در شرایطی که کشاورزان از واردات بدون برنامه برنج به کشور گله‌مندند، بر اساس تصمیم هیئت وزیران تعاونی‌های مرزنشین با رعایت شرایطی، از پرداخت مابه‌التفاوت قیمت برنج‌های وارداتی خود در سال‌های گذشته معاف شدند.

به گزارش همشهری، بر اساس این تصمیم، برنج‌های وارداتی توسط مرزنشینان و تعاونی آنها، مشمول مابه‌التفاوت مقرر در تصویب نامه‌های هیات وزیران نمی‌شود، از این‌رو دیگر مرزنشینان از این بابت بدهی نخواهند داشت.

از سوی دیگر دولت طرح نیل به خودکفایی در تولید برنج را مد نظر دارد که بنا به گفته دبیر انجمن برنج ایران، واردات برنج در حد زیاد به داخل، تحقق این مهم را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته جمیل علیزاده شایق، واردات تنها راه تنظیم بازار برنج نیست.

مدیر کل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص به خبرنگار همشهری گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه باید در تولید برنج تا سال پایانی برنامه به خودکفایی دست یابیم. این در حالی است که رسیدن به خودکفایی در این راستا با سطح کشت کنونی امکان پذیر است.

بهمن ناصحی، در مورد پیشینه این طرح افزود: طرح 3 ساله خودکفایی برنج از سال 1385 شروع شده است که طبق آن تا پایان سال 1388، باید ضریب خودکفایی در تولید برنج به 102 درصد برسد.

وی تأکید کرد: در این میان سال گذشته 3 میلیون و 150 هزار تن شلتوک تولید شده است که با ضریب 66 درصدی تبدیل شلتوک برنج، می‌توان گفت پارسال شاهد تولید حدود 2 میلیون و 100 هزار تن برنج سفید در کشور بوده‌ایم.

کد خبر 33397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز