سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به گزارش رسمی ارتش پاکستان حداقل 45 سرباز پاکستانی و 150 تن از نیروهای شورشی هوادار طالبان در درگیری‌ها در منطقه وزیرستان شمالی کشته شدند.

این سنگین‌ترین درگیری در این منطقه مرزی طی ماه‌های اخیر بوده است و باعث شده تا افراد محلی به‌ناچار منطقه را تخلیه کنند.

به گزارش بی‌بی سی طی هفته‌های اخیر ناتو و آمریکا، دولت پاکستان را برای اقدام نظامی علیه نیروهای شورشی درمرزها تحت فشار قرار داده بودند.

این نیروها قبلا اعلام کرده بودندکه قصد براندازی دولت مشرف را دارند. درگیری‌های یاد‌شده بیشتر در اطراف شهر میر علی رخ داد. پیش از این ارتش پاکستان اعلام کرده بود که 50‌تن از نیروهایش طی این درگیری مفقود شده‌اند.

در حال حاضر گرچه برخی از این نیروها زنده پیدا شده‌اند اما هلاکت 25‌تن از آنها نیز به تأیید مقامات نظامی رسیده است.

ارتش تأکید کرده که پیش از این پیشنهاد آتش‌بس از سوی شورشیان را رد کرده است و تا زمانی که آرامش به‌طور کامل در شهر میر علی برقرار شود به مبارزه با شورشیان ادامه خواهد داد.

میرعلی از مدت‌ها قبل به‌عنوان یکی از پایگاه‌های نیروهای وابسته به طالبان و القاعده شناخته شده است. این منطقه در چند روز اخیر در چند نوبت هدف حمله جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش پاکستان قرار گرفته است.

تا پیش از سال 2001 ارتش پاکستان غالبا در مناطق مرزی دست به عملیات نظامی نمی‌زد اما پس از این‌که در سال2001 ژنرال مشرف هم به جنگ علیه تروریسم به رهبری آمریکا پیوست، حملات به نیروهای شورشی در مناطق شمالی پاکستان آغاز شد.

این اقدامات در داخل پاکستان چندان مورد تأیید مردم این کشور نبوده است چراکه مردم پاکستان معتقدند این حملات تحت فشار آمریکا صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر برخی منابع دیپلماتیک فاش کردند که بی‌نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان و ژنرال پرویز مشرف رئیس‌جمهور این کشور در جریان سفر مشرف به واشنگتن در 2 هفته قبل با هم مذاکره کرده‌اند. این تماس تلفنی از طریق دفتر تام لانتوس رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا صورت گرفت.

همچنین در هفته گذشته کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا با هر دو نفر آنها تماس تلفنی گرفت تا از توافق آنها اطمینان حاصل کند و روز پس از این تماس مشرف اعلام کرد که اتهامات قضائی علیه بوتو را لغو خواهد کرد.

این 2 تماس تلفنی می‌تواند سندی برای دخالت واشنگتن در امور سیاسی پاکستان باشد؛ آن هم در شرایطی که وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌های متعددی بر حفظ بی‌طرفی در امور سیاسی پاکستان تأکید داشته است.

از سوی دیگر لانتوس که ظاهرا از مدافعان دمکراسی در پاکستان است، روابط بسیار خوبی با مشرف دارد.سفر آخر بوتو به واشنگتن پربارتر از سفرهای قبلی وی بود و او ضمن گفت‌وگو با چندین شبکه و روزنامه مهم ازجمله شبکه سی‌ان‌ان و روزنامه واشنگتن‌پست، با چند نفر از مقامات عالی‌رتبه آمریکایی دیدار کرد.

در این دیدار بوتو به شکل آشکاری در مورد امنیتش به هنگام بازگشت به پاکستان ابراز نگرانی کرد.این نگرانی‌ها پس از تهدید بیت‌الله مهسود یکی از رهبران حامی‌طالبان افزایش یافته است. مهسود در یک بیانیه رسمی اعلام کرده است که درصورت بازگشت بوتو به پاکستان وی را به قتل خواهد رساند چرا که او و مشرف هر دو از منافع آمریکا حمایت می‌کنند.

آغاز مذاکره مدعیان قدرت

به گزارش روزنامه نیوز چاپ پاکستان، منابع مطلع خبر دادند مذاکرات بین نمایندگان حزب مردم به رهبری بی‌نظیربوتو و دستیاران پرویز مشرف در امارات متحده عربی آغاز شد. پیش‌تر قرار بود این مذاکرات پس از عید فطر برگزار شود اما در پی سخنان ابهام‌آمیز شوکت عزیز، نخست وزیر و چودری شجاعت حسین، رئیس حزب حاکم مسلم لیگ وابسته به مشرف، و ابراز نگرانی رهبران حزب مردم، ترتیبات برگزاری نشست به سرعت فراهم شد.

به گفته منابع مطلع در حزب مردم، پرویز مشرف از همکاری حزب مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار سپاسگزار است و مایل است با این حزب برای پیشرفت پاکستان همکاری کند. علاوه براین، آنها اطمینان دادند که مشرف در انتخابات پارلمانی آینده که در اوایل زمستان برگزار خواهد شد، از حزب مردم حمایت خواهد کرد. [6 دهه تاریخ پاکستان در یک نگاه]

کد خبر 33618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز