همشهری آنلاین- دکترعلی صباغیان: یکی از ویژ گی‌های بی شمار کشور ایران کویری بودن آن است. در بین کویرهای ایران دو کویر لوت و مرکزی از اهمیت و شهرت بیشتری برخوردارند و دو سرمایه بزرگ خدادادی برای ملت ایران محسوب می‌شود.

دکترعلی صباغیان

اگر بسترهای استفاده بهینه از این ثروت های بزرگ فراهم شود آنها به منبع بزرگ درآمد برای ایران و ایرانیان تبدیل خواهند شد. در این میان کویر مرکزی ایران یا آنطور که در نقشه ها نوشته می شود " دشت کویر" - که پهنه وسیعی از مناطق مرکزی ایران را در برگرفته - جایگاه ویژه ای دارد.

دشت کویر علاوه بر آنکه برای ساکنان حاشیه خود در شش استانی که همچون صدف آن را اکنون در میان خود جای داده، بستر سکونت تاریخی را فراهم کرده است برای سایرین نیز به یک مقصد بزرگ گردشگری تبدیل شده است.

امروزه مردم ایران از هر نقطه کشورعلاقه شدید به دیدار از فراخنای کویر وآسمان آبی پرستاره آن از خود نشان می دهند که نشانه آن را در افزایش روزافزون تورهای کویر گردی می توان مشاهده کرد.

کویر مرکزی ایران اگر چه از گذشته های دور همیشه سیاحان و جهانگردان خارجی را مسحور خود کرده که نشانه های آن را می توان در سفرنامه های تاریخی آنان دید اما امروزه نیز جاذبه های گوناگون آن گردشگران خارجی را از اقصی نقاط جهان به خود جذب می کند.

در حال حاضر شش استان تهران، قم، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و استان سمنان که هر کدام بخشی از پهنه وسیع کویر مرکزی ایران را درخود جا داده است دروازه ای برای رفتن گردشگران به دل کویرتلقی می شود. در این میان شهرستان خور و بیابانک در شرقی ترین قسمت استان اصفهان از جایگاه ویژه ای برخودار می باشد.

نزدیکی خور و بیابانک به مرکز دشت کویر و نیز وجود بسترهای خوب گردشگری همچون اقامتگاه های بومی و هتل های سنتی این منطقه را به مقصد بزرگی برای گردشگران خارجی و ایرانی تبدیل کرده است.

این روزها همزمان با تعطیلات سال نو، جاذبه های کویر و هوای بسیاردل انگیز آن افراد زیادی را راهی منطقه خور و بیابانک کرده است.

در شامگاه جمعه 28 اسفند 1394 دردیدار کوتاهی که از هتل بالی در شهر خور مرکز شهرستان خور بیابانک داشتم شاهد خیل عظیم گردشگران خارجی و ایرانی بودم که برای تعطیلات به این منطقه از کویر آمده بودند و برای اقامت این هتل زیبا را انتخاب کرده بودند.

آقای یحیی امینی بنیانگذار و مدیر هتل بالی که با استفاده از تجربیات گرانبهای قبلی و با ذوق،همت و پشتکار و صبر و تحمل توانسته است این هتل را در سال 1388 به بهره برداری برساند می گفت تقریبا در تمامی فصول سال علاقمندان به دیدار کویرو جاذبه های آن دراین منطقه در رفت و آمد هستند.

از جمله دیدنی های این منطقه می توان به کویر مصر، دریاچه نمک، آثار دیدنی شهرهای خور، فرخی و جندق و نیز دیدنی های روستای های شهرستان خورو بیابانک همچون بیاضه، گرمه، مهرجان، عروسان، ایراج، هفتومان، چاه ملک، آباد، ابراهیم آباد، جعفر آباد و .....

اشاره کرد در صحبت هایی نیز که با ساکنان محلی داشتم آنها ضمن استقبال از ورود گردشگران از مسئولان درخواست توسعه بیشتر بسترهای گردشگری درمنطقه را داشتند و از گردشگران نیز می خواستند که به فرهنگ جوامع محلی که امروزه به یک امر مهمی در امر گردشگری تبدیل شده توجه بیشتری معطوف نمایند.

اگر چه امروز ایران صاحب ثروت خدادی بنام کویر است اما استفاده صحیح از این ثروت بزرگ در جهت رفاه مردمان کویر و تفریح ساکنان سایر مناطق کشور نیازمند برنامه ریزی های مناسب با رویکرد آینده نگری است.

اگر ارزش این ثروت را به خوبی درک کنیم و برای استفاده از آن برنامه ریزی کنیم ضمن کمک به ایجاد اشتغال و رفاه حداقل بخشی از دغدغه های ملی ناشی از بالا و پایین شدن قیمت نفت را می توانیم از بین ببریم.

کد خبر 328542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha