سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

حامد فرحبخش: سرهنگ مصطفی رجبی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، از دستگیری اعضای یک باند مخوف سرقت و جنایت خبر داد.

وی روز پنجشنبه با اعلام جزئیات دستگیری اعضای این باند مخوف گفت: پانزدهم مهرماه امسال، وقتی راننده 58 ساله‌ خودروی پژو 405 نقره‌ای رنگی در کنار خیابان امیرکبیراصفهان توقف کرد، ناگهان مورد حمله 2 نقابدار مسلح قرار گرفت که بدون بیان هیچ درخواستی، به سوی او و مرد جوانی که همراهش بود آتش گشوده و سپس سوار بر خودروی او شدند و فرار کردند.

در حالی که2 مرد مجروح با انتقال به بیمارستان از خطر مرگ نجات یافته بودند، عملیات پلیسی برای شناسایی مردان مسلح کلیدخورد، اما در این مرحله تنها سرنخ  قابل توجه موتورسیکلتی بود که با پلاکی مخدوش در 500 متری محل سرقت رها شده و به‌نظر می‌رسید متعلق به سارقان باشد.

با این سرنخ، تحقیقات بر یافتن مالک موتورسیکلت متمرکز شد، اما نتیجه تحقیقات مأیوس‌کننده بود، آخرین مالک موتور، آن را به صورت قولنامه‌ای به مرد ناشناسی فروخته بود که تمامی مشخصات ارائه شده از سوی او، جعلی و واهی بود.

اکنون تنها مسیر تحقیقاتی که پیش روی تیم تحقیق پلیس قرار داشت، یافتن خودروی مسروقه بود.

سرقت خونین از طلافروشی

در حالی که بررسی‌های پلیسی برای یافتن خودرو در سراسر کشور ادامه داشت، بعد از ظهر هفدهم مهرماه – 2 روز بعد از سرقت خودرو- هنگامی که مالک یک طلافروشی در ملک شهر اصفهان، به همراه برادرش مشغول صرف افطار بودند، ناگهان خود را در برابر 4 مرد مسلح دیدند.

مردان مسلح این بار نیز بدون آنکه درخواستی مطرح کنند، صاحب طلافروشی را به رگبار بسته و به قتل رساندند و برادر وی را نیز به شدت مجروح کردند، سارقان پس از آن به سرعت 6 کیلو طلا و جواهرات را از پشت ویترین مغازه جمع آوری کرده و با مجروح کردن عابر پیاده‌ای در مقابل مغازه، با خودروی پژو 405 مسروقه گریختند.

خودرویی در آتش

در حالی که شیوه سرقت‌ها و شلیک‌های بی‌مقدمه، نشانگر آن بود که کارآگاهان جنایی با یک گروه از سارقان بی‌رحم و خشن روبه‌رو هستند که برای ایجاد رعب و وحشت اقدام به تیراندازی مستقیم به طرف طعمه‌های خود و رهگذران می‌کنند، تحقیقات تخصصی کارآگاهان جنایی اصفهان با هدایت مستقیم سرهنگ حسین حسین‌زاده – رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان - وارد مرحله جدیدی شد و ردزنی خودروی مسروقه به‌عنوان مهم‌ترین سرنخ در دستور کار قرار گرفت.

 اما 22 مهرماه، یعنی 5 روز بعد از سرقت مرگبار ملک شهر، با پیدا شدن لاشه سوخته خودروی مسروقه، تحقیقات در این شاخه نیز با بن بست روبه‌رو شد.

خانه‌ای برای طراحی سرقت

درحالی که تحقیقات با دشواری روبه‌رو شده بود، کارآگاهان از طریق اقدامات تخصصی اطلاعاتی و با بررسی تماس‌های مردمی دریافتند چند ناشناس با لهجه شیرازی پس ازاجاره‌ خانه‌ای در نزدیکی محل وقوع سرقت‌ها، رفت و آمد‌های مشکوکی به آنجا داشته‌اند.

وقتی مشخص شد خودروی مورد استفاده آنها نیز یک خودروی پژو 405 نقره‌ای رنگ بوده‌، فرضیه دخالت آنها در سرقت‌ها قوت گرفت و تحقیقات روی این افراد متمرکز شد.

 مأموران در بازجویی از صاحبان بنگاه‌های املاک دریافتند مستاجران خانه که خود را اهل مرودشت معرفی کرده بودند، همزمان با وقوع سرقت‌ها ناپدید شده‌اند، این بار نیز آن‌ها مشخصات جعلی و واهی ارائه کرده‌ بودند.

نکته مهم این بود که امضای پای قولنامه خانه، ‌با امضای قولنامه موتور سیکلتی که در نزدیکی صحنه سرقت پیدا شده بود یکسان بود و این یعنی اینکه بین سرقت‌های خونین و مستاجران ناشناس خانه ارتباط وجود داشت.

در ادامه بررسی‌ها بر روی مستاجران مرموز، کارآگاهان دریافتند آن‌ها تماس‌های زیادی با استان فارس داشته‌اند، بنابراین از آنجایی که احتمال می‌رفت آنها سرقت‌های دیگری را در استان فارس رقم زده باشند، تحقیقات بر  روی سرقت‌های صورت گرفته در این استان متمرکز شد.

در این تحقیقات بود که کارآگاهان دریافتند از سال گذشته سرقت‌های مشابهی درشیراز بوقوع پیوسته که در جریان آن‌ها 2 مرد از پای درآمده‌اند.

نخستین سرقت مرگبار، سال گذشته و هنگامی رقم خورده بود که سارقان مسلح صاحب یک لاستیک فروشی در خیابان قالیشویی شیراز را هنگام سرقت به قتل رسانده بودند، سرقت خونین دیگر نیز 21 فروردین ماه در یک سنگبری بوقوع پیوسته بود که در جریان این سرقت ناکام، مردی به نام شهرام به قتل رسیده بود.

سارقان مسلح 14 مرداد نیز با حمله مسلحانه به خودروی پرایدی 7 میلیون تومان سرقت کرده و در پی آن در 27 مرداد نیز دست به سرقت از یک طلا فروشی در 20 متری شهرک سعدی زده بودند که در جریان آن 2 نفر هدف گلوله‌های سارقان قرار گرفته و زخمی شده بودند.

عملیات مشترک برای به دام انداختن سارقان

در حالی که بررسی‌های تخصصی نشان می‌داد سرقت‌های مرگبار در شیراز و اصفهان همگی توسط یک باند از سارقان خشن صورت گرفته، بیست و سوم مهرماه، کارآگاهان زبده اداره عملیات ویژه اصفهان به همراه سرهنگ حسین‌زاده  به استان فارس رفته و در جلسات مشترکی با حضور سرهنگ محمد محمدی - رئیس پلیس آگاهی استان فارس- اطلاعات جمع آوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و در این مرحله بود که یک تیم پلیسی از زبده‌ترین کارآگاهان 2استان عملیات اطلاعاتی مشترکی را آغاز کردند.

در جریان این عملیات مشترک بود که بیست و هفتم مهرماه، تیم تحقیق دریافت سارقان خشن بعد از سرقت طلاها، با مقداری از پول حاصل از فروش آن‌ها، محموله 300 کیلویی تریاکی خریداری کرده‌ و قصد انتقال آن به شیراز را دارند.

به این ترتیب با شناسایی تعدادی از مهره‌های باند که در حال انتقال محموله به شیراز بودند کارآگاهان  آنها را به صورت نامحسوس تحت کنترل قرار داده و به کمین سردسته‌های اصلی باند نشستند. هفته گذشته سرانجام با شناسایی 7 سرکرده اصلی باند، عملیات نهایی برای دستگیری سارقان صورت گرفت و 7 عضو اصلی باند که بین 20 تا 49 سال سن داشتند در عملیاتی یک ساعته به دام افتادند.

با کشف مقدار زیادی از طلاهای مسروقه، جلیقه‌های ضد گلوله، کلاه پلیس و اسلحه جنگی درمخفیگاه‌ اعضای باند آنها لب به اعتراف گشوده و با اعتراف به سرقت‌های خونین در شیراز و اصفهان، مالخرانی را که طلاهای خونین را معامله کرده بودند لو دادند که آنها نیز دستگیر شدند.

کد خبر 35951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز