ایران که همواره با فشارهای آمریکا دست و پنجه نرم کرده‌است عمده مبادلات تجاری خود را از کشورهای غربی به آسیا سوق داده‌است و با استفاده از مزیت درآمدهای بالای نفتی، توانایی مقابله با تحریم‌های بانکی اخیر ایالات متحده آمریکا را داراست؛

این تحلیل اکثر کارشناسان ایرانی، اروپایی و آمریکایی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است.

از سوی دیگر، چین که به‌عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند هرگونه قطعنامه‌ای علیه ایران را وتو کند، هم‌اکنون در حال پشت سر گذاردن آلمان و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است.

آلمان و سایر کشورهای اروپایی بیش از یک دهه بود که بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شدند.

بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از 40 بانک که اکثراً اروپایی هستند تحت فشارهای کاخ سفید مبادلات تجاری خویش با ایران را کاهش داده‌اند، اما بانک‌های کوچک‌تر، مؤسسات مالی اسلامی و بانک‌های کشورهای آسیایی فعالیت خود در ایران را گسترش داده‌اند و با ادامه روند فعلی به زودی جای بانک‌های غربی را در بازار ایران پر خواهند کرد.

به‌علاوه، تاجران نفتی اظهار می‌دارند که ایران در حال گسترش دادن فروش نفت خود به واحدهای پولی یورو و ین به جای دلار آمریکاست و این مبادلات را معمولاً از طریق اشخاص ثالث انجام می‌دهد تا مشتریان نفت خویش را از تحریم‌های مالی آمریکا مصون نگاه دارد.

پیش‌بینی می‌شود درآمد نفتی ایران در سال جاری از برآوردهای بودجه دولت، بسیار فراتر رود. مازاد درآمد نفتی، دولت ایران را در ادامه سیاست‌های بهبود رفاه اجتماعی کمک خواهد کرد.

ایران همچنین در سال جاری اقدام به درمان آن چه که از سوی اقتصاددان غربی، پاشنه آشیل اقتصادی آن خوانده می‌شد، نموده که منظور همان کاهش وابستگی به واردات بی‌رویه بنزین است.

ایران در سال گذشته به‌طور متوسط روزانه 200 هزار بشکه بنزین وارد می‌کرد، اما برنامه سهمیه‌بندی بنزین که از سوی دولت اجرا شد موجب نصف شدن این رقم در سال جاری شده است.

www.washingtonpost.com
29 اکتبر

کد خبر 35470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز