همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد حدود نیمی از دانش‌آموزان آمریکایی در رده راهنمایی و دبیرستان که هرگز سیگار نکشیده‌اند، در معرض دود محیطی زیان‌بار سیگار یا به‌اصطلاح دود سیگار دست‌دوم قرار دارند.

second-hand smoking

به گزارش سی‌ان‌ن این یافته‌ها از نظرخواهی ملی دخانیات در جوانان در سال 2013 که به‌وسیله مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها انجام شد، به دست آمده است که شامل داده‌های مربوط به بیش از 18000 دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان (کلاس 6 تا 12) در مدارس عمومی و خصوصی در سراسر آمریکا می‌شد.

این دانش‌آموزان به پرسشنامه‌هایی درباره اینکه آیا دخانیات ازجمله سیگار، سیگار الکترونیکی، پیپ، قلیان یا آدامس نیکوتین‌دار مصرف کرده‌اند، پاسخ دادند. این پرسشنامه‌ها همچنین با پرسش درباره اینکه آیا در هفت روز گذشته کسی در اطراف آنان در خانه‌هایشان کسی سیگار کشیده است، به ارزیابی قرار گرفتن آنان در معرض دود سیگار محیطی پرداختند.

 در میان نوجوانانی که گزارش کرده بودند هرگز دخانیات مصرف نکرده‌اند، 48 درصدشان قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی را ذکر کردند.

به‌علاوه، این بررسی نشان داد قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی در میان نوجوانانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و در خانه یا ماشینشان قواعدی برای سیگار نکشیدن حاکم نیست، در مقایسه با نوجوانانی که در محیط‌های صد در صد عاری از دود سیگار زندگی می‌کنند، 9 برابر بیشتر است.

سرپرست این بررسی، برایان کینگ، معاون رئیس بخش تفسیر پژوهش‌ها در اداره سیگار کشیدن و سلامت در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا گفت: «این یافته‌ها این نظر را که دود سیگار محیطی هنوز مشکلی در کشور است، تقویت می‌کند. نیمی از دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان در معرض چیزی قرار دارند که ما می‌دانیم برای سلامتشان زیان‌بار است و کاملاً هم قابل‌پیشگیری است.

این بررسی به‌طور آنلاین در 11 ژانویه پیشاپیش انتشار نسخه چاپی شماره فوریه ژورنال Pediatrics منتشر شده است.

کد خبر 321829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha