نواز شریف دیگر نخست‌وزیر تبعیدی پاکستان به کشور بازگشت.

وی که در جمع هزاران هوادار خود وارد فرودگاه لاهور شد، زنگ خطری جدی را برای پرویز مشرف به‌صدا درآورده است.

اکنون جمع دشمنان پرویز مشرف در پاکستان جمع است. بی‌نظیر بوتو، افتخار چودری، عمران خان و حالا شریف.

حلقه بی‌رحم سقوط سیاسی لحظه به لحظه برای مشرف مستأصل تنگ‌تر می‌شود، او که همچنان بر تصمیم خود مبنی بر ادامه وضعیت اضطراری و حکومت نظامی در کشور تأکید دارد حلقه دشمنان خود را کامل می‌بینید.

در همین زمینه جواد حمیدی، همکار گروه بین الملل، شنبه، با دکتر استیفن کوهن دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت‌وگو کرده‌ است.

  • نواز شریف قرار است به پاکستان بازگردد. آینده کشور به چه شکلی پیش خواهد رفت؟

نواز شریف نخست‌وزیری است که در کودتای بدون خون‌ریزی در اکتبر 1999 توسط ژنرال مشرف از قدرت خلع شد و اکنون پس از 5 سال به کشور بازمی‌گردد.

اگر او منتقد نخست مشرف نباشد، دومین فرد است. اکنون پاکستان در آستانه ائتلافی بزرگ علیه مشرف است که می‌تواند آغاز پایان راه برای مشرف باشد.

  • بوتو پیش از این آمادگی خود را برای ائتلاف با شریف اعلام کرده بود. شریف نیز به تشکیل دولت آشتی ملی بی‌میل نیست. آیا این دو با یکدیگر متحد خواهند شد؟

به احتمال فراوان، تمایل دو طرف این امید را در دل‌ها زنده می‌کند که طرف‌های مخالف با ائتلاف پای میز مذاکره قرار گیرند که می‌تواند نویدبخش روزهایی خوب برای پاکستان و دمکراسی در این کشور باشد.

  • اما شریف به‌نظر برای مذاکره با مشرف نیز آماده است؟

بله. مواضع شریف از بوتو ملایم‌تر است. اما باید توجه داشت که شریف امکان هرگونه مذاکره را مشروط به عقب‌نشینی کامل مشرف کرده است. وی خواسته است مشرف تمامی تدابیری که از سوم نوامبر تاکنون اتخاذ کرده است را لغو کند.

  • مشرف سرنگون خواهد شد؟

هنوز برای قضاوت اندکی زود است. ورود شریف به پاکستان می‌تواند آبستن حوادث بسیاری باشد. ابتدا باید دید ائتلاف مخالفان مشرف به کجا خواهد انجامید. نکته دیگر این‌که ادامه وضعیت اضطراری به‌ضرر مشرف خواهد بود و او و نزدیکانش این موضوع را به‌خوبی می‌دانند.

لغو وضعیت فوق‌العاده و برگزاری به‌موقع انتخابات در شرایطی که بتوان صحت و آزادی آن را تضمین کرد می‌تواند امیدهای ژنرال را برای بقا در عرصه سیاسی پاکستان تقویت کند. البته نباید از فشارهای خارجی و تأثیرگذاری غرب بر این تحولات نیز غافل شد.

کد خبر 37554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز