مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

طبق ابلاغیه جدید وزارت صنعت از امروز، اول دی ماه فقط سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و سقط‌فروشانی که دارای مجوز هستند، اجازه دارند محصولات دخانی توزیع کنند.

فروشگاه

از حدود 2سال قبل ساماندهی مجوزهای عمده‌فروشی محصولات دخانی آغاز شده است و رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفته است: از جمله شرایط صدور مجوز خرده‌فروشی محصولات دخانی رعایت حداقل فاصله 100‌متری از مراکز آموزشی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی است.

محمدرضا تاجدار، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی نیز طی نامه‌ای که در حمایت از این تصمیم نوشته، اعلام کرده که ساماندهی این بخش از بازار در راستای کاهش میزان قاچاق، توزیع منطقی ثروت و مبارزه با رانت‌خواری و گسترش عدالت اجتماعی است.

  • آمارهاي متناقض مصرف و قاچاق سيگار

آمارهاي اعلامي مسئولان مربوطه گوياي تناقض در تخمين ميزان مصرف و قاچاق سيگار در كشور است و از 55 تا 67 ميليارد نخ، از زبان مسئولان بيان شده است، سهم قاچاق در اين مصرف نيز از 12 تا 25 ميليارد نخ گفته شده است، پيش‌تر عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نيزاعلام كرد: «به اندازه بودجه عمرانی در کشور، سیگار دود می‌شود» در همین حال واردات رسمی سیگار به کشور در سال1393، 14 میلیارد نخ اعلام شده است. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا مرجع ذیربط  برای اعلام میزان مصرف سیگار را وزارت بهداشت دانسته است. ايسنا اعلام كرد حجمی نزدیک به 80 درصد از محصولات دخانی موجود در بازار از طریق واردات تامین می‌شود. آمار به طور قاطع می‌گوید که حداقل 30‌درصد از این واردات از طریق قاچاق به بازار ورود پیدا می‌کند، در حالي كه براساس برنامه پنجم، واردات سیگار در پایان این برنامه (1394) بايد به صفر برسد و از ابتداي سال آينده واردات قانوني سيگار ممنوع خواهد بود و برندهاي خارجي سيگار تنها در داخل توليد خواهند شد.

  • برخورد با عرضه 20‌برند عمده سيگار قاچاق و تقلبي

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ابتداي آذر اسامی سیگارهای قاچاق موجود در بازار را اعلام و از مردم درخواست کرده است که از خرید آنها خودداری کنند. طبق اعلام اين مركز، فهرست سیگارهای قاچاق برندهای به ترتیب اولویت و حجم قاچاق آنها شامل؛ مارلبرو، رویال‌5، ویلیامز، میلانو، میکادو، گراند، ویکتوری، ام‌ام، کینگدام، پرستیژ، سر، والدن، میامی، پلیژر، کمل، اسیکس، الگانس، بن، اروس و منچستر است.

  • ارزان‌ترين سيگار منطقه

رستميان نایب رئیس کـمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما باید برای کالاهای آسیب‌رسان جریمه بزنیم و پول آن را برای عوارض سلامت هزینه کنیم، گفت: اکنون ما در بین ۲۳ کشور منطقه ارزان‌ترین قیمت سیگار را داریم اما باید بتوانیم بر این کالاها عوارض ایجاد کنیم؛ چرا که هر ۱۰‌درصد عوارض چند درصد کاهش مصرف را به دنبال دارد.

  • اعتراف به عدم موفقيت

علي‌اكبر سياري معاون بهداشت وزارت بهداشت يـــكــي از استراتژی‌هاي این وزارتخانه در حوزه سیگار را افزايش قيمت برشمرد و گفت: یکی از راه‌های کاهش مصرف سیگار افزایش قیمت آن است، اما ما هرچه تلاش کردیم که مالیات بر سیگار را افزایش دهیم به بهانه افزایش قاچاق موفق نشدیم. گفتني است سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی بدون دخانیات در سال گذشته را «افزایش مالیات دخانیات» اعلام کرده بود.

  • سيگار فقط ايراني

تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم: قانون ممنوعیت ورود کالاهای غیرضرور در طی برنامه پنجم برای سیگار لازم‌الاجرا نیست. دولت مکلف است اقدامات لازم را مشتمل بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات را به‌عمل آورد به‌نحوی که تا پایان برنامه، توازن تولید در داخل با مصرف برقرار گردد.

  • آمارهاي متناقض از ميزان مصرف و قاچاق سيگار از زبان مسئولان
مقام مسئول تاريخ مصرف ساليانه آمار قاچاق منبع خبر
علي‌اصغر رمزي - رئيس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات 22 تير 62 ميليارد نخ 20 ميليارد نخ ايلنا
كميسيون برنامه‌ريزي هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز تهران 4 آذر 60 ميليارد نخ 18 ميليارد نخ مهر
وزارت بهداشت 15 آذر 55 ميليارد نخ 12 ميليارد نخ شبكه خبر
رمزي - رئيس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات 22 آذر 60 ميليارد نخ 17 ميليارد نخ سايت مركز
محمدحسين برخوردار - مديرعامل دخانيات ايران 25 آذر 67 ميليارد نخ 25 ميليارد نخ سيگار صدا وسيما
کد خبر 318960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha