جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - دکتر علی صباغیان: این روزها بار دیگر کوچه ها و خیابانهای شهرها و روستاهای ایران و برخی دیگر از کشورها در بزرگداشت قیام کربلا و نهضت عاشورا و سوگواری امام حسین بن علی علیه السلام و یاران با وفایش رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

مراسمی که ازحدود هزار و چهارصد سال پیش تاکنون هر سال در ماه محرم با شور وعظمت بیشتری از سوی دلباختگان اهل و بیت علیهم السلام در جای جای این کره خاکی برگزار می شود در واقع بزرگداشت قیامی است که از جهات مختلف همچون رهبری،فلسفه وجودی،شرکت کنندگان در آن و پیام آورانش در تاریخ بشریت بی نظیر است.قیام عاشورا اگرچه یک نهضت در تاریخ بشر تلقی می شود اما این قیام  نهضتی نیست که بتوان به سادگی آن را با حوادث وپیش آمدهای عادی تاریخ مقایسه کرد و در باره آن به داوری نشست.این نهضت یکی از بی نظیرترین نهضت های تاریخ است.

نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) قیام حق در برابر باطل،نهضت عدل در برابر ظلم و حرکت صحیح در مقابل ناپاکی و پلیدی است که جنبه های مختلف آن از جمله رهبری،فلسفه،یاوران واصحاب و پیام آوران آن را به یک رویدادهای جاودان تاریخ تبدیل کرده که روز به روز بر درخشش آن افزوده می شود.

رهبری قیام عاشورا را کسی  بر عهده دارد که جلوه های شخصیتش چشم جان وخرد را خیره می کند و خیال از پرواز در عظمتش مبهوت می ماند. مردی که در خویش عظمت نبوت محمد(ص) و عظمت مردانگی علی(ع) و فضیلت فاطمه (س) را به همراه داشت.امام حسین (ع) به عنوان پروش یافته دامان ایمان و تربیت شده مکتب رسالت و وارث ایمان،تقوا،علم،شجاعت و شهامت رسول خدا(ص) و علی مرتضی(ع) و فاطمه زهرا(س) توانست چنین نهضت و قیامی را رهبری کند.

رهبری بی بدیل امام حسین (ص) همراه با فلسفه نیکخواهی و زشت ستیزی نهضت عاشورا این قیام را به گستره تاریخ کشاند وآن را به منبع الهام آزادیخواهان و ظلم ستیزان تاریخ تبدیل کرد. امام حسین(ع)بهترین تعبیر را از فلسفه قیام عاشورا ارائه کرده است. آن حضرت زمان حرکت ازمدینه به سمت کربلا در وصیت معروف خود به برادرش محمد حنفیه پس از شهادت به الوهیت و رسالت و بهشت ودوزخ و روز قیامت وحشر فرمود"من از روی سرکشی و خودخواهی و سرپیچی و برای فساد و ستمگری از مدینه خارج نشده ام،بلکه خواسته من اصلاح مفاسد دین جدم رسول الله(ص)است.می خواهم سیره وروش جد وپدرم را سیره وروش مردم قرار دهم و سنت و قانون جد وراه وروش پدرم را احیا کنم".

وقتی امام حسین(ع) با انحراف جامعه اسلامی از ارزش های اجتماعی اسلام که در پرتو حکومت اموی به اوج خود رسیده بود مواجه شد بر پایی قیام و نهضت برای اصلاح کجی هایی که جامعه آن روز را دربر گرفته بود به عنوان امر به معروف ونهی از منکر وظیفه خود دانست و به آن عمل کرد و درنهایت نیز با شهادتش موجبات تثبیت هنجارها و ارزش های اسلامی را فراهم کرد.

اگر چه نقش و شخصیت محوری امام حسین(ع) در قیام عاشورا همچون خورشید درخشانی است که پرتو انوار آن چشم حقیقت جویان تاریخ را خیره کرده است اما در کنار این خورشید تابان ستارگانی نیز وجود داشتند که با وفاداری خویش به مقتدای خود و جانبازی در راه اسلام بزرگترین صحنه های ایثارگری تاریخ را به نمایش گذاشتند.

وفاداری و ایثارگری یاران قیام عاشورا در چنان اوجی قرار دارد که تا ابد سرلوحه و الگوی ایثارگران و وفاداران تاریخ خواهد بود.پاسخ یاران امام حسین(ع) به خواسته آن حضرت در شب عاشورا برای ترک او و رفتن به راه خویش، ایثارگری و وفاداری تا آخرین قطره خون است که رساترین گفتار و نبرد جانانه آنان در روز عاشورا در برابر یزیدیان تا آخرین نفس و شهادت در این راه بزرگترین حماسه های تاریخ است.وچنین ویژگی های است که امام حسین (ع) را بر آن می دارد تا یاران خود را شایسته ترین و با وفا ترین یاران بنامد.

اگرچه اما حسین(ع) و یاران با وفای او در روز عاشور با شهادت خویش بزرگترین نهضت ضد بیداد و ظلم تاریخ را بوجود آوردند اما وظیفه کشاندن آن به گسترده تاریخ بر دوش پیام آوران عاشورا و درراس آنا ن امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری (س)گذاشته شد.در حقیقت از عصر عاشورا با اشک گرم وبانگ غرای زینب کبرا نهضت عاشورا رنگ و جلای ابدی یافت و با به لرزه در آوردن کاخ ظلم و ستم یزید ویزدیان برای آنان ننگ  ابدی به همراه آورد.

اکنون که بار دیگر عاشقان اهل بیت(ع) و دوستاران امام حسین(ع) و دلباختگان نهضت کربلا آیین های بزرگداشت نهضت عاشور ا وقیام کربلا  وعزاداری امام حسین (ع) و یاران او را برگزار می کنند جا دارد با تامل در زوایای این قیام اعم از رهبری،فلسفه،یاران و پیام آوران به شناخت بیشتر از اهداف آن بپردارند تا ازاین طریق ضمن پرهیز از آنچه شایسته این آئین ها نیست به گسترش بیشترآن در زمان و مکان کمک نمایند.

کد خبر 14274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز