گروه اقتصادی: در شرایطی که ایران توانایی تولید سالیانه یک میلیون تن خرما را دارد، اما با وجود پتانسیل‌های موجود، این رویداد تاکنون محقق نشده است.

این در حالیست که فقدان بسته‌بندی مناسب در صادرات خرما تا همین 2 سال گذشته به نوعی باعث شد که این محصول تولیدی کشورمان در حد نیاز بازارهای جهانی با نام ایران صادر نشود.

در همین زمینه نایب رئیس انجمن خرمای ایران می‌گوید: خوشبختانه امسال با تسهیلات در نظر گرفته شده برای صادرات خرما، رقابت چشمگیری در خرید خرما به وجود آمده است.
محمد هاشم‌پور می‌افزاید: خرید خرما در سال 85 با در نظر گرفته شدن تسهیلات برای صادرکنندگان خرما بهتر از سال گذشته بوده است چنانچه به گفته کشاورزان بهای خرمای خریداری شده در سال‌های گذشته یک سال پس از خرید به کشاورزان پرداخت می‌شده است.

وی در عین حال معتقد است که شیوه خرید خرما با روش فعلی مناسب نیست و برای خرید خرما در سال آینده شیوه‌های مناسب و بهتری پیشنهاد داده خواهد شد.

هاشم‌پور می‌گوید:  با توجه به اینکه در بعضی از مواقع مقداری خرما بر دست کشاورزان  باقی می‌ماند که   مشتری هم  ندارد ، لذا دولت این خرما را چه از تولید کننده و یا حتی صادرکننده  خریداری می‌کند تا از این میزان خرما به عنوان ماده اولیه صنایع تبدیلی استفاده ‌شود.

وی  اظهار می‌کند: چنانچه خرما  در تمام صنایع تبدیلی مصرف شود، دیگر نیازی به صادرات خرما در این حجم نخواهیم داشت.

وی بیان می‌کند: می‌توانیم با استراتژی‌های مناسب و طرح‌های نو، تولید خرما را به یک میلیون تن برسانیم که نیل به این هدف با نخل‌کاری تمام حاشیه‌های رودخانه‌های استان‌های خرما خیز میسر می‌شود.

 تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار برای تامین نهال گواهی شده

در همین رابطه قائم‌مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم اظهار می‌کند: طبق برنامه چهارم توسعه برای  اصلاح ، بازسازی و نوسازی نخیلات  بستر و تسهیلاتی فراهم شده  است که بر اساس آن به میزان 500  هزار هکتار اراضی زیر کشت خرما توسعه خواهند یافت و 500 هزار هکتار از نخیلات کشور نیز نوسازی و اصلاح خواهند شد.
به گفته کربلایی ،همچنین آیین‌نامه تخصیص 10میلیارد تومان برای تامین نهال گواهی شده هم  آماده شده است.

وی تاکید می‌کند: متوسط قیمت خرمای ایران در رتبه هشتم کشورهای خرما خیز جهان قرار دارد. در حالی که قیمت هر کیلو خرمای ایران تنها 40سنت است، هر کیلو خرمای تونس با قیمت 2 دلار، خرمای فلسطین 7/4 دلار و خرمای آمریکا 170/3 دلار خریداری می‌شوند.
وی عنوان می‌کند:  شاخص تعیین این قیمت، شاخص بازار جهانی و مصرف است، بنابراین کشورمان فاصله بسیار زیادی برای رسیدن به این جایگاه دارد.

وی معتقد است: برای رسیدن به جایگاه مناسب از نظر قیمت و ارزش در بازار جهانی باید به ارقامی که بازار پسند هستند توجه شود.

وی درباره ساماندهی تولید نهال توضیح می‌دهد: بستر کار برای تامین نهال سالم با ساماندهی نهالستان‌ها فراهم می‌شود تا در آینده نهال به اندازه کافی داشته باشیم.

کد خبر 9703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز