همشهری آنلاین: یک پژوهش منتشرشده در ژورنال پزشکی لنست نشان می‌دهد که از هر سه مرد جوان در چین یک نفر احتمالاً در نتیجه سیگار کشیدن خواهد مرد، اما این شمار درصورتی‌که این مردان سیگار را ترک کنند، می‌تواند کاهش یابد.

smoking

به گزارش آسوشیتدپرس این بررسی‌ها که به‌وسیله پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، آکادمی علوم پزشکی چین و مرکز کنترل بیماری‌های چین انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که دوسوم مردان جوان در چین سیگار کشیدن را عمدتاً پیش از ۲۰ سالگی شروع می‌کنند و سیگار کشیدن در نهایت نیمی از آن را خواهد کشت، مگر این سیگار کشیدن را به‌طور دائم ترک کنند.

این پژوهش که شامل دو بررسی با فاصله ۱۵ سال و شامل صدها هزار نفر بوده است، نشان مي‌دهد كه شمار مرگ‌های ناشی از سیگار کشیدن، عمدتاً در میان مردان تا سال ۲۰۱۰ به یک میلیون نفر خواهد رسيد و در صورت تداوم روند فعلی، این رقم مرگ‌ومیر به دو میلیون نفر بالغ خواهد شد.

البته پژوهشگران می‌گویند این روندها درصورتی‌که سیگاری‌های عادتشان را ترک کنند، قابل جلوگیری هستند.

ریچارد پتو، یکی از نویسندگان این مقاله پژوهشی از دانشگاه آکسفورد گفت: «کلید جلوگیری از این موج عظیم مرگ‌ومیر ترک سیگار و اگر جوان باشید، شروع نکردن به سیگار کشیدن است.»

میزان‌های سیگار کشیدن در میان مردان در کشورهای توسعه‌یافته به‌طور عمده‌ای کاهش یافته است. بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، حدود ۲۰ درصد مردان بزرگ‌سال و ۱۵ درصد زنان سیگار می‌کشند و از هر پنج مورد مرگ میر یکی ناشی از سیگار کشیدن است.

در چین، درصد سیگاری‌ها در میان مردان چینی در دهه‌های اخیر با آسان شدن دسترسی به سیگار در حال افزایش بوده است.

و درحالی‌که افراد بیشتری در چین سیگار کشیدن را در سنین پایین‌تری شروع می‌کنند، پژوهشگران انتظار دارند که مرگ‌ومیرهای مردان که مربوط به سیگار کشیدن هستند، افزایش یابند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دخانیات تا نیمی از مصرف‌کنندگانش را می‌کشد و بیش از ۵ میلیون مرگ ناشی از مصرف مستقیم دخانیات است.

ازآنجایی‌که دخانیات منبع مهمی درآمد برای دولت چین است، تلاش‌های پکن برای کنترل مصرف دخانیات در گذشته به‌جایی نرسیده است. همچنین برای بسیاری از افراد در چین ترک کردن این عادت در فرهنگی که سیگار کشیدن کاملاً در آن عجین شده است، کار سختی است.

وی بین 32 ساله؛ کارمند اداره در پکن گفت: «کار مشکلی است، زیرا فشار زیادی در سر کار وجود دارد، برای همین من برای تسکین تنش سیگار می‌کشم.»

وی گفت: «درعین‌حال دولت حمایت مناسبی برای افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، فراهم نمی‌کند. من سیگارهای الکترونیکی را امتحان کرده‌ام، اما فکر مي‌کنم آن‌ها شاید بدتر هم باشند.»

ما هوی‌وی 35 ساله کارمند اداره در مرکز شهر پکن گفت: «سه سال پیش، به سیگار کشیدن معتاد بودم، اما حالا فهمیده‌ام که این کار برای سلامت و نیز برای محیط‌زیست بد است، بنابراین سیگار کشیدن را ترک کردم.»

پژوهش منتشرشده در لنست نشان می‌دهد که شمار مردان جوان سیگاری در چین افزایش یافته است و درصد مرگ‌ومیرهای مردان در چین که قابل‌انتساب به سیگار کشیدن است، افزایش یافته است، اما در مقابل نسل‌های جوان‌تر زنان چینی نسبت به زنانی که در دهه 1930 متولد شده‌اند، با احتمال کمتری سیگاری می‌شوند.

کد خبر 309898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha