سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

افروز پورهاشمی: افزایش سیل برنج وارداتی به کشور طی 2 سال گذشته یکی از اساسی‌ترین مشکلات شالیکاران بوده است،‌ اما در این میان برخی از مسئولان وزارت بازرگانی بر این باورند که چون برنج وارداتی در ایام برداشت و توزیع برنج داخلی وارد نمی‌شود، پس مشکل ساز هم نخواهد بود.

این در حالی است که با وجود اعلام این نقطه نظر از سوی وزارت بازرگانی، دبیر انجمن برنج بر این باور است که واردات برنج به داخل چند برابر نیاز کشور است.

جمیل علیزاده شایق، گفت: بر اساس آمار گمرک در سال گذشته معادل 4/1 میلیون تن برنج به طور رسمی به کشور وارد شده است که این رقم چند برابر نیاز داخلی است. همچنین گزارش رسمی گمرک حاکی از آن است که طی 7 ماه امسال، 748 هزار تن برنج به داخل وارد شده است.

وی تأکید کرد: حتی با اعمال تعرفه150 درصدی برای واردات برنج، نرخ هر کیلوگرم  این محصول حدود 750 تومان تمام می‌شود که باز هم  برنج داخلی توان رقابت با این نرخ را ندارد.

وی گفت: واردات تنها راه تنظیم بازار برنج نیست. در این میان معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، نیز در این باره اظهار کرد: وجود برخی از مشکلات را می‌پذیریم و آمادگی کامل برای برقراری جلسات مشترک با این انجمن، در جهت رفع مشکلات را داریم.

به گفته محمد صادق مفتح، تنظیم بازار، تنها با واردات عملی نیست و تا رفع مشکل تولید و تسهیل بستر تولید، نمی‌توان به تنظیم بازار پرداخت.

باید اذعان کرد دولت همچنان طرح نیل به خوداتکایی در تولید برنج را مد نظر دارد، طرحی که بنا به گفته مسئولان ذی‌ربط تا 3 سال آینده به تحقق خواهد پیوست.

در برنامه خودکفایی، تولید برنج به روش مکانیزاسیون و اصلاح مدیریت در راستای کاهش هزینه‌های تولید مد نظر قرار گرفته است، چنانچه طی سال گذشته بالغ بر 2 میلیارد تومان تسهیلات یارانه دار با کارمزد تک رقمی برای خرید ماشین آلات و ادوات شالیکاری در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

طرح کاهش تعرفه واردات برنج

نکته قابل توجه آن است که هم‌اکنون به دنبال افزایش بهای برنج در بازار، طرح بررسی تعرفه واردات این محصول مد نظر قرار گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون هر کیلوگرم برنج طارم، دودی، هاشمی و دم سیاه به ترتیب 1800 ،2100 ،1500 و 1600 تومان در بازار به فروش می‌رسند.

برخی از دست‌ اندرکاران بازار بر این باورند که افزایش قیمت بیشتر ناشی از بالا رفتن کرایه حمل برنج از استان‌های شمالی به مرکز کشور به دلیل سهمیه‌بندی بنزین و افزایش بهای دستمزد کارگران است.

مسئول دفتر برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره علت گرانی برنج، به مهر گفت: وقتی هزینه تولید بسیار بالاست مسلما بهای محصول نهایی هم بالا می‌رود.

به گفته مجید سلطانی، میزان هزینه تولید در هکتار ارقام محلی به ازای هر کیلوگرم برنج سفید یک هزار و 100 و ارقام پر محصول کیفی مانند خزر، هیبرید و فجر 950 و سایر ارقام پر محصول شامل ندا و نعمت 850 تومان است.

کد خبر 37122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز