گروه اقتصادی: گرچه وزارت بازرگانی حضور اصناف در تنظیم بازار را موفقیت آمیز می داند، اما اتحادیه‌های صنفی با تاکید بر ظرفیت‌های بسیار این تشکل‌ها، این شیوه استفاده از توانمندی واحدهای صنفی را راهکاری مقطعی و فاقد کارایی لازم قلمداد ‌می‌کنند.

با جلال‌الدین محمد شکریه نایب رئیس اول شورای اصناف گفتگو کرده‌ایم.

  • حضور اصناف در طرح ضیافت، بازگشایی مدارس و برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم تا چه حد قادر به جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه کالاها بوده است؟

گرچه بیشتر اتحادیه‌های صنفی تمایلی به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نداشته و ندارند اما از آنجا که برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم مورد تاکید دولت و وزارت بازرگانی است، اصناف نسبت به برپایی نمایشگاه و اجرای طرح فروش‌فوق‌العاده در سراسر کشور اقدام کردند.

تلاش کردیم  تا به نوعی همه اصناف مرتبط با کالاهای مورد نیاز مردم را در این طرح‌ها دخیل کنیم. اما برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم راهکار مناسبی برای تنظیم بازار نبوده و به نظر می‌رسد اجرای طرح فروش فوق‌العاده با توجه به گستردگی واحدهای صنفی در همه نقاط شهر، راهکار مناسبی خواهد بود.

در مجموع یقینا برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم با توجه به محدودیت‌های تعداد و محل برگزاری قادر به جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه کالاها نخواهد بود و بیشتر جنبه روانی موضوع و تاثیرگذاری این شیوه عرضه کالا بر قیمت‌ فروشگاه‌های سطح شهر مورد نظر قرار دارد.

  • بهترین راهکار بهره‌گیری از توانمندی‌های اصناف در تنظیم بازار کالا و خدمات چیست؟

راهکار نهایی بهره‌گیری از واحدهای صنفی در تنظیم بازار کالاها و خدمات استفاده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف است اما اکنون در شرایط خاصی قرار داریم که باید از این شرایط عبور کنیم.

چراکه هدف از حضور اصناف در بازار جلوگیری از تاثیر واسطه‌ها و دلالان در نوسان قیمت و عرضه کالاهاست و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی به شکلی مقطعی و در نقاط محدودی از سطح شهر قادر به تحقق این هدف و بهره‌گیری همه اقشار جامعه از کالاهای مورد نیاز با قیمت مناسب نخواهد بود بلکه باید به تدریج واحدهای صنفی مختلف برای عرضه کالاها تجمیع و ساز و کار خاصی در شورای اصناف تدوین شود تا صاحبان واحدهای صنفی در هر منطقه با تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف که دائمی بوده و امکان نظارت و کنترل بیشتر قیمت‌و کیفیت کالاها نیز وجود دارد، در تنظیم بازار مشارکت داشته باشند.

همچنین آن چه اکنون در قالب تعاونی‌های مصرف در اداره‌ها و شرکت‌های مختلف انجام می‌شود نیز قادر به تحقق این هدف نیست.

این فروشگاه‌ها بدون پروانه کسب نسبت به عرضه کالا اقدام می‌کنند و تاثیر چندانی در جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در سطح شهر ندارند.

تا زمانی که تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف نهایی شود باید در چارچوب طرح فروش فوق‌العاده در سطح شهر نسبت به عرضه کالاها اقدام کرد.

  • تا کنون چه اقدامی برای تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف صورت گرفته است؟

وزارت بازرگانی حدود یک سال و نیم پیش دستور‌‌العملی  را برای نحوه تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای تدوین کرده است. همچنین در نشست‌های شورای اصناف نیز عنوان شده تا در صورتی که نخواهیم نمایشگاه‌های عرضه مستقیم بر پا شود باید به سمت تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف پیش رویم.

کارهای اولیه در این زمینه در شورای اصناف شروع شده و اکنون باید این بحث در کمیسیون‌ها مطرح و بررسی شود اما در مورد این که این فروشگاه‌ها تا چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد، نیازمند کمک‌های اداری و مالی دولت و ایجاد اطمینان هستیم.

کد خبر 34454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز