سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود تأکید بسیاری از تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران بازار مواد پروتئینی بر ساماندهی سیاست‌های تولید و عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ

به‌دلیل ناهماهنگی سیاستگذاری متولیان تولید و عرضه مواد پروتئینی پس از افزایش تقاضا و رشد مصرف این محصولات، همواره نوسان قیمت و عرضه را شاهد بوده‌ایم.

این امر موجب شده تا در شرایطی که وزارت بازرگانی برخلاف وظایف سازمانی خود کمترین نقش را در تنظیم بازار این محصولات دارد، وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان محور اصلی تنظیم بازار این فرآورده‌ها مطرح شده و از طریق دستگاه مباشر شرکت پشتیبانی امور دام با واردات گوشت منجمد و بهره‌‌گیری از ذخیره‌سازی‌ انجام شده از محل تولید داخلی  این کالاها، نسبت به کنترل قیمت‌ و تنظیم بازار این محصولات اقدام کند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران (میهن) با اعلام افزایش قیمت مجدد تخم مرغ در پایان ماه مبارک رمضان، مدت زمان مشارکت این اتحادیه در اجرای طرح تنظیم بازار این کالا را تا پایان ماه مبارک دانسته و می‌گوید: براساس تفاهم نامه‌ هیأت‌مدیره این اتحادیه با وزارت جهاد کشاورزی، قرار شده تا پایان ماه مبارک رمضان تخم مرغ با قیمت کیلویی 890 تومان عرضه شود و این اتحادیه تنها تا پایان ماه رمضان به این تفاهم نامه پایبند است.

ناصر نبی‌پور‌ می‌افزاید: تاکنون قراردادی مبنی بر همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در قالب طرح ساماندهی توزیع تخم مرغ نداشته‌ایم و بعد از ماه مبارک رمضان باید در زمینه قیمت‌ها تصمیم‌گیری شود  و در ماه مبارک رمضان نیز درصورتی که این تفاهم نامه را امضاء نمی‌کردیم قیمت تخم مرغ به قیمت بالای 1000 تومان در هر کیلو می‌رسید همچنین درصورتی که اجرای این تفاهم‌نامه بعد از ماه مبارک رمضان تداوم نداشته باشد، باید منتظر چنین قیمت‌هایی برای تخم مرغ باشیم.

وی با بیان این که در تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی تشکل‌ها جایگاهی ندارند، افزود: با توجه به امکاناتی که این وزارتخانه در اختیار دارد می‌تواند با ایجاد ترمینال‌هایی در استان‌ها تخم مرغ را در این اماکن از تولیدکننده‌ها تحویل بگیرد و توزیع کند.

از سوی دیگر رئیس هیأت‌مدیره مرکز همکاری‌های امور دام نیز با ابراز تأسف از ناهماهنگی در تولید و عرضه دام به بازار، واردات گوشت‌های یخی در کاهش قیمت‌ها را بی‌تأثیری دانسته و می‌گوید: قیمت گوشت نسبت به ماه گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته درصورتی که قیمت علوفه حدود 35 درصد افزایش داشته است و با ادامه این شرایط دامداران و مرغداران قادر به تحمل وضعیت موجود نیستند. وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست خود را از واردات به حمایت از تولید داخلی تغییر دهد. این در حالی‌است که تأمین نهاده‌ها و تولید جو برای این وزارتخانه اهمیتی ندارد.

جواد وکیلی گیلانی با بیان این‌که گوشت‌های یخی وارداتی گوشت ممتاز نیست و تاریخ انقضای آن بسیار نزدیک است، می‌افزاید: واردات گوشت‌های یخی چندان مورد استقبال مردم واقع نشده و در کاهش قیمت‌ها تأثیری نگذاشت. با این روند اکنون قیمت گوشت بره زنده 2 هزار و 600 تومان و لاشه آن 5هزار و 200 تومان است. همچنین گوساله زنده کیلویی 2 هزار و 350 تومان و لاشه آن کیلویی چهار هزار و 500 تومان از دامدار خریداری می‌شود.

این در حالی است که با وجود دیدگاه‌های اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی در زمینه ناکار‌آمدی سیاستگذاری‌های انجام شده برای تنظیم بازار مواد پروتئینی، وزارت جهاد کشاورزی از موفقیت‌آمیز بودن طرح تنظیم بازار این کالاها در ماه مبارک رمضان و تداوم اجرای این طرح خبر می‌دهد.

گرچه با این روند و در نظر گرفتن توانمندی‌های اصناف تولیدی و توزیعی برای تنظیم بازار این محصولات و تأکید و جهت‌گیری کلی سیاست‌های دستگاه‌های دولتی بر کاهش تصدی دولت، به‌نظر می‌رسد واگذاری طرح‌ تنظیم بازار مواد پروتئینی به اتحادیه‌ها و تشکل‌های غیردولتی بهترین راهکار جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه این کالاها است؛

موضوعی که پیش از این نیز با افزایش تقاضا برای برخی کالاها و تنظیم بازار میوه‌، مرکبات و... مورد توجه قرار گرفته و بنا بر اعلام وزارت بازرگانی، اجرای این طرح‌ها قادر به جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه این کالاها بوده است.

کد خبر 34120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز