یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگارهای الکترونیکی به عنوان شیوه‌ای برای کمک به ترک سیگار کشیدن تبلیغ می‌شوند، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این وسایل بیش از آنکه ترک سیگار کمک کنند،‌ مانع ترک سیگار می‌شوند.

e-cigarettes

به گزارش هلث‌دي نيوز بر اساس این مقاله بر اساس بازبینی شواهد که به طور آنلاین در 14 ژانویه در ژورنال The Lancet Respiratory Medicine منتشر شده است، مصرف سیگارهای الکترونیکی واقع احتمال ترک دخانیات را تا 28 درصد کاهش می‌دهد.

استانتون گلانتز،‌ استاد مرکز پژوهش و آموزش کنترل دخانیات در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و نویسنده ارشد این مقاله گفت: «ما دریافتیم که مصرف سیگارهای الکترونیکی با کاهش عمده میزان ترک سیگار همراهی دارد. سیگارهای الکترونیکی به عنوان وسائلی برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند، اما در واقع اثر مخالف دارند.»

صنعت سیگارهای الکترونیکی و پشتیبانان استنشاق بخار نیکوتین این استدلال را مطرح کرده‌اند که این وسایل جایگزین‌های سالم‌تری برای سیگارهای سنتی توتونی هستند، چرا که مصرف‌کنندگان دود سرطان‌زا را استنشاق نمی‌کنند. آنان همچنین مدعی بوده‌اند که سیگاری‌های می‌توانند برای ترک کردن دخانیات از سیگارهای الکترونیکی استفاده کنند.

این ادعاها با مخالفت برخی از اعضای جامعه پزشکی روبرو شده است. برای مثال، در سال 2015 کارگروه خدمات پیشگیری امریکا به این نتیجه رسید که برای توصیه این وسایل برای کمک به ترک سیگار شواهد کافی وجود ندارد.

گلانتز و همکارانش برای اینکه آیا آخرین پژوهش‌ها از ادعاهای تولیدکنندگان سیگارهای الکترونیکی حمایت می‌کنند یا نه، 38 بررسی را ارزیابی کردند که به همراهی میان استفاده از سیگارهای الکترونیکی ترک سیگار در میان بزرگسالان پرداخته بودند.

او گفت: «ما هر مقاله‌ای را که در این مورد توانستیم بیابیم بررسی کردیم. ما به هیچ وجه این مقالات را دست‌چین نکردیم.»

نتیجه آن بود که نسبت ترک سیگار در افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کردند، 28 درصد پایین‌تر است. به گفته گلانتز، این نتایج حتی پس از آنکه پژوهشگران تفاوت‌های در میان شرکت‌کنندگان در بررسی‌ها، شدت وابستگی سیگاری‌ها به نیکوتین، طراحی بررسی‌ها، تعریف‌های مصرف سیگار الکترونیکی را در نظر گرفتند، به قوت خود باقی بود.

کد خبر 321956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha