شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

با وجود وعده‌‌های وزیر جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت و مرغ و اعلام مکرر این وزارتخانه مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت این کالا تا پایان سال از طریق عرضه گوشت قرمز ذخیره شده به بازار، این روزها روند افزایش قیمت گوشت که از یک ماه پیش آغاز شده بود، شتاب بیشتری گرفته است.

این روند موجب شده است که قیمت انواع گوشت در چند هفته اخیر افزایش‌10  تا 15 درصدی داشته باشد.

در حالی که پیش از این گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران  در هفته منتهی به 9آذر ماه جاری  حاکی از افزایش جزئی قیمت گوشت گاو و گوساله و ثبات قیمت گوشت گوسفند بود، این روزها رشد قیمت گوشت گوسفندی از شتاب بیشتری نسبت به گوشت گوساله برخوردار بوده است، به طوری که قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی از 7 هزارو 200 تومان در 3 هفته گذشته، اکنون به 8 هزار و 300 تومان افزایش یافته و قیمت هر کیلو گوشت ران گوساله نیز به 7هزارو 300 تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر قیمت هر کیلو گوشت شقه‌ای گوسفندی از 6 هزارو 200 به 7 هزار تومان و هر کیلو گوشت خورشتی گوساله به 7 هزارو 500 تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت هر کیلو گوشت چرخ کرده به 7 هزار تومان، فیله گوساله 12 هزار تومان و قیمت هر کیلو جگر در فروشگاه‌های سطح شهر با 1500 تومان افزایش به 9 هزار تومان افزایش یافته است.

با وجود این، دیدگا‌ه‌‌‌های مختلفی در زمینه علل و میزان افزایش قیمت گوشت قرمز مطرح می‌شود.

پیش از این رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران، توزیع نامنظم گوشت یخی را عاملی در افزایش قیمت اخیر این فراورده دانسته و اعلام کرده بود: در چند هفته گذشته، صادر نشدن حواله برای تحویل گوشت‌های یخی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام باعث شده تا قیمت گوشت قرمز پس از تثبیت یکی دو ماهه حرکتی رو به رشد را آغاز کند.

علی خندان‌روجوان با بیان اینکه هیچ دلیلی از سوی این شرکت برای صادر نشدن حواله واردات گوشت منجمد اعلام نشده گفته بود، ادامه این روند باعث گران‌ترشدن گوشت خواهد شد.

از سوی دیگر جواد وکیلی گیلانی- رئیس هیأت‌مدیره مرکز همکاری‌های امور دام- با اظهار نظری متفاوت با اشاره به افزایش قیمت علوفه در یک ماه اخیر خبر از کاهش 10 درصدی  قیمت گوشت قرمز و کسادی بازار داده و اعلام کرده است، دامداران به‌دلیل گرانی علوفه مجبورند دام خود را به قیمتی پایین به بازار عرضه کنند.

این در حالی است که  بسیاری از فعالان بازار و قصابی‌های سطح شهر،  افزایش قیمت گوشت قرمز در یک ماهه اخیر را ناشی از سفر حجاج به خانه خدا و در پیش بودن عید قربان قلمداد می‌کنند.

جدای از مباحث مطرح در زمینه میزان و علت افزایش قیمت گوشت قرمز، نوسان اخیر قیمت این محصول بیش از هر چیز نشانگر ناکار‌آمدی  اجرای سیاست‌های تنظیم بازار مواد پروتئینی توسط دستگاه‌های دولتی است؛ گرچه این ناکار‌آمدی در تنظیم بازار طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان نیز نمود عینی داشت اما مسئولان ذیربط از این سیاست‌ها پشتیبانی کردند.

تداوم مناقشه اصناف و وزارت جهاد کشاورزی

تنظیم بازار گوشت و سایر مواد پروتئینی موضوعی است که از مدت‌ها پیش به مناقشه‌ای بین اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است و باز هم  وزارت جهاد کشاورزی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام کار تنظیم بازار این محصولات را بر عهده گرفته است.

با این وجود محمد آزاد چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری مجددا از واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به اصناف تا پایان سال جاری خبر داد. نکته قابل توجه آن است که چرا در تنظیم بازار مواد پروتئینی وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی بازار به ایفای نقش پرداخته و نوسان قیمت این کالاها در سال‌های اخیر نیز قادر به اصلاح این فرآیند ناکار‌آمد نبوده است، موضوعی که چندی پیش محمد صادق مفتح معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی پاسخ به این پرسش همشهری به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده و از پاسخگویی به آن خودداری کرد.

کد خبر 38621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز