همشهری آنلاین: شرکت میتسوبیشی ژاپن برای اولین‌بار از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بابت استفاده از اسرای جنگی آمریکایی در معادن متعلق به این شرکت برای کار اجباری عذرخواهی کرد.

ژاپن

براساس گزارش BBC، هيكارو كيمورا يكي از مديران ارشد اين شركت در مراسمي كه در لس‌آنجلس برگزار شد نسبت به استفاده از اسراي آمريكايي در معادن متعلق به اين شركت ابراز پشيماني كرد. اين اولين باري است كه شركت ميتسوبيشي نسبت به عملكرد خود در آن دوران عذرخواهي مي‌كند.

يكي از معدود نجات‌يافتگان اسراي آمريكايي كه كار اجباري در معادن ژاپن را تجربه‌ كرده‌اند نيز در اين مراسم حضور داشت تا عذرخواهي ژاپني‌ها را بپذيرد. جيمز مورفي 94 ساله مي‌گويد براي هفتاد سال انتظار چنين روزي را كشيده‌است.

اعضاي خانواده ديگر زندانيان سابق نيز در اين مراسم كه در مركز سيمون ويزنتال برگزار شد حضور داشتند. شركت ميتسوبيشي مستقل از دولت ژاپن كه پنج سال پيش از اين از زندانيان آمريكايي عذرخواهي كرده‌، عمل كرده‌است. مقامات ژاپني اين عمل را اقدامي مهم در آستانه هفتادمين سالگرد پايان جنگ در ماه آگوست مي‌دانند.

معادني كه اسراي آمريكايي در آنها وادار به كار شده‌اند،‌ در چهار نقطه مختلف ژاپن قرار داشتند كه تحت نظارت و كنترل شركت حفاري معادن ميتسوبيشي قرار داشتند. تنها دو نفر از نجات‌يافتگان آن دوران در قيد حياتند و تنها جيمز مورفي توانايي سفر به لس‌آنجلس را داشت تا بتواند در اين مراسم حضور پيدا كند.

نزديك به 500 اسير آمريكايي در كنار هزاران اسير از فيليپين،‌كره و چين توسط ژاپني‌ها وادار به كار اجباري در معادن شدند. به گفته مورفي،‌ وي براي يك سال در معدن مسي در نزديكي هاناوا مشغول به كار اجباري بود،‌دوراني كه آن را وحشت مطلق توصيف مي‌كند. مورفي مي‌گويد آن دوران برده‌داري مطلق بود،‌نه غذايي،‌نه دارويي، نه لباسي و نه بهداشتي. مورفي مي‌گويد اگرچه ژاپني‌ها را بخشيده‌،‌ اما هميشه چشم‌انتظار عذرخواهي آنها بوده‌است. 

کد خبر 301429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha