چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین ساعاتی پس از واکنش کره جنوبی به انتشار سند دفاعی ژاپن ، به صف معترضان به این سند پیوست و نسبت به آن اعتراض کرد.

اعتراض چین به انتشار سند دفاعی ژاپن

به گزارش ايرنا ، ژاپن روز سه شنبه سند دفاعی سال 2015 خود را منتشر کرد که در آن علاوه بر مطرح کردن مالکیت دوباره خود بر جزایر «دوکدو» - که با کره جنوبی بر سر آن مناقشه دارد -، از پکن نیز به خاطر فعالیت های این کشور در دریای جنوبی و شرقی چین به عنوان یک تهدید جدی نام برد.

این کشور همچنین تاکید کرده است که باید به دلیل همین تهدیدها با اعزام نیروی نظامی ژاپن به خارج از مرزها موافقت شود.

به گزارش ایرنا، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز چهارشنبه خود با خبرنگاران نسبت به انتشار این سند واکنش نشان داد و گفت که دولت پکن نسبت به این موضوع شدیدا معترض است.

او تاکید کرد که ژاپنی ها برای رسیدن به اهداف خود و البته با انگیزه های خاص، چین را تهدید معرفی می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که در این سند حقایق نادیده گرفته شده و غیرمسوولانه تنظیم شده است.

«لو کانگ» با بیان اینکه طبیعت برنامه های نظامی چین صلح آمیز، شفاف و دفاعی است، یادآور شد: بهتر است توکیو به جای منحرف کردن اذهان مردم ژاپن با انتشار چنین اسنادی، راههای توسعه و بهبود روابط دو کشور را مسدود نکند.

وی هر اقدامی از سوی چین در این دریاها از جمله ساخت و سازها و استخراج منابع انرژی را مشروع و حق قانونی این کشور توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تصریح کرد: دخالت های تعمدی ژاپن در خصوص دریای جنوبی، به ضرر صلح و ثبات منطقه است و به اعتماد سیاسی و امنیتی میان دو کشور لطمه می زند.

وی تاکید کرد که چین به اتخاذ تدابیر لازم ادامه خواهد داد و در حفظ حاکمیت ارضی خود مصمم خواهد ماند. همچنین چین امیدوار است که این مسئله از طریق گفتگو و رایزنی حل و فصل شود.

وزارت دفاع چین نیز امروز با انتشار بیانیه ای اقدام ژاپن را مورد اعتراض قرار داد و اعلام کرد: چین هر فعالیتی که لازم باشد در دریاهای جنوبی و شرقی انجام می دهد.

این وزارتخانه اقدامات چین را برای حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دانست و افزود: ژاپن بهتر است بجای اعتراض کردن، تحرکات سیاسی و نظامی خود را متوقف کرده و بیش از این باعث تنش در این مناطق نشود.

این بیانیه همچنین تاکید کرده است: ژاپن با روندی که در پیش گرفته، صلح، ثبات و امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

پیشتر هم وزارتخانه های خارجه و دفاع کره جنوبی این سند را محکوم و دیپلمات ها و وابسته های نظامی ژاپن در سئول را فراخوانده و اعتراض کشورشان را به آنها ابلاغ کرده اند.

کد خبر 301719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha