دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند برای جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه کالاها از طریق برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه و عرضه مستقیم کالاهای مورد نیاز مردم در این ماه اقدام کنند.

این در حالی است که با وجود توافق اصناف و وزارت بازرگانی برای اجرای طرح تنظیم بازار مواد پروتئینی، چندی پیش مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام  اعلام کرد، این شرکت همانند سال گذشته نسبت به عرضه گوشت ، مرغ و تخم مرغ مورد نیاز مردم اقدام خواهد کرد و با توجه به ذخیره‌‌سازی انجام شده مردم نگران تامین محصولات پروتئینی در ماه مبارک رمضان نباشند.

از سوی دیگر عرضه این محصولات به دلیل ارایه نشدن مجوز سازمان دامپزشکی تنها در یک نقطه برپایی نمایشگاه پاییزه  ( حکیمیه) اجرایی شده و هنوز مصرف کنندگان اطلاعی از چگونگی تامین مواد پروتئینی عرضه شده در چارچوب سیاست‌های تنظیم بازار ندارند.

با این روند در حالی که چندی پیش مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام قیمت هر کیلو گوشت قرمز مخلوط برای مصرف کننده را حداکثر3 هزار و900  تومان، قطعات گوشت 3 هزارو 500 تا 4 هزار تومان، هر کیلو گوشت مرغ در سراسر کشور هزار و 850 و قیمت تخم مرغ را 990 تا هزار و30 تومان اعلام کرده بود، در روزهای اخیر قیمت انواع گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ افزایش یافته است.

گرچه گزارش بانک مرکزی درمورد  قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 16 شهریور ماه جاری، حکایت  از افزایش 2/0 درصدی قیمت گوشت گوسفند، ثبات قیمت گوشت گاو و گوساله، کاهش 1/1 درصدی قیمت مرغ و نیز کاهش
 0/7 درصدی قیمت تخم مرغ دارد. اما این روزها قیمت مواد پروتئینی در بازارهای سطح شهر افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش قیمت انواع گوشت قرمز

در روزهای اخیر قیمت انواع گوشت قرمز در فروشگاه‌های سطح شهر هر کیلو از 300تا بیش از 900 تومان  افزایش یافته است. به نحوی که اکنون هر کیلو گوشت شقه‌ای گوسفندی به قیمت 6هزارو 300 تا 6هزارو 700 تومان و قیمت گوشت گوساله خورشتی تا بیش از 7 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله بدون استخوان که پیش از این 6 هزارو 700 تومان بوده اکنون به بیش از 7 هزارو 500 تومان  افزایش یافته است.

سیر صعودی قیمت مرغ و تخم مرغ

همچنین درحالی که شرکت پشتیبانی امور دام قیمت متوسط هر کیلو مرغ  در سراسر کشوررا هزارو 850 تومان اعلام کرده است، در روزهای اخیر روند افزایش قیمت مرغ آغاز شده است؛ به نحوی که قیمت هر کیلو مرغ تازه  در فروشگاه‌های سطح شهر تا 2 هزار تومان نیز افزایش داشته و در میادین میوه و تره‌بار نیز گرچه قیمت مرغ تازه هزارو 650 تومان مصوب شده است اما این محصول کمتر عرضه می‌شود.

این در حالی است که از عرضه مرغ منجمد در مراکز عرضه مستقیم نیز خبری نبوده و مشخص نیست محصولات پروتئینی در چارچوب طرح تنظیم بازار چگونه و در چه محلی عرضه می‌شود.

همچنین  با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و فرارسیدن فصول پر مصرف تخم مرغ ، این روزها نابسامانی در قیمت و عرضه تخم مرغ بیش از قیمت مرغ بوده است.

در حالی که قیمت هر کیلو تخم مرغ در میادین میوه و تره‌بار هزارو 990 تومان اعلام شده، به دلیل افزایش قیمت این محصول از یک هفته پیش در این مراکز عرضه نمی‌شود و در فروشگاه‌های سطح شهر نیز هر شانه تخم مرغ به قیمت 2 هزار و 650 تا 2 هزارو 900 تومان، یعنی هر کیلو به قیمت بیش از هزار و 300 تومان افزایش یافته است.

کد خبر 31109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز