گروه اقتصادی: خرما یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور به شمار می‌آید به نحوی که در 5 ماهه نخست امسال 30 هزار تن خرما به ارزش نقدی 21 میلیون دلار به خارج صادر شده است.

این در حالی است که دولت امسال مبالغی برای خرید توافقی خرما در نظر گرفته است تا نخل‌کاران هر چه بیشتر به تولید این محصول صادراتی گرایش پیدا کنند. در این باره با سید علی اصغر موسوی، دبیر کل انجمن خرمای ایران گفتگو کرده‌ایم.

  • آیا مبالغی که دولت برای خرید توافقی خرما در سال‌جاری در نظر گرفته است تاکنون به مباشران خرید پرداخت شده است؟

تاکنون از 100 میلیارد تومانی که دولت برای این منظور در نظر گرفته است مبلغی از سوی مسئولان بانک‌های عامل سپه، صادرات، ملی و ملت به مباشران خرید پرداخت نشده است.

این در حالی است که نحوه اختصاص این مبالغ از طریق بنگاه‌های زود بازده کار آفرین نیز اعلام شده است. در این میان هم بانک‌ها در ازای پرداخت اعتبار، از مباشران وثیقه ملکی می‌خواهند.

این در حالی است که کارخانه‌های صنایع تبدیلی و صادرکنندگان خرما باید به عنوان مباشر اقدام به خرید خرما کنند که از آنجایی که دولت به باغداران اعلام کرده است که از این مباشران وجه نقد بابت فروش خرمای خود دریافت کنند، به دلیل نبود نقدینگی هم‌اکنون با وجود آن‌که فصل برداشت خرما رو به اتمام است، اما هنوز خرماهای تولید شده در باغ‌ها باقی مانده‌اند.

در چنین شرایطی اگر اعتبار خرید توافقی خرما به موقع جذب نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
مسلما دولت ناچار خواهد شد بیش از هر سال اقدام به خرید تضمینی خرما کند که به این ترتیب احتمالا حدود 40 میلیارد تومان اعتبار باید صرف این امر شود.

خرید توافقی خرما از سال گذشته به صورت آزمایشی در استان خوزستان اجرا شده است، اما امسال هم هنوز در این استان اعتباری بابت خرید توافقی جذب نشده است.

  • طی نیمه اول امسال چه میزان صادرات خرما داشته‌ایم و کلا اهمیت صادرات این محصول را در چه می‌دانید؟

در 5 ماه نخست امسال 30 هزار تن خرما به ارزش نقدی 21 میلیون دلار به خارج صادر شده است. البته یکی از نکات مهم در صادرات خرما، نحوه بسته‌بندی این محصول است که باید برای تاسیس واحدهای بسته‌بندی مدرن با کمک بانک‌ها سرمایه‌گذاری شود.

با توجه به اهمیت صادرات خرما و نقش این محصول در اشتغال‌زایی ضروری است که آموزش‌های بازاریابی و توسعه صادرات آن توسط سازمان‌های مرتبط مانند توسعه تجارت برگزار شود.

کد خبر 33942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز