دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک روزنامه چاپ انگلیس ضمن انتشار گزارشی از طرح‌های اتمی در ژاپن پیش بینی کرد این کشور تا سال ۲۰۲۰ به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای در جهان تبدیل شود.

 بازگشت ژاپن به انرژی هسته ای

به گزارش ايرنا، روزنامه فایننشال تایمز Financial Timesروز دوشنبه در گزارشی نوشت: تا چند هفته دیگر، دو رآکتور نیروگاه اتمی سندای Sendai بازگشایی خواهد شد. قرار است مرحله سوخت گذاری در ماه جاری آغاز و برق نیروگاه از ماه اوت (ماه آینده) وارد شبکه سراسری شود.

این اقدام که به نوشته فایننشال تایمز ، گام نخست از بازگشت ژاپن به برق هسته ای است، روی بخش انرژی در آسیا نیز اثرگذار خواهد بود.

نیروگاه اتمی سندای، از جمله 50 رآکتور اتمی ژاپن بود که تا پیش از زمین لرزه و سونامی بزرگ سال 2011، بیش از 30 درصد از کل برق این کشور را تامین می کرد. پس از آن حادثه، همه نیروگاه های اتمی به دلیل هراس از تاثیر زمین لرزه های بزرگ بر نشت مواد اتمی، تعطیل شدند.

اکنون شرکت های گرداننده 24 رآکتور، با اجرای استانداردهای امنیتی جدید، تقاضای بازگشایی داده اند. دولت شینزو آبه، از بازگشایی نیروگاه های اتمی پشتیبانی می کند. این در حالی است که دولت پیشین و به طور کلی «حزب دموکرات ژاپن» از تعطیلی دایمی نیروگاه های اتمی و جایگزینی آن با منابع دیگر، پشیتبانی می کرد.

اگرچه هنوز ساکنان برخی مناطق ژاپن از احیای انرژی اتمی در هراسند، اما این احتمالِ فراوان وجود دارد که تا 18 ماه آینده، 10 نیروگاه اتمی در سراسر این کشور بازگشایی شود.

همزمان طرح هایی برای ساخت نیروگاه های کاملا جدید نیز مطرح شده است. طرفداران طرح، تاکید می کنند که حتی با استانداردهای قدیمی ژاپن، هیچکس در حادثه اتمی فوکوشیما در سال 2011 کشته نشد. با این حال، استانداردهای تازه به ابعاد امنیتی بیشتر بها داده است.

از سوی دیگر، دولت ژاپن برنامه های صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز اجرا کرده است. به دنبال اجرای این برنامه ها، مصرف برق در ژاپن 12 درصد و در ساعات اوج مصرف، 18 درصد کاهش یافت.

ژاپنی ها همچنین برای جبران کمبود انرژی اتمی، در سال های اخیر به واردات بیشتر گاز روی آوردند. طبعا بازگشت توکیو به انرژی هسته ای، برای صادرکنندگان گاز در قاره آسیا خبر خوشی نخواهد بود؛ زیرا در این سال ها، منافعی عظیم نصیب برخی صادرکنندگان گاز در آسیا شده بود.

این امر زمانی آشکارتر می شود که نگاهی به آمار داد و ستد گاز در جهان بیندازیم. آمارهای رسمی نشان می دهد که اروپایی ها به سوی منابع جایگزین گاز پیش می روند و واردات گاز در این قاره طی سال 2014 نیز 11 درصد کاهش یافت. ایالات متحده خودش تولیدکننده بزرگ گاز است و نیازی به واردات ندارد و ژاپن نیز که پارسال 112 میلیارد متر مکعب گاز وارد کرد، انتظار می رود در سه سال آینده، هر سال 10 درصد از میزان واردات خود بکاهد.

به هر روی، کارشناسان معتقدند بازگشت ژاپن به انرژی اتمی، روندی ناگزیر بوده است. ژاپن بیش از 80 درصد از نیاز خود به انرژی را وارد می کند و احیای نیروگاه های اتمی، می تواند از بار این وابستگی بکاهد. از سوی دیگر، موسسه های ژاپنی فعال در حوزه انرژی اتمی، مانند توشیبا و هیتاچی، شرکت هایی خوشنام در سطح جهانی هستند و به سادگی می توانند از عهده ساخت نیروگاه هایی با استانداردهای جدید برآیند.

فایننشال تایمز در پایان نوشت: تعجبی ندارد اگر در سال 2020، ژاپن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق اتمی در جهان تبدیل شود.

کد خبر 298841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha