چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

از یک ماه پیش که با بارش چند روزه برف، همه غافلگیر شدند پدیده جدیدی ظهور کرد که براساس آن هر نوع تحرک قیمت و گرانی را پای نامه اعمال برف و زمستان نوشته شد تا مسئولیت از گردن همه ساقط شود.

علاوه بر این، اخبار گرانی‌ هم به نحوی به سرما و برف و باران ربط پیدا کرد، در نتیجه همین تحولات، مدتی پیش خبر دادند در اثر بارندگی‌های اخیر ماهی گران شده است؛ افزایش قیمتی که از نظر مدیرعامل اتحادیه آبزیان همه ساله با رسیدن فصل سرد اتفاق می‌افتد. ارسلان قاسمی می‌گوید: در فصل گرم، سهم اندک ماهی در سبد خانوارهای ایرانی باز هم کاهش می‌یابد و به تبع آن قیمت‌ها هم تعدیل می‌شود، به همین علت هم تولیدکنندگان، تولید ماهی را کاهش می‌دهند.[راهنمای خرید ماهی]

به گفته او در فصل سرد زمستان تقاضا برای مصرف ماهی افزایش می‌یابد و به این ترتیب قیمت‌ها دوباره به سطح واقعی خود برمی‌گردد. قاسمی معتقد است: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید امسال قیمت ماهی در زمستان رشد زیادی نداشته اما تقاضا برای مصرف نسبت به سنوات گذشته بیشتر بوده است.

او دلیل افزایش تمایل مردم به مصرف ماهی و آبزیان را ترس از آنفلوآنزای مرغی توصیف می‌کند و می‌گوید: قیمت ماهی، زمستان امسال 5 تا 10 درصد افزایش یافته است.به گفته مدیر عامل اتحادیه آبزیان هر کیلو میگو بسته به اندازه و کیفیت، از 4 تا 12 هزار تومان تفاوت قیمت دارد.قاسمی می‌افزاید: در حال حاضر ماهی‌های جنوب، قزل‌آلا و کپور طرفدار بیشتری دارند.

اما با وجود افزایش تمایل به مصرف ماهی، قاسمی معتقد است: ماهی هنوز سهم بسیار اندکی در سبد خانوار ایرانی دارد که در مقایسه با متوسط مصرف سرانه در جهان رقم بسیار ناچیزی است.

به گفته او به طور متوسط سرانه مصرف ماهی برای هر ایرانی 5/6‌کیلوگرم است آن هم در شرایطی که این رقم در دنیا به14‌کیلوگرم و در ژاپن به 100 کیلوگرم می‌رسد. قاسمی می‌افزاید: با فرهنگ‌سازی مناسب باید این فاصله قابل توجه با متوسط مصرف جهانی جبران شود.

کد خبر 43072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز