همشهری آنلاین: روز جهانی بدون دخانیات (دهم خرداد) با ایده قلیان‌ها را به گلدان تبدیل کنیم، گرامی‌داشته شد. وزارت بهداشت در کمپینی به همین نام از مردم خواسته بود برای مقابله با مواد دخانی هم‌صدا به مقابله با این مواد و به ویژه قلیان برخیزند.

قلیان ها را به گلدان تبدیل کنیم

به گزارش همشهري آنلاين، به مناسبت روز جهاني بدون دخانيات، مراسمي در تالار امام جواد (ع )وزارت بهداشت برگزار شد، مراسمي كه شركت كنندگان در آن از عوارض و خطرات جبران ناپذير مواد دخاني بخوبي آشنا بودند و همه چه مسئول و چه غير مسئول آمده بودند تا بگويند و اعلام كنند كه از هرگونه فرهنگسازي براي مقابله با مواد دخاني دريغ نخواهند كرد.

در ميان مدعوين اين مراسم، چهره‌هاي شاخص ورزشي و هنري هم مشاهده مي‌شدند،  چهره‌هايي كه آينده جوانان به عنوان آينده سازان كشور، برايشان بسيار با اهميت است و به همين دليل آمده بودند كه بگويند هريك مي‌توانند سفير سلامت براي مبارزه با مواد دخاني، باشند.

  • ارائه آمار و ارقام تلخ از مصرف مواد دخاني در كشور

در مراسم روز جهاني بدون دخانيات اما، آمار و ارقام تلخي بيان و اخبار ناگواري از ميزان مصرف مواد دخاني به ويژه سيگار و قليان ارائه شد.

در اين مراسم، معاون بهداشت وزير بهداشت از جريان‌هاي خزنده اي نام برد كه بدنيال معتاد كردن جوانان سرزمين‌مان و ترويج مصرف سيگار و قليان و ساير مواد دخاني در كشور هستند .

يكي از حقايق تلخي كه دكتر علي اكبر سياري از آن سخن گفت،  اين بود كه 80 تا 90 درصد معتادان مصرف مواد مخدر جديد و صنعتي را از سن 18 زير سالگي شروع كرده اند .

  • شگردهاي خطرناك عرضه كنندگان مواد دخاني

او از شگردهاي خطرناك عرضه كنندگان مواد دخاني هم گفت و در اين باره از تنباكوهاي معطر و معسل و خطرات آنها هم سخن به ميان آورد.

به گفته سياري، تنباكوهاي معطر، آغشته به مواد شیمیایی سرطان‌زا است و در اين تنباكوها، بنزن و فلزات سنگین و ... استفاده مي‌شود كه همه سرطان‌زا است.

  • مواد رونگردان و حشيش در تنباكوي قليان‌ها

معاون وزير بهداشت، هشدار داد كه سودجويان، براي سود بيشتر حتي مواد روانگردان هم به قلیان‌ها اضافه مي‌كنند موادي كه خود آسيب‌رسان سلامت مصرف كنندگان است.

سياري اعلام كرد كه در بازرسي‌هاي سال گذشته، مكان‌هايي را كشف كردند كه هنگام عرضه قليان، به آن حشيش، اضافه مي‌كردند.

او بازار مواد دخانی در کشور را سودآورترین بازار اقتصادی، ياد كرد و اظهار داشت: افرادي تجارت مرگ می‌کنند و براحتي سم می‌فروشند که مردم را معتاد و بيمار كنند.

به گفته سياري، یک بسته سیگار به قیمت چهار هزار ریال تولید می‌شود اما چندین برابر قیمتش فروخته می‌شود. قلیان هم حاشیه سود بسیار بالایی دارد.

معاون وزير بهداشت اظهار داشت: برخی مسئولان اقتصادی مي‌گويند، مبارزه با قلیان و سیگار، سبب بیکار شدن تعدادي كارگر و كشاوزر مي‌شود و  سخن‌هايي مي‌گويند كه به نفع واردكنندگان، توليد كنندگان و عرضه كنندگان مواد دخاني است.

او افزود: تلاش‌هاي زيادي صورت گرفت تا افزايش تعرفه و ماليات بر سيگار در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و اين يك قدم مثبت بود.

سياري گفت: چرا بايد صدها هکتار از زمین‌های کشور، زیر کشت توتون و تنباکو برود ؟ چه اشکالی دارد که به جای كشت توتون و تنباكو، میوه‌ و محصولات کشاورزی تولید كنيم ؟

او افزود: مسئولان وزارت بهداشت، براي مبارزه با دخانيات، عزم جدي دارند اما عده اي مي‌گويند، مبارزه با دخانيات، قاچاق مواد دخاني را افزايش مي‌دهد كه به اعتقاد من، اين سخن درست نيست چرا كه مصرف مواد دخاني روز به روز در حال افزايش است و بايد با اين معضل مبارزه كرد.

به گفته سياري، مصرف سیگار در زنان شش دهم درصد و در مردان 20 درصد است اما گرايش به قليان روز به روز بيشتر شده، تا جايي كه قلیان امروز تبدیل به یک پرستیژ و تفریح برای خانواده‌ها شده است.

معاون وزير بهداشت اظهار داشت: مصرف موادمخدر سنتی، 10 تا 15 سال زمان می‌برد که فرد را زمین‌گیر و کارتن‌خواب کند  اما مخدرهای صنعتی با سرعت بیشتری فرد را زمین‌گیر می‌کند.

سياري تاكيد كرد:اگر سلامت مردم ایران برایمان مهم است، قلیان ها را تبدیل به گلدان کنیم و همه دست به دست هم دهیم تا قلیانی که حاوی مواد سرطان زا است و عقلا، شرعا و عرفا کار مضری است، را تبدیل به گلدان کنیم.

  • اقدامات وزارت بهداشت براي مبارزه با مواد دخاني

در مراسم روز جهاني بدون دخانيات ،رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم  از فعاليت‌هاي وزارت بهداشت برای ساماندهی عرضه دخانیات و اجرای برنامه کنترل دخانیات، سخن گفت.

دکتر خسرو صادق نیت،  بر همكاري‌هاي بين بخشي در اين باره تاكيد كرد و اظهار داشت: جلسات متعددي با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هاي مختلف داشته ايم و تصویب پروتکل مبارزه با قاچاق دخانیات به عنوان یک گام اساسی برای شروع مبارزه با دخانیات، انجام شد.

او خدمات مشاوره اي براي ترک دخانیات و ساماندهی مالیات بر دخانیات و ساماندهی عرضه دخانیات و اجرای برنامه کنترل قاچاق را از جمله مهم‌ترين اقدامات وزارت بهداشت، براي كاهش مصرف دخانیات، ذكر كرد.

صادق نيت افزود: با توجه به تاكيد سازمان بهداشت جهاني، ساده‌سازی پاکت‌هاي سيگار هم در دستور کار قرار گرفته است.

  • تقدير از فعالان مبارزه با دخانيات و قليان

در مراسم روز جهانی بدون دخانیات، از فعالان مبارزه با دخانیات و قلیان هم تجليل شد و فعالان مبارزه با دخانیات و مصرف قلیان، در اقدامی نهادین،  شاخه گل‌های خود را داخل شیشه‌های قلیان انداختند و قليان‌ها را به گلدان تبديل كردند.

در این مراسم همچنين از دست اندركاران، تیزرهای دیرین دیرین سلامت، سفیران دانش آموزی مبارزه با دخانیات و اعضای تیم ملی تکواندو هم تقدیر شد.

کد خبر 335480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha