چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: صادرات خرما از ایران در سال 85 به مبلغ 84 میلیون دلار رسید که این رقم در سال‌های 83 و 84 به ترتیب 38 و 62 میلیون دلار بوده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، مهدی غضنفری ـ معاون وزیر بازرگانی در امور توسعه روابط اقتصادی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال گذشته جمعاً 122 هزار تن خرما به قیمت هر کیلو 68 سنت صادر شد.

وی با اشاره به میزان رقم صادرات خرما در سال‌های گذشته گفت: سال 83 رقم صادرات خرما 95 هزار تن و به قیمت هر کیلو 39 سنت و سال 84 این رقم 96 هزار تن و به قیمت هر کیلو 65 سنت به ثبت رسیده است.

غضنفری میزان تولید خرما در کشور را براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان خواروبار جهانی (فائو) سالانه حدود 900 هزار تن اعلام کرد که 350 الی 400 هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

وی تصریح کرد: هر ساله 100 تا 120 هزار تن خرما از کشور صادر و مابقی در صنایع تبدیلی مصرف می‌گردد.

براساس آمار سازمان خواروبار جهانی (فائو) طی سال 2005 میلادی 880 هزار تن خرما در ایران تولید شد که به این ترتیب کشور ما پس از مصر با 1/1 میلیون تن خرما و عربستان سعودی با 900 هزار تن در رده سوم تولید خرما جهان قرار دارد.

معاون وزیر بازرگانی، شناسایی بازارهای بین‌المللی برای صادرات خرما و فراورده‌های آن، برگزاری کارگاه آموزشی بازاریابی و توسعه صادرات با بهره‌گیری از کارشناسان بین‌المللی یونیدو، اصلاح فرایند تولید و ایجاد امکاناتی نظیر انبار، سردخانه، تجهیز زیرساخت‌های حمل و نقل، بسته‌بندی مناسب و روش‌های نوین بازاریابی و مشتری‌پسند را از برنامه‌‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین شده از سوی سازمان توسعه تجارت طی 2 سال گذشته عنوان کرد.

کد خبر 34202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز