یکشنبه ۴ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه دکتر علی صباغیان: با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مکزیک، نامزدهای حاضر در این دوره از انتخابات و طرفداران آنها برا ی جذب آراء رای دهندگان با توسل به اینترنت و نقل مکان به فضای سایبر مخاطبان را با بازی ها وکارتون های آنلاین و حملات ضد ایمیل بمباران می کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اکنون بیش از 20 میلیون نفر در مکزیک از شبکه اینترنت استفاده می کنند و همین امر موجب می شود تا انتخابات ریاست جمهوری روز دوم ژوئیه(11 تیر ماه) این کشور به شیوه متفاوت با انتخابات قبلی برگزار شود.

بیشتر استفاده کنندکان از اینترنت در مکزیک و نیز بیشتر رای دهندگان در انتخابات از قشر جوان هستند.براساس آمارهای منتشره شده بیش از 40 درصد از 71 میلیون رای دهنده که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند زیر30 سال سن دارند.

دو نامزد رقیب اصلی این اتنخابات تاکنون حضور آنلاین گسترده ای  داشته اند.فیلیپ کالدرون،نامزد محافظه کاران در این انتخابات در یک بازی ویدئویی اینترنتی که برای مسخره کردن رقیب خود  ساخته در شکل یک سوپر قهرمان ظاهر شده که با دایناسورها و ماهی دندان تیز می جنگند.

آرتور ساروخان،سخنگوی او گفته است:"این اولین انتخابات در مکزیک است که اینترنت در آن تاثیر واقعی دارد.بنابراین ستاد  انتخاباتی ما معتقد است که این یک ابزار حیاتی برای جذب رای و پیروزی در انتخابات می باشد."

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ،نامزد جناح چپ نیز یک جنگ گسترده ارسال ایمیل را آغاز کرده است.در یک پیام ایمیلی با عنوان "دروغها" او مخالفان خود را همچون دراکولا ها و تبلیغاتچیان نازی به تصویر کشیده است.

کلادیا شین بائوم سخنگوی او گفته است"این نشان دهنده خلاقیت یک حرکت اجتماعی است.مردم از مشاهده اینکه یک نامزد چنین مورد هجوم شدید قرار گرفته شرمنده می شوند و می خواهند برای او کاری بکنند."

در سوی دیگر بسیار از پیامهایی که بارها توسط حامیان کالدرون فوروارد می شود لوپز اوبرادور به یک فرصت طلب ورشکسته وخطری برای مکزیک تشبیه شده است.برخی از این ایمیل ها حتی شکاف ها بزرگ طبقاتی این کشور را آشکار کرده است.

دریک پیام ایمیلی که با واکنش شدید مخاطبان روبرو شده تاکید گردیده که"لوپز اوبرادور بی فرهنگ  قانون را نقض خواهد کرد و از جنایتکاران حمایت خواهد نمود".در این پیام گفته شده"اگر شما یک راننده تاکسی یا زن نظافتچی یا هر فرد بی سواد دیگر را می شناسید به آنها بگویید که چه چیزی در انتظارشان است."

ایمیل های دیگرمدعی شده "ال پژه"-که پس از "ماهی دندان تیز" تاباساکو، نام مستعار دیگر لوپز اوبرادور است،- پس از مردودی در امتحانات دانشگاه از نظر ذهنی و فکر برای پست ریاست جمهور مناسب نیست.

مبارزه ایمیلی منفی کالدرون از نبرد رادیو تلویزیونی او حمایت می کند که در بردارنده میان برنامه های کوتاهی است که در آن واژه های "خطر" و "دروغها" در بالای تصاویر شهردار سابق مکزیکو سیتی نشان داده می شود.

ریکاردو مونویل، رییس ستاد انتخابات لوپز اوبرادور ماه قبل شکایتی را در دفتر دادستان کل فدرال ارائه کرد که در آن ادعا شده بود دولت وینسنته فاکس از کارمندان دولت خواسته است تا هفت میلیون ایمیل به حمایت کالدرون ارسال کنند.

سخنگوی کالدرون این چالش حقوقی را به "پرتاب کردن بمب های دودزا تشبیه کرده است."

یک از اولین جنبش های سیاسی در مکزیک که به طور موثر از اینترنت استفاده کرده جنبش چپگرای شورشی زاپاتیستا ست.این جنبش در دهه 1990 توانست از طریق حملات جانانه بر ضد حزب انفلابی نهادی(پری) که مدت 70 سال قدرت را در مکزیک در دست داشت حمایت گسترده بین المللی را کسب کند.

در انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده مکزیک ،روبرتو مادرازو،نامزد حزب پری در مرتبه سوم رقابت ها قرا دارد واز حامیان ایمیلی واینترنتی  اندکی برخوردار است.علت این امر هم آن است که رای دهندگان به نامزد پری ،بسیار پیر و فقیر هستند و بنابراین با استفاده از اینترنت میانه خوبی نداند.

بررسی ها حکایت از آن دارد که دربین نامزدهای حاضر کالدرون در جنگ ایمیلی پیروز خواهد شد.دلیل آن هم این است که اکثر کاربران اینترنت که افراد حرفه ای و تحصیل کرده هستند از قبل حمایت خود را کالدرون اعلام کرده اند.

گفته می شود مشاوران کالدرون بارها با "دیک موریس" مشاور آمریکایی در زمینه مبارزات انتخاباتی اینترنتی مشورت کرده اما او را در این زمینه بکار نگرفته اند.ستادانتخاباتی کالدرون در این خصوص  از اظهار نظر خوداری کرده است.

رییس ستاد کالدرون همچنین از مشورتهای فعالان در سایتhttp://moveon.org  که در انتخابات سال 2004 آمریکا قصد شکست بوش را داشتند استفاده کرده است. ستاد کالدرون با استفاده از این مشورت ها یک سایت اینتراکتیو ایجاد کرده که دربردارنده چندین لینک فیلم و صدا و سه بازی رایانه ای است.

سخنگوی ستاد کالدرون گفته است"اگر نتوانیم این نظریات را با فرهنگ وشرایط بومی منطبق نماییم در بسیار از موارد آنها نتیجه ای در پی نخواهند داشت."

در انتخابات شش سال پیش هم نامزدهای ریاست جمهوری مکزیک سعی کردند برای رساندن پیام خود به رای دهندگان از ایمیل استفاده کنند. در آن زمان تعد اد کاربران اینترنت در مکزیک 3میلیون نفر بود اما اکنون طبق آمارهای انجمن اینترنت این کشور تعداد کاربران به بیبش از 20 میلیون افزایش یافته است.

رییس ستاد کالدرون گفته است این ستاد برای دسترسی بیشتر به مخاطبان دیجیتال قصد دارد در چند روز باقی مانده به انتخابات میلیون ها پیام کوتاه از طریف تلفن همراه برای رای دهنگان بفرستد.بر اساس آمارها بیش از 40 میلیون تلفن همراه در مکزیک وجود دارد.

کد خبر 760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز