همشهری آنلاین: وب‌سایت‌های رسمی در چین در شروع ماه رمضان نشان دادند دولت این کشور روزه گرفتن در طول ماه رمضان را در منطقه عمدتاً مسلمان‌نشین سین‌جیانگ در غرب دور این کشور برای کارمندان دولت؛ دانشجویان و معلمان ممنوع کرده است.

Xinjiang

به گزارش خبرگزاری فرانسه حزب حاکم کمونیست چین سال‌هاست که روزه گرفتن را در سین‌جیانگ که محل سکونت اقلیت عمدتاً مسلمان اویغور است، محدود کرده است.

اعلامیه‌ای که روی وب‌سایت اداره غذا و داروی چین در شهرستان جینگه در سین‌جیانگ ارسال‌شده بود، می‌گوید: «مکان‌های شغلی عرضه‌کننده خدمات غذایی در طول رمضان در ساعات عادی کار خواهند کرد.»

به مقامات در شهرستان بوله در این منطقه بر اساس گزارشی از یک اجلاس در این هفته که بر روی وب‌سایت دولت محلی قرار داده‌شده، گفته‌شده است: «در طول ماه رمضان در روزه‌داری، شب‌زنده‌داری و سایر فعالیت‌های مذهبی شرکت نکنند.»

گروه‌های حامی اویغورها می‌گویند محدودیت‌های چین بر روی مراسم اسلامی در سین‌جیانگ به تنش‌های قومی در این منطقه که در سال‌های اخیر به مرگ صدها نفر انجامیده، افزوده است.

چین می‌گوید با تهدید تروریستی در این سین‌جیانگ مواجه است و مقامات دولتی «افراطی‌گری مذهبی» در خشونت فزاینده مقصر می‌دانند.

دیلکسات رکسیت، سخنگوی کنگره در تبعید اویغورها دراین‌باره گفت: «هدف چین از ممنوع کردن روزه‌داری این است که به زور اویغورها را در ماه رمضان از فرهنگ اسلامی‌شان دور کند.»

سیاست‌های ممنوع کردن روزه‌داری یک اقدام تحریک‌کننده است و فقط به ناپایداری و تعارض منجر خواهد شد.

بر اساس اعلامیه‌ای که بر روی وب‌سایت «رسانه‌های قانونی چین» فرستاده‌شده است، با گامي فراتر رفتن از بازداشتن صرف کارمندان دولت از روزه گرفتن، به پلیس و مقامات قضایی شهرستان آوات دستور داده‌شده است تا «در آموزش اعضای خانواده‌شان برای روزه نگرفتن پیشگام شوند و در فعالیت‌های مذهبی مربوط به رمضان شرکت نکنند.»

کودکان دانش‌آموز، مانند سال‌های پیش، در دستورالعمل‌های محدودکننده روزه‌داری و سایر مراسم مذهبی گنجانده‌شده‌اند.

اداره آموزش شهر تارابقاتی که در چینی به آن تاچنگ می‌گویند؛ این ماه به مدارس دستور داد که به دانش‌آموزان این پیام را برسانند که «در طول رمضان،‌ دانش‌آموزان اقلیت قومی روزه نمی‌گیرند، به مسجد وارد نمی‌شوند... و در فعالیت‌های مذهبی دیگر حضور نمی‌یابند.»

دستورات مشابهی در وب‌سایت‌های سایر ادارات آموزش و مدارس سین‌جیانگ پست شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی شهرستان کیمو در این منطقه مقامات دولتی این هفته با رهبران مذهبی محلی دیدار کردند تا به آن‌ها اطلاع دهند که در طول رمضان بازرسی‌ها برای «حفظ پایداری اجتماعی» افزایش خواهد یافت.

اعلامیه‌ای دیگری روی یک وب‌سایت دولتی نشان می‌دهد که در آستانه ماه رمضان، در دهکده‌ای در ییلی، نزدیک مرز با قزاقستان به مساجد دستور داده‌شده است که باید کارت‌های هویت هرکسی را که برای نمازخواندن در رمضان به این مکان‌ها می‌آید، وارسی شود.

کد خبر 298532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha