دوشنبه ۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت مالزی در کنار مخالفان و منتقدان سابق که آنها را چندان به حساب نمی‌آورد اکنون با یک منتقد جدید روبه‌رو شده که نمی‌تواند او را نادیده بگیرد. این منتقد جدید که خود در گذشته مورد انتقاد مخالفان دولت قرار داشت کسی جز ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی نیست.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی که سه سال پیش هنگام ترک قدرت پس از 22 سال نخست وزیری گفته بود" اگر نیاز باشد تا کار مثبتی که می توانم انجام دهم، آن را انجام خواهم داد. البته نه از یک جایگاه رسمی، زیرا من دیگر نمی توانم آن قدرت و اقتداری که به عنوان نخست وزیر مالزی داشته ام را داشته باشم. بنابراین تنها کمکی که از دست من بر می آید احتمالا کمک فکری است، حتی احساس می کنم که در خود مالزی هم کمک من فکری خواهد بود." اکنون در سن 80 سالگی به یک منقد جدی دولت کنونی مالزی که در راس آن عبدالله احمد بداوی معاون سابق او قرار دارد،تبدیل شده است.

 دولت مالزی نیز در واکنش به انتقادات ماهاتیر محمد علاوه بر ابراز ناخشنودی  از انتقادات او به تکاپو افتاده تا دربرابر این انتقادات که هر روز بیشتر و قویتر می شود از  سیاستهای خود دفاع کند و یا به توضیح  تصمیمات خود برای افکار عمومی بپردازد.همچنین احزاب مخالف مالزی که سالها در دوران حکومت ماهاتیر محمد کسی به انتقادات و اعتراضاتشان توجهی نمی کرد اکنون از انتقادات او استقبال کرده اند و حتی امیدوار شده اند که بلکه او بتواند رهبری منتقدین و مخالفین دولت مالزی را برعهده گیرد.


البته احزاب مخالف مالزی معتقدند که انتقادات ماهاتیر محمد از دولت بداوی بیش از آنکه اساسی و زیربنایی باشدبا منافع و خواسته های شخصی او ارتباط دارد.


آنها در تایید این ادعای خود به انتقاد ماهاتیر محمد به لغو طرح ساخت پل بین مالزی و سنگاپور یا فروش بخش موتورسیکلت سازی شرکت خودرو سازی پرتون که در زمان نخست وزیری او احداث آنها به عنوان یک خواسته ملی مورد توجه قرار گرفته بود اشاره می کنند.

عده‌ای نیز می‌گویند وقتی ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی بود هر روز عکس و خبر او در سطر اخبار رسانه ها قرار می‌گرفت ولی اکنون که از قدرت کنار رفته رسانه ها چندان توجهی به او نمی کنند و او برای آشکار سازی حضور خود لحن انتقادی که بیشتر خوشایند رسانه هاست پیشه کرده است.

 فارغ از اینکه انتقادات ماهاتیر محمد از دولتی که میراث دار اوست، دلیلش چیست؟ اکنون یک نکته بیش از پیش آشکار شده است: اینکه این انتقادات با گذشت زمان بیشتر وتندتر شده است. اما هنوز این پرسش مطرح است که آیا شرایط ماهاتیر محمد را به آن منتقدی که مخالفان دولت انتظار رهبری او را  می کشند تبدیل خواهد کرد؟

کد خبر 818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز