یک بررسی جدید نشان می‌دهد کشیدن سیگارهای الکترونیکی و قلیان ممکن است از لحاظ افزایش خطر سرطان‌های بینی، سینوس و گلو بدتر از کشیدن سیگار باشد.

vaping

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران آمریکایی می‌گویند افرادی که سیگار الکترونیکی یا قلیان می‌کشند، با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به سیگاری‌ها (که معمولا دود را از دهانشان بیرون می‌دهند) دود را از بینی‌شان بیرون می‌دهند.

به گفته این پژوهشگران، شیوه خاص استفاده از سیگار الکترونیکی و قلیان باعث می‌شود نسبت به سیگار معمولی دود بیشتری وارد بینی و سینوس‌ها شود. این امر به نوبه خود باعث افزایش خطر بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرطان‌ها می‌شود.

این بررسی که در نیویورک در میان گروهی از افراد که سیگار الکترونیکی، قلیان یا سیگار می‌کشیدند، انجام شده نشان داد که ۶۳ درصد افراد استفاده کننده از سیگار الکترونیکی و ۵۰ درصد افرادی که قلیان می‌کشند، دود را از بینی‌شان بیرون می‌دهند، در حالیکه در افراد سیگاری این میزان ۲۲ درصد بود.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند سیگار الکترونیکی و قلیان نسبت به سیگار معمولی ممکن است افراد در معرض میزان‌های بالاتر نیکوتین، مونوکسید کربن و سایر مواد شیمیایی سمی قرار دهند، اما اثرات درازمدت سیگارهای الکترونیکی و قلیان کمتر شناخته شده است.

همین پژوهشگران در یک بررسی مرتبط دریافتند که افرادی که سیگار الکترونیکی یا قلیان می‌کشند، دچار آسیب‌های بیشتری در بافت‌های مجاری بینی هستند. میزان‌های ترکیب‌های التهابی آزادشده بوسیله سلول‌های دفاعی در بینی این افراد تا ۱۰ برابر بیشتر از افرادی بود که سیگار معمولی می‌کشیدند.

کد خبر 661669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha