شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

گذشته از انفجار اخیر در پاکستان که منجر به مرگ 140 نفر در مراسم استقبال از بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان شد، مهم‌ترین تلفات سیاسی ناشی از این انفجار را باید در شکست طرح آمریکا برای اتحاد سیاسی میان بوتو و مشرف، رئیس‌جمهوری پاکستان جستجو کرد.

از سوی دیگر در حالی‌که همچنان بحث در مورد یافتن عوامل این حادثه وجود دارد برنده این اتفاق کسی نیست جز مولانا فضل الرحمان، رهبر اپوزیسیون ائتلاف اسلامی تحت عنوان متحد مجلس.

این انفجار می‌تواند تردیدهای بزرگی را برای واشنگتن به‌وجود بیاورد، چرا که بی‌نظیر بوتو در واقع قرار است در مبارزه با تروریسم به آمریکا کمک کرده و از سوی دیگر با حمایت از پرویز مشرف، آینده سیاسی او را تأمین کند.

ترکیب مشرف –بوتو یکی از ترکیب‌های ساخته دست واشنگتن برای رسیدن به این هدف است که یک دولت موافق غرب در انتخابات 3 ماه آینده می‌تواند به قدرت برسد.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در مقاله‌ای اشاره داشت که آمریکا برای پاکستان به طرح تازه‌ای می‌اندیشد.

در این مقاله آمده بود: هنوز هم دولت بوش به بوتو علاقه زیادی ندارد، ولی مقامات آمریکایی از اقدامات مشرف در مبارزه با نیروهای تروریستی در شمال پاکستان ناراضی هستند.

نیویورک تایمز در ادامه خاطر نشان می‌کند که ورود مجدد بوتو به صحنه سیاسی پاکستان می‌تواند شرایط را برای ادامه مبارزه با عوامل تروریستی در شمال پاکستان پیچیده‌تر کند.

بروس ریدل، مشاور رئیس‌جمهور در امورآسیای جنوبی در این زمینه می‌گوید: به‌نظر من، این طرح تازه به ضرر ما خواهد بود چون مشرف و بوتو از هم متنفرند و احتمال رسیدن آنها به یک توافق کامل، بسیار بعید است.

تحلیل‌گران، اکنون معتقدند که واشنگتن در شرایط کنونی لازم است بوتو را حذف کرده و یک چهره مذهبی را جایگزین او کند و شخصی مثل رحمان - که اخیرا از سمت خود به‌عنوان رهبر اپوزیسیون استعفا داد -می‌تواند گزینه خوبی در این راه تلقی شود.

در شرایط تازه، بوتو نیز نقش کم رنگتری به‌عنوان یکی از متحدان مشرف ایفا خواهد کرد. وی درجلب پذیرش طیف‌های گوناگون سیاسی در پاکستان دچار مشکلاتی بوده است و شاید بهتر باشد که به‌عنوان یک روشنفکر سیاسی دائماً به داخل و خارج سفرکند تا اینکه یک سیاستمدار تمام وقت باشد.

رحمان در حال حاضر به آمریکا کمک می‌کند تا در مذاکرات با طالبان موفق باشد و البته از سیاست‌های ضد مشرف و ضد غربی جماعت اسلامی پاکستان فاصله گرفته است. به عقیده تحلیل‌گران، رحمان که به شکل علنی در مواردی از سیاست‌های جماعت اسلامی انتقاد کرده است به‌زودی از حزب اصلی اش نیز جدا خواهد شد.

در پاکستان حدود 90 درصد از بازداشت‌های مربوط به نیروهای القاعده و شورشیان شیعه به‌دلیل رابطه خوب فاروق اعوان رئیس دپارتمان تحقیقات جنایی پاکستان صورت می‌گیرد. اقدامات او از سوی دولت حمایت شده و حتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز او را تأیید می‌کند.

ولی همکاران فاروق تأیید می‌کنند که یک هفته قبل از ورود بوتو به پاکستان، زمزمه‌هایی مبنی بر وقوع این انفجار وجود داشته است. در طول سال‌های اخیر، فاروق بازجویی‌های فراوانی را از رهبران ارشد جهادی به عمل آورده است و اطلاعات او از این‌رو همیشه قابل استناد بوده است.

قبل از ورود بوتو او با دپارتمان sindh home در ارتباط بوده است. مدیریت این دپارتمان را ممد محترم به عهده دارد که از سال 2003 تا 2005 به‌عنوان مدیر ارشد اطلاعات ارتش پاکستان فعالیت می‌کرده است و از جنبش‌های جهادی شناخت خوبی دارد. یافته‌های این مرکز در مورد شرایط به هنگام بازگشت بوتو، به این شکل بود:

- یک گروه از جهادی‌ها از کراچی که در وزیرستان زندگی می‌کنند قصد حمله به کاروان بوتو را دارند.
- پلیس مطلع شده است که این افراد حداقل 2 روز قبل از ورود بوتو به کراچی می‌آیند.
- افراد نفوذی در حلقه جهادی‌ها اعتقاد دارند که این اطلاعات 100 درصد درست است.

این اطلاعات به وزارت کشور پاکستان ارسال شد و حتی جزئیات موادمنفجره استفاده شده در این حمله و خطرناک بودن منطقه‌ای چون چهارراه کارساز هم خاطر نشان شده بود و مقامات وزارت کشور پاکستان هم در این زمینه اطلاعاتی به حزب مردم پاکستان به ریاست بوتو داده بودند.

در واقع، رابط‌های حاضر اطلاعاتی در داخل شبکه‌های جهادی به قدری قوی هستندکه القاعده هنوز هم علاقه‌ای به استفاده از رابطان محلی‌اش ندارد، با اینکه شاخه جهادی کراچی به شدت از القاعده حمایت می‌کند. حتی طالبان هم از بستگان پشتو خود در کراچی برای کمک‌های مالی استفاده می‌کند.

Atimes.com
24 اکتبر

کد خبر 35050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز