همشهری آنلاین: پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان گفت انتخابات پارلمانی این کشور تا قبل از نهم ماه ژانویه سال آینده میلادی برگزار شود.

به گزارش بی بی سی ،رئیس جمهور پاکستان گفت: مجلس ملی و مجلس های ایالتی، ظرف چند هفته آینده منحل خواهد شد و انتخابات برای گزینش اعضای جدید این مجلس ها، در یک روز برگزار خواهد شد.

ژنرال پرویز مشرف بدون اینکه زمانی برای پایان وضعیت فوق العاده در پاکستان مشخص کند به کمیسیون انتخاباتی پاین کشور وظیفه داد تا مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند.

مشرف، روز 12 آبان ماه 1386 با اعلام وضعیت فوق العاده در کشورش، قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و رئیس و قضات ارشد دادگاه عالی را از کار برکنار کرد.

تصمیم او به تعلیق قانون اساسی و اعلام وضعیت اضطراری، با مخالفت ها و نگرانی های گسترده ای در سطح ملی و بین المللی مواجه شد.

 مشرف روز یکشنبه 11 نوامبر در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود از زمان اعلام وضعیت فوق العاده، حضور یافت.

او در این نشست به خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی گفت: "من از کمیسیون انتخابات می خواهم هرچه زودتر و هرچه سریعتر، انتخابات را برگزار کنند. به این معنا که اگر شما، از تاریخ 20 نوامبر، چهل و پنج یا شصت روز را محاسبه کنید، ما می توانیم تا پیش از آغاز ماه مذهبی محرم (9 ژانویه) انتخابات را برگزار کنیم".

رئیس جمهور پاکستان پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که انتخابات عمومی کشور را، در ماه فوریه برگزار خواهد کرد. پیش از اعلام وضعیت فوق العاده، قرار بود انتخابات در ماه ژانویه برگزار شود.

حمایت بوش از مشرف
 
بر اساس یک خبر دیگر، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا، با وجود اعلام وضعیت فوق العاده و بازداشت شمار زیادی از مخالفان دولت در پاکستان، از پرویز مشرف دفاع کرد.

رئیس جمهور آمریکا که در مزرعه شخصی اش در ایالت تکزاس با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد که هیچ دلیلی برای بدگمانی نسبت به رئیس جمهور پاکستان وجود ندارد.

 بوش ابراز اطمینان کرد که بی تردید، ژنرال مشرف به وعده های خود مبنی بر پایان دادن به حالت اضطراری و بازگشت به وضعیت عادی عمل خواهد کرد.

در داخل پاکستان، بی‎نظیر بوتو رهبر مخالفان دولت گفته است که مردم کشورش، نباید مجبور باشند بین نظامیان و شبه نظامیان یکی را انتخاب کنند.

خانم بوتو که خواهان لغو وضعیت فوق العاده و بازگشت حاکمیت قانون اساسی در کشورش است، گفت باید به مردم پاکستان، فرصت انتخاب دموکراتیک داده شود.

بی نظیر بوتو در تلاش است فشارها را بر پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان افزایش دهد، تا مشرف شرایط اضطراری را لغو کند و انتخابات را برگزار کند.

نخست وزیر پیشین پاکستان، اعلام کرده که قصد دارد راهپیمایی گسترده ای در مخالفت با اقدامات اخیر رئیس جمهور مشرف راه اندازی کند.

پیشتر مالک محمد قیوم، دادستان کل پاکستان اعلام کرد که با بهتر شدن شرایط امنیتی، ممکن است وضعیت اضطراری تا یک ماه دیگر پایان یابد.

ژنرال مشرف به دنبال اعلام حالت فوق العاده در پاکستان، تحت فشار بوده است تا تاریخی را برای برگزاری انتخابات عمومی کشور اعلام کند. بر اساس برنامه قبلی، این انتخابات قرار بود در ماه ژانویه برگزار شود.

کد خبر 36334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز