با وجود وعده‌های مختلف مسئولین برای تولید و تنظیم بازار مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان، به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست در سیستم توزیع، نابسامانی قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار همشهری، این روند موجب افزایش قیمت مرغ در تهران شده به نحوی که اکنون قیمت این کالا در بازار آزاد از 2200 تا 2700 تومان افزایش یافته است.خبری از عرضه مرغ به نرخ مصوب نبوده  یا  اطلاع رسانی درستی از مراکز عرضه مرغ و سایر فرآورده‌های پروتئینی به قیمت مصوب انجام نشده است.

با این وجود همان‌طور که پیش از این رئیس مجمع امور صنفی توزیعی تهران با گلایه از بهره‌ نگرفتن از توانمندی‌های واحدهای صنفی در تنظیم بازار مواد پروتئینی نسبت به ناتوانی سیاست‌های تنظیم بازار این فرآورده‌ها هشدار داده بود، نوسان قیمت گوشت، مرغ و تخم مرغ همچنان ادامه دارد.

همچنین رئیس شورای اصناف نیز با اعلام این که کمبودی در تولید گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در کشور وجود ندارد، استفاده نکردن از توانایی‌های اصناف در زمینه تنظیم بازار را عامل افزایش قیمت این اقلام در واحدهای صنفی خارج از چارچوب توزیع مستقیم دانسته است.

با این روند و در شرایطی که نیاز بازار داخلی به این فرآورده‌ها کمتر از میزان تولید است، به نظر می‌رسد گرانی‌های اخیر مواد پروتئینی ناشی از برنامه‌ریزی نادرست برای تنظیم بازار و نبود سیستم توزیع کارآمد بوده است.

چندی پیش حتی معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی نیز از بیان علت دخالت وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار مواد پروتئینی خودداری کرد.

کد خبر 32332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز