزی و یزد، تحت پوشش دوره‌های آموزشی پیشگیری از ایدز و هپاتیت قرار گرفتند.

ضیاءالدینی با اشاره به این که این دوره‌ها با مجوز دفتر ارتقای آموزش ضمن خدمت آموزش و پروش برگزار شد، افزود: مدرسان این دوره‌ها نیز استادان مراکز تربیت معلم بودند که دوره‌های آموزشی لازم در باره ایدز را طی کرده‌اند.

وی که اخیرا با حفظ سمت از سوی وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان مشاور وزیر در حوزه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه منصوب شده است در باره انتخاب این استان‌ها خاطر نشان کرد: از یک طرف این استان‌ها آمادگی خود را اعلام کرده بودند و از طرف دیگر برگزاری این دوره آموزشی در این استان‌ها بیش از سایر استان‌ها احساس می‌شد.

وی در ادامه با بیان این که سال گذشته نیز بیش از 58 هزار معلم در 13 استان کشور تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفتند، اظهار داشت: تا کنون بیش از 120 هزار معلم و مدرس آموزش و پرورش در سراسر کشور دوره‌های آموزش پیشگیری از ایدز، اعتیاد و سایر رفتارهای پر خطر را طی کرده‌اند.

ضیاءالدینی افزود: آموزش دانش‌آموزان و معلمان کمک زیادی به امر سلامت جمعیت دانش‌آموزی کشور می‌کند.

وی با اشاره به این که تاکنون بیش از 5/2 میلیون دانش‌آموز دوره آموزش پیشگیری از ایدز را در مدارس دیده‌اند، گفت: جزوه‌ای که سال‌های گذشته بین دانش‌آموزان سال اول دبیرستان توزیع می‌شد، امسال پس از بازنگری مجدد به صورت بخشی مستقل، ضمیمه کتاب زیست شناسی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

کمبود مربی بهداشت

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از کمبود بیش از 16 هزار مربی بهداشت در مدارس کشور خبر داد و گفت: 85 درصد مدارس کشور مربی بهداشت ندارند، البته در برخی از استان‌های محروم حدود 90 درصد مدارس مربی بهداشت ندارند.

براساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد ولی در کشور ما برای 14میلیون دانش‌آموز تنها 3600 مربی بهداشت وجود دارد که براساس تعریف استاندارد جهانی این تعداد باید به 6 برابر افزایش یابد.

شناسنامه سلامت دانش‌آموزان سوم

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: دانش‌آموزان سوم ابتدایی آذرماه امسال شناسنامه سلامت می‌گیرند.

وی افزود: تمامی دانش‌آموزان سوم ابتدایی با همکاری وزارت بهداشت، در مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور، از نظر سلامت مورد ارزیابی و معاینه پزشکی قرار می‌گیرند و برای آن‌ها شناسنامه سلامت صادر می‌شود.

ضیاءالدینی اظهار داشت: امسال حدود یک میلیون و 100 هزار نوآموز ورودی سال اول دبستان در سراسر کشور هنگام ثبت نام مورد ارزیابی و معاینه پزشکی قرار گرفتند و برای آن‌ها نیز شناسنامه سلامت صادر شد.

دستورالعمل بوفه‌ها، تا پایان هفته آینده

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ادامه از ابلاغ دستورالعمل جدید بوفه مدارس تا پایان هفته آینده به مدارس خبر داد و گفت: بوفه‌های استاندارد براساس شاخص‌های پایگاه تغذیه سالم در سال 84 بیش از 60 پایگاه بود و امسال به 120 پایگاه افزایش می‌یابد.

کد خبر 37824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز