شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

او را دست راست صدام می‌دانستند و مهم‌ترین مقام حزب منحل شده بعث به‌حساب می‌آمد که توانسته بود برخلاف رئیس و همشهری تکریتی‌اش از بازداشت و دادگاهی‌شدن به‌خاطر جنایت علیه مردم عراق فرار کند.

دیکتاتور

پس از 12سال پنهان شدن و برنامه‌ريزي حملات تروريستي عليه مردم عراق حالا اما نام عزت ابراهيم الدوري هم به فهرست جنايتكاران ديگر جهان اضافه شده كه زماني فكر مي‌كردند با قتل‌عام مردم حرف اول و آخر جهان را مي‌زنند. عزت ابراهيم الدوري يكي ديگر از جنايتكاراني بوده كه رسيدن به مجازاتشان در دنيا دير و زود شايد داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

عزت ابراهيم كه زماني با سمت نايب‌رئيس شوراي رهبري انقلاب عراق در اين كشور كسي جرأت حرف زدن روي حرفش را نداشت در تنهايي كشته‌شد و احتمالا به‌زودي در نقطه نامعلومي دفن مي‌شود تا ديگر كسي نامي از سايه صدام را در عراق نشنود. او يكي از ديگر جنايتكاران جهان بود كه زماني مثل آب خوردن دستور كشتار مردم، حملات متعدد و بمبگذاري‌ها را صادر مي‌كرد.

به‌همين‌خاطر نگاهي انداخته‌ايم به تعدادي از جنايتكاران جنگي جهان معاصر كه از اوج قدرت سرانجام روزي مانند عزت ابراهيم الدوري و صدام به تنهايي و ذلت رسيدند. البته هنوز آشكارترين جنايتكاران جنگي جهان رژيم صهيونيستي كه عامل مرگ دردناك هزاران فلسطيني و تحميل زندگي تحت اشغال بر آنها هستند، نه محاكمه شده‌اند نه حتي متهم.

  • 40سال پس از جنايت خمرهاي سرخ

كشتار 2ميليون نفر از 8 ميليون نفر جمعيت كامبوج؛ همين آمار تنها براي فهميدن جنايت‌هاي خمرهاي سرخ و رهبران آنها كافي است. خِمِرهاي سُرخ نام گروهي با تفكرات و ايدئولوژي مائوئيستي بود كه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ ميلادي بر كشور كامبوج حكومت مي‌كرد. خمرهاي سرخ با دستور مقام‌هاي ارشد اين گروه در مدت ۴سال 21درصد از جمعيت كامبوج را در كشتزارهاي مرگ به رگبار بسته و همان جا خاك كردند. پل پوت رهبر خمرهاي سرخ هر كسي را كه مخالف تفكرش بود مي‌كشت.

در سال1998 وقتي خبر موافقت اعضاي خمر سرخ براي فرستادن پوت به دادگاه بين‌المللي براي محاكمه به‌خاطر جنايت عليه بشريت منتشر شد جسد او را مرده در تختش پيدا كردند. برخي مي‌گويند او در تنهايي از ترس دست به‌خودكشي زده و بعضي‌ها هم مي‌گويند مجبورش كرده‌اند سم بخورد.

همراهان اصلي و معاون پل پوت اما همه دادگاهي شدند. دادگاهي كه در كامبوح تحت نظر سازمان ملل فعاليت مي‌كند سال گذشته ميلادي اين افراد قدرتمند سابق را كه حالا ديگر ناي راه رفتن هم ندارند به حبس ابد محكوم كرد. نائون چه آ، ايدئولوگ و قائم‌مقام پل پوت و خيو سامفان رئيس دولت مائوئيستي وقت بين سال‌هاي ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ ازجمله افراد مهم خمرهاي سرخ هستند كه در زندان مي‌‌مانند تا در تنهايي بميرند. روز جمعه در چهلمين سالگرد تاسيس ديكتاتوري خمرهاي سرخ در كامبوج، مراسم گراميداشت نزديك به 2ميليون نفر از قربانيان جنايات اين رژيم در شهر پنوم‌پن و در محل يادبود جان باختگان برگزار شد.

  • از كاخ‌هاي طلايي تا كانال فاضلاب

در ليبي زماني كسي جرأت نداشت نام او را بدون احترام ادا كند. مشهور بود كه سرهنگ معمر قذافي عادت داشته كه هر چيزي كه مي‌خواسته را به‌دست آورد. با پول نفت ليبي ثروت او حساب و كتاب نداشت و ماجراي كاخ‌هاي او و ولخرجي‌هايش زبانزد بود. جنايت‌هاي او قابل شمارش نبودند و هنوز هم داستان‌ها و گزارش‌هاي مختلفي از كارهاي كثيف او مانند كتاب تجاوز او به دخترهاي مدرسه‌اي منتشر مي‌شود. پس از سال‌ها همراهي غرب با او اما سرانجام اين انقلاب مردم ليبي بود كه پايه‌هاي قدرت او را سست كرد. قذافي كه مخالفانش را به فجيع‌ترين وضعي شكنجه مي‌كرد و مي‌كشت مجبور به فرار از كاخ‌هاي ميليارد دلاري‌اش شد.

در سال2011 لوئيس مورنو اكامپو، دادستان دادگاه كيفري بين‌المللي او را به‌صورت رسمي متهم به جنايت جنگي كرد. دستگيري، شكنجه، كشتار، تبعيد، آزار جنسي و همچنين ويران‌سازي مساجد از اتهام‌هاي ديگر قذافي در گزارش دادگاه كيفري بين‌المللي بود. همه اما ديگر به ياد دارند كه او چطور در حال فرار از داخل كانال‌هاي فاضلاب بيرون كشيده و به فجيع‌ترين شكل كشته شد.

  • كشف ديكتاتور در چاه

او را يكي از بزرگ‌ترين ديكتاتورهاي جهان و يكي از بي‌رحم‌ترين حاكمان ديكتاتور تاريخ معاصر مي‌دانند. صدام حسين عبدالمجيد تكريتي كه سال‌ها حكومت ديكتاتوري خود را در عراق داشت نمي‌گذاشت مخالفانش نفس بكشند. كوچك‌ترين كلمه‌اي در مخالفت با او مرگ و سال‌ها حبس در سياهچاله‌هاي سازمان استخبارات عراق را به‌دنبال داشت. جنايات جنگي او در زمان جنگ ايران و عراق و استفاده گسترده او از تسليحات شيميايي كه اتفاقا از كشورهاي غربي تأمين مي‌شد ديگر بر كسي پوشيده نيست.

او سال‌ها كشتار شيعيان عراق را در دستور كار داشت و حتي مردم خودش در حلبچه را با تسليحات شيميايي در جمعه خونين هدف قرار داد. در سال۱۹۹۱ هم صدام براي سركوب مردم شيعه نجف و كربلا از مواد عامل اعصاب و CS استفاده كرد. كسي كه زماني ديكتاتور مطلق عراق بود اما به‌دنبال حمله به عراق سرانجام پس از هفته‌ها فرار با خفت از داخل يك چاه بيرون كشيده شد. روزنامه‌هاي سان و نيويورك پست در سال1383 تصاوير صدام در زندان را با تيتر «ستمگر با زيرشلواري» در حال شستن لباس‌هايش در زندان منتشر كردند. كسي كه زماني فكر نمي‌كرد كسي بتواند بساط قدرتش را به هم بريزد سرانجام در ۹دي1385در جايي كه خودش از آن براي شكنجه و اعدام شهروندان عراقي استفاده مي‌كرد به دار آويخته شد.

  • جنايتكار تحت تعقيب آفريقا

در آفريقا او خودش را سخنگوي خدا روي زمين توصيف مي‌كند! جوزف كني، رهبر گروهي شبه‌نظامي به نام ارتش مقاومت پروردگار است؛گروهي كه هر نوع خشونتي را مجاز مي‌داند. افراد تحت رهبري كني به تجاوز جنسي، شكنجه و قتل براي از بين‌بردن مخالفان يا ارعاب مردم و وادار كردن آنان به همكاري متوسل مي‌شوند. اين جنايتكار آفريقايي به‌دنبال براندازي حكومت در اوگانداست و براي رسيدن به قدرت دست به هر كاري مي‌زند. جوزف كني كه از سوي دادگاه بين‌المللي كيفري به‌خاطر جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت تحت تعقيب است به‌صورت گسترده دست به ربودن كودكان اوگاندايي مي‌زند.

او پس از ربودن كودكان آنها را برده خود كرده و از پسران نوجوان به‌عنوان سرباز استفاده مي‌كند و آنها را مجبور مي‌كند والدين خود را بكشند. دخترها را به‌عنوان برده‌هاي جنسي به اسارت مي‌گيرد تا از فرزندان آنها در آينده به‌عنوان سرباز استفاده كند. گفته مي‌شود اين جنايتكار جنگي آفريقا حالا در شرايط بد جسماني به سر مي‌برد و احتمالا به‌زودي مجبور مي‌شود خود را تسليم كند.

  • در اعماق دريا با مغز متلاشي شده

بنيانگذار و رهبر گروه تروريستي القاعده هر چند در سال2011 كشته شد اما هنوز حملات تروريستي طرفداران او در جهان هر روز باعث قرباني شدن صدها نفر مي‌شود. نام او با حملات تروريستي بسياري در سراسر جهان ازجمله بمب‌گذاري‌هاي ۷اوت۱۹۹۸ در سفارتخانه‌هاي آمريكا در دارالسلام (تانزانيا) و نايروبي (كنيا)، حمله به كشتي جنگي يواس‌اس كول (USS Cole) و حملات ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ به مركز تجارت جهاني گره خورده است.

بيشتر از اين موارد اما مسلمانان در همه سال‌هاي گذشته قرباني حملات القاعده در جهان بوده‌اند. بن لادن در دانشگاه ملك عبدالعزيز اقتصاد و مديريت كسب و كار خوانده بود اما ترويج‌دهنده تفكر وهابي بود. خيلي‌ها اعتقاد داشتند كه بن لادن آنقدر هوادار دارد كه كسي نمي‌تواند او را پيدا كند. او از هيچ وسيله الكترونيكي استفاده نمي‌كرد تا قابل رديابي نباشد. سرانجام اما او هم مانند جنايتكاران ديگر جهان پس از سال‌ها اختفا در مخفيگاهش پيدا شد و با شليك حداقل 3گلوله با مغزي متلاشي شده از دنيا رفت. كسي كه با يك اشاره مي‌توانست صدها نفر را با بمبگذارهاي انتحاري بكشد در آخر جنازه‌اش به عمق دريا رفت تا كسي خبري از او نداشته باشد.

  • صرب‌هاي جنايتكار

زماني وقتي نام آنها در يوگسلاوي سابق مي‌آمد خيلي‌ها از ترس به‌خودشان مي‌لرزيدند. نام آنها با جنايت و نسل‌كشي گره خورده بود و كسي در جهان نمي‌توانست جلوي خونريزي‌ها و كشتارشان را بگيرد. اسلوبودان ميلوسويچ از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ رئيس‌جمهور صربستان و سپس از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ رئيس‌جمهور فدرال يوگسلاوي بود. به‌خاطر جنايت‌‌هايش او اما در سال2001 بازداشت و به اتهام جنايت جنگي به دادگاه لاهه فرستاده شد.

در زندان اما نتوانست حتي آنقدر زنده بماند كه حكمش را بشنود و در 11مارس2006 درحالي‌كه كسي كنارش نبود جانش را از دست داد. راتكو ملاديچ مشهور به سلاخ سربرنيتسا كه زماني دستور نسل‌كشي و كشتار 8 هزار مرد و پسر مسلمان را داده بود هم به‌خاطر جنايت‌هايش 16سال فراري بود اما سرانجام در سال2011 بازداشت و به دادگاه بين‌المللي لاهه براي رسيدگي به اتهام‌هاي جنايت جنگي، جنايت عليه بشريت و نسل كشي تحويل داده شد.

با 73سال سن او همچنان در زندان به سر مي‌برد. رادوان كاراجيچ ديگر جنايتكاري كه در زمان جنگ بوسني رهبري صرب‌هاي اين كشور را بر عهده داشت هم پس از 13سال فرار بالاخره دستگير و پس از ماه‌ها محاكمه توسط دادگاه بين‌المللي كيفري يوگسلاوي سابق به‌عنوان جنايتكار جنگي شناخته شد. كاراجيچ را طراح قتل‌هاي دهه۱۹۹۰ در بوسني و هرزگووين مي‌دانند اما او هم با 69سال حالا بايد منتظر مرگش در زندان باشد.

کد خبر 292564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha