یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به افزایش مالیات بر قیمت سیگار اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، دكتر سیدحسن هاشمی روز یکشنبه در همایش هفته بدون دخانیات (4 تا 10 خرداد) اظهار امیدواری کرد که مجلس نهم در سال پایانی فعالیتش، یک تصمیم سلامت‌محور یعنی افزایش مالیات سیگار به تصمیمات قبلی خود اضافه کند.

وی با بیان اینکه بیش از 60 هزار مرگ در سال در ایران به دلیل مصرف مواد دخانی است، خاطرنشان کرد: برخی افراد عنوان می‌کنند که افزایش مالیات سیگار موجب قاچاق سیگار می‌شود در حالی که این روش، روشی علمی و بین‌المللی است که بسیاری از کشورها آن را تجربه کرده و موفق بوده‌اند و سازمان جهانی بهداشت نیز آن را پیشنهاد داده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: متاسفانه در کشور کمتر از 10 درصد از قانون مترقی مبارزه با دخانیات اجرا می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: در کشور، از قانون بسیار صحبت می‌شود اما قانون‌گریزترین، خود ما هستیم و مردم هم در این زمینه به بزرگترها تأسی می‌کنند و هنگامی که می‌بینند بالادستی‌ها اهمیتی به اجرای قانون نمی‌دهند، آنان نیز قانون‌گریز می‌شوند.

وی اضافه کرد: قانون‌گریزی به جای اینکه موجب نکوهش و تقبیح شود، موجب اقتدار می‌شود.

وی یادآور شد: بیش از 12 سال پیش قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در محیط‌های سربسته تصویب شد اما اجرا نشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بارها درباره ممنوعیت استعمال سیگار سخن گفته شده و بیشتر همایش‌هاي در ارتباط با دخانیات نیز برای آرامش خودمان بوده و اتفاق خاصی در جامعه رخ نداده است.

هاشمی تصریح کرد: جامعه ما تا آن اندازه سیاسی شده است که از بدیهیاتی مانند عوارض مهلک دخانیات غافل شده است و این مساله گرفتاری‌های جامعه را سال به سال افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: دخانیات مقدمه‌ای برای بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است؛ در دنیا، کارهای بزرگی برای مبارزه با سیگار انجام شده که موفقیت‌های چشمگیری به دست آمده است.

وی اضافه کرد: طی یک و نیم سال گذشته بارها از دخانیات صحبت کرده‌ایم و این مسایل را آن‌قدر تکرار می‌کنیم تا به مطالبه عمومی تبدیل و اثربخش شود.

وزیر بهداشت با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اعمال مالیات بر خرده‌فروشی سیگار، گفت: هر چه ما می‌گوییم که افزایش مالیات سیگار، یک روش علمی به شمار می‌آید و در 70 کشور جهان، موجب کاهش مصرف دخانیات شده است اما برخی دوستان می‌گويند که این مساله در کشور ما متفاوت است و اگر مالیات اضافه شود، قاچاق سیگار نیز افزایش می‌یابد.

هاشمی افزود: این در حالی است که قاچاق می‌تواند در رابطه با موضوعات دیگر نیز رخ دهد اما چرا این اتفاق نمی‌افتد. اگر ما باور کنیم که مصرف دخانیات، بلای جامعه ما است آنگاه ورود و توزیع آن نیز در جامعه حتما کاهش می‌یابد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سال گذشته با همکاری کارشناسان بین‌المللی، طرحی را به مجلس پیشنهاد کردیم که اگر ظرف پنج سال، مالیات بر عرضه سیگار را به 50 درصد برسانیم 11 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت واریز می‌شود؛ البته این رقم را نمی‌خواهیم با کشورهای همسایه که مالیات آنها 80 درصد قیمت سیگار است، مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: اگر وزارت بهداشت در گذشته طمعی به این مالیات داشت (که به حق بوده است) اما امروز ما می‌گوییم با افزایش مالیات سیگار، سالانه حداقل دو هزار و 500 میلیارد تومان دریافتی خواهید داشت که می‌توان در حوزه‌های مختلف آن را هزینه کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: هر چند وزارت بهداشت می‌تواند به این دریافتی‌ها چشم داشته باشد زیرا مصرف مواد دخانی موجب افزایش بیماری‌ها می‌شود. همان‌گونه که می‌گوییم عده‌ای ماشین دارند و عده‌ای ندارند و یارانه بنزین نباید فقط به آنان که اتومبیل دارند اختصاص یابد، یارانه سلامت نیز باید به همه افراد (بیمار یا فاقد بیماری) اختصاص یابد؛ 90 درصد سرطان‌های ریه به دلیل مصرف سیگار است.

هاشمی گفت: درمان سرطان ریه، هزینه‌های سرسام‌آوری دارد؛ بیماری‌های ریوی، چهارمین علت مرگ و میر در کشور است؛ فقط یک قلم داروی فرد مبتلا به سرطان ریه بالغ بر یک میلیارد تومان است؛ اینجا هم (به خاطر سوبسیدهای سلامت) ظلم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد؛ نمی‌خواهیم بگوییم دولت موافق بود؛ معتقد هستیم دولت و مجلس هر دو خطا کردند.

وی تاکید کرد: سلامت مردم در گروی تصمیمات کارشناسی است؛ کارشناسان فن بر این باورند که مالیات بر قیمت خرده‌فروشی سیگار حتما باید افزایش یابد در غیر اینصورت، من به عنوان مسئول بهداشت کشور، کاری غیر از موعظه کردن - که البته آن هم اثربخشی خود را دارد - نخواهم داشت؛ برای مبارزه با مصرف دخانیات حتما باید الزامات آن وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت افزایش مالیات سیگار، گفت: مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه تصمیم بگیرد و حتی اگر دولت پیشنهادی در این زمینه نداشته باشند؛ نمایندگان مجلس - که باید از منافع مردم دفاع کنند - در قالب طرح می‌توانند افزایش مالیات سیگار را پیشنهاد دهند همچنان که هر ساله 10 درصد تغییر در بودجه ایجاد می‌شود.

هاشمی افزود: اعمال مالیات بر عرضه سیگار می‌تواند در کاهش مصرف دخانیات، بسیار کمک‌کننده باشد اما در این زمینه با برخی دوستان، اختلاف‌نظر وجود دارد و انتظار است که مساله افزایش قاچاق سیگار، بهانه‌ای برای افزوده نشدن مالیات سیگار نباشد.

وی ادامه داد: در کنار تلاش‌های دولت و مجلس، خانواده‌ها به ویژه جوانان باید مراقبت‌های لازم در زمینه مصرف نکردن دخانیات را انجام دهند ؛ امید است اگر ما به عنوان سیاستگذاران در کاهش مصرف دخانیات در کشور کوتاهی کردیم، خود خانواده‌ها برای زندگی سالم، تلاش و مراقبت کنند.

کد خبر 296834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha