مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جدید دلیل دیگری برای سیگار نکشیدن است: سیگار کشیدن می‌تواند به دیسک‌های مهره گردنی آسیب برساند.

این دیسک‌ها در فاصله میان مهره‌ها قرار دارند و ضربات واردشده بر ستون فقرات را جذب می‌کنند. این دیسک‌ها با افزایش سن آب خود را از دست می‌دهند و چروکیده می‌شوند و این تحلیل رفتن می‌تواند به گردن درد منجر شود.

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی جدید نشان داد که ظاهراً سیگار کشیدن این روند معمول تحلیل رفتن و فرسودگی دیسک‌های گردنی را تشدید می‌کند.

این پژوهشگران سی‌تی‌اسکن‌های ۱۸۲ نفر را آنالیز کردند. نتایج نشان داد که سیگاری‌های فعلی نسبت به غیرسیگاری‌ها تحلیل رفتگی شدیدتر دیسک‌های گردنی را نشان می‌دهند.

این یافته‌ها در اجلاس سالانه انجمن روان‌پزشکان آمریکا در ساکرامنتوی کالیفرنیا ارائه شد.

دکتر میچل لویت از د‍پارتمان پزشکی فیزیکی و بازتوانی در دانشگاه اموری در آتلانتای آمریکا و سرپرست این تحقیق گفت: «این مثال دیگری از اثرات زیان‌بار سیگار کشیدن است. سوءمصرف دخانیات با انواع از بیماری‌ها و مرگ زودرس همراهی دارد، و عوامل سبک زندگی نیز با درد مزمن گردن ارتباط دارند.»

او افزود: «کلینیک‌های درد و ستون فقرات مملو از افرادی است که دچار گردن‌درد و کمردرد مزمن هستند  و این بررسی یک دلیل دیگر در اختیار پزشکان قرار می‌دهد تا به این افراد آموزش دهند که لازم است سیگار را ترک کنند.»                                                 

به گفته این پژوهشگران، پژوهش‌های پیشین سیگار کشیدن را با تحلیل رفتن دیسک‌های بین‌مهره‌ای در بخش پایینی ستون فقرات ارتباط داده بودند، اما برای نخستین بار است که سیگار کشیدن با آسیب مهره‌های گردنی ارتباط داده می‌شود.

به گفته لویت، سیگار کشیدن به رگ‌های خونی تغذیه‌کننده دیسک‌های بین‌مهره‌ای آسیب می‌رساند.

او گفت: «بررسی‌های دارای کیفیت بالای بیشتر و بیشتری منتشر می‌شود که نشان‌دهنده رابطه میان سبک زندگی سالم و بهبود کمیت و کیفیت زندگی است. ستون فقرات نیز از این لحاظ متفاوت نیست، و این بررسی‌های موجود اضافه می‌شود که به رابطه میان سلامت رگ‌های خونی و کمردرد مزمن پرداخته‌اند.»

لویت گفت که پژوهش‌های بیشتری موردنیاز تا تأثیر سایر عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، مصرف الکل و چاقی را بر گردن درد و کمردرد مزمن را ارزیابی کند.

نتایج این بررسی ارائه‌شده در این اجلاس را باید مقدماتی شمرد تا زمانی که در یک ژورنال با بازبینی هم‌تراز منتشر شوند.

کد خبر 325634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha