همشهری آنلاین: چاپ اول کتاب «جام جهانی فوتبال؛ ‌هویت ملّی و منزلت بین‌المللی» منتشر شد.

کتاب «جام جهانی فوتبال؛ ‌هویت ملّی و منزلت بین‌المللی» منتشر شد

کتاب «جام جهانی فوتبال؛ ‌هویت ملّی و منزلت بین‌المللی» منتشر شدكتاب «جام جهاني فوتبال؛ ‌هویت ملّی و منزلت بین‌المللی» تاليف دكتر علي صباغيان عضو هيات علمي دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران است كه در 212 صفحه و با قيمت 9000 تومان از سوي انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر شده است.

اين كتاب در يك مقدمه و چهار فصل شامل "تاريخچة شکل‌گيري و تحول جام جهاني فوتبال"،‌ "جام جهاني فوتبال و تقويت هويت و غرور ملّي"، "جام جهاني فوتبال و منزلت‌يابي بين‌المللي" و"آسيب‌هاي فرهنگي‌ ـ اجتماعي جام جهاني فوتبال" و " نتيجه گيري" تدوين شده است.

 در  مقدمه کتاب نويسنده ضمن بيان مسئله اين پرسش ها را مطرح كرده است: "ماهیت جام‌جهانی فوتبال چیست؟ چرا جام‌جهانی فوتبال برای کشورها مهم است؟ دلیل حضور در جام‌جهانی فوتبال یا میزبانی این جام برای کشورهای مختلف چیست؟ چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی که از قِبَلِ فوتبال و جام‌جهانی فوتبال آن فراروی جوامع قرار می‌گیرد کدام است؟ و اعلام كرده كه اين كتاب در صدد يافتن پاسخ هاي علمي براي اين پرسش هاست.

در فصل اول كتاب با عنوان " تاريخچه شکل گيري  و تحول جام جهاني فوتبال" است سعی شده است تا تبین کاملی از چیستی و ماهیت جام جهانی فوتبال ارائه شود. در این فصل موضوعاتی همچون چیستی ورزش و ورزش قهرمانی مورد تبین قرار گرفته است. همچنین در قسمت هاي دیگر این فصل منشأ فوتبال، انواع فوتبال و فوتبال باشگاهي، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است

در قسمت دیگر از این فصل موضوع جهانی شدن ورزش فوتبال، علل تأسيس فيفا به عنوان نهاد مديريت جام جهاني فوتبال، شكل‌گيري جام جهاني فوتبال و برگزاری اولين دوره جام جهاني   از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

در قسمت بعدی تاثیر جنگ جهانی دوم بر جام جهاني فوتبال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و روند تحول این جام در دوران بعد از جنگ جهانی مورد بررسي قرار گرفته است.

در قسمت پایانی این فصل نیز نتايج جام جهاني فوتبال در بيست دوره انجام شده، از جهات  مختلف مورد بررسی واقع شده است.

عنوان فصل دوم كتاب" جام جهاني فوتبال و تقويت هويت و غرور ملي" که پس از طرح موضوع بحث معنا و مفهوم هويت، هويت اجتماعي ، هويت ملي وغرور ملي مورد بررسی قرار گرفته است.

در قسمت های بعدی اين فصل ازتباط بین ورزش و هويت ملي، فوتبال و هويت ملي و جام جهاني فوتبال و هويت ملي تجزیه و تحلیل شده و نمونه‌های جهانی از تأثير جام جهاني فوتبال بر هويت ملي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. در آخرین قسمت فصل تأثير جام جهاني فوتبال برهويت ملي در ايرانمورد بررسی قرار گرفته است.

عنوان فصل سوم كتاب، "جام جهاني فوتبال و منزلت يابي بين‌المللي" است که ابتدا معنا و مفهوم منزلت يابي و ابعاد آن تحلیل شده و سپس چگونگی تحقق این امر از طریق جام جهانی فوتبال مورد توجه قرار گرفته که در این راستا ارتباط ورزش و سياست، ورزش و روابط بين‌الملل، ورزش و سياست خارجي و ورزش و منزلت يابي بررسی شده است.

همچنین در بخش بعدی این فصل ارتباط ورزش و قدرت نرم، ورزش و ديپلماسي عمومي، ديپلماسي ورزشي، فوتبال و روابط بين‌الملل، ديپلماسي فوتبال تجزیه و تحلیل شده است.

در بخش پایانی این فصل نیز ارتباط جام جهاني فوتبال و منزلت يابي بين‌المللي با ديپلماسي عمومي و جام جهاني فوتبال و برند سازی ملی مورد بررسی قرار گرفته است.

عنوان فصل چهارم این كتاب" آسيب‌هاي فرهنگي - اجتماعي جام جهاني فوتبال" است. در این فصل ابتدا رويکردهاي انتقادي به ورزش تبین شده است و سپس معضلات و چالش های فرهنگی - اجتماعی فوتبال و جام جهانی فوتبال همچون كالايي شدن فوتبال، تجاري شدن فوتبال، مداخله اسپانسرها، ترويج فساد مالي و اختلاس، گسترش معضل شرط بندي در فوتبال، فراهم نمودن بستري براي پول‌شويي، کمک به يکسان سازي فرهنگي و ترويج فرهنگ فوتبال و از بین بردن تنوع فرهنگی، ترويج خشونت و پرخاشگري، ترويج اوباشگري و کمک به نقض حقوق بشر از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

در مجموع كتاب «جام جهاني فوتبال؛ ‌هویت ملّی و منزلت بین‌المللی» ضمن تبين روند تحول و جايگاه بازي هاي جام جهاني فوتبال نشان مي دهد كه كشورها و ملتها در نتيجه اهميت يافتن بازي هاي جام جهاني فوتبال، چگونه با نگاهي جديد به فوتبال و به ويژه جام جهاني مي نگرند و از حضور در اين جام يا ميزباني آن به دنبال اهداف مهمي چون غرور ملي، برند سازي بين المللي و مطرح كردن برند ملي، كسب منزلت بين المللي، پيشبرد ديپلماسي عمومي،‌تقويت منابع قدرت نرم، ترويج ارزشهاي فرهنگي و كسب منافع اقتصادي براي خود هستند.

عنوان کتاب: جام‌جهانی فوتبال؛ هویت ملی و منزلت بین‌المللی

نویسنده: دکتر علی صباغیان

ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

نوبت چاپ: اول - مرداد ۱۳۹۳

تعداد صفحه: ۲۱۲ صفحه

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

کد خبر 268733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha