یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات افراد است و ممکن است هنگام دچار شدن به آن ندانید به چه کسی باید مراجعه کنید، اما نکته مهم این است که در اغلب موارد نیاز به رفتن به نزد متخصص ندارید.

low back pain

کمردرد علل بسیاری دارد. برخی از شایع‌ترین علل کمردرد آسیب دیدن عضله یا تاندون (رگ به رگ شدگی)، آسیب دیدن یک لیگامان (پیچ‌خوردگی) یا بیرون‌زدگی یا فتق دیسک (بیرون زدن ماده نرم داخل دیسک میان مهره‌های ستون فقرات که بر اعصاب مجاور فشار می‌آورد) هستند. بسیاری از این مشکلات در نهایت به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد.

اما در برخی موارد، کمردرد ناشی از تنگ شدن کانال نخاعی (استنوز نخاعی) است که نیاز به مراجعه به متخصص دارد. درصورتی‌که اقدامات محافظه‌کارانه نتوانند کمردرد را تسکین دهند، علائم بهبود نیابند و بدتر شوند یا احتمال نیاز به جراحی وجود داشته باشد، باید به متخصص ارجاع شوید.

در قدم اول برای تشخیص علت کمردردتان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر پزشک عمومی تشخیص دهد که نیاز به ارجاع به متخصص دارید، ممکن است شما را به یکی از این متخصصان ارجاع دهد:

- نورولوژیست (متخصص مغز اعصاب) که پزشکی است که در درمان بیماری‌های دستگاه‌های عصبی تخصص دارد. کمردرد در بسیاری از موارد با علائمی در اندام‌های تحتانی یا پاها همراهی دارد، مانند بی‌حسی یا مورمور. این علائم ممکن است ناشی از عوارض عصب‌شناختی باشد که به ستون فقرات ربطی ندارند، مانند ام‌اس (اسکلروز متعدد). نورولوژیست‌ها در تعیین علت اصلی کمردرد و ارائه حل به شما تخصص دارند.

- فیزیاتریست (متخصص طب فیزیکی) که پزشکی است که در طب فیزیکی و توان‌بخشی تخصص دارد. اگر کمردردتان مربوط به آسیب دیدن حین ورزش است، اگر جراحی لازم نباشد و هنگامی داروها مؤثر نباشند، مراجعه به متخصص فیزیوتراپی ممکن است به شما کمک کند.

- روماتولوژیست (متخصص روماتولوژی)، پزشکی است که متخصص درمان بیماری‌های مفاصل، عضلات و استخوان‌ها است. ارجاع به روماتولوژیست بیش از همه هنگامی سودمند است که التهاب در مفاصل در کمر وجود داشته باشد، یا کمردرد به یک بیماری التهابی عمومی مثلاً التهاب مفاصل مربوط به بیماری پسوریاز مربوط باشد.

- فیزیوتراپیست درمانگری جواز دار است که به شما کمک می‌کند که شما کمرتان و عضلات تنه‌تان را تقویت کنید تا فشار روی ستون فقرات جذب شود.

- پزشک متخصص کنترل درد که برای تسکین درد شما دارو تجویز می‌کند، در صورت لازم تزریقاتی را انجام می‌دهد یا سایر رویکردها برای تخفیف درد برای مثال اعمال جراحی روی مفاصل کوچک‌تر کمر را در نظر بگیرد.

- جراح ارتوپد فوق تخصص ستون فقرات یا جراح مغز و اعصاب که در مواردی که درد شدید و بی‌امان که ممکن است ناشی از مشکلات ستون فقرات یا دیسک‌های بین‌مهره‌ای باشند، برای انجام جراحی روی ستون فقرات بیماران را به آنان ارجاع می‌کنند.

توجه داشته باشید که ممکن است چندین نوع آزمایش مانند رادیوگرافی، ام‌آرآی و آزمایش‌های خون ممکن است برای تعیین علت دقیق کمردرد لازم باشد.

از طرف دیگر ممکن است بیش از یک متخصص برای درمان کمردرد شما مورد نیاز باشد. این امر بسته به وضعیت شما دارد. بسیاری از افرادی که بیش یک متخصص را برای کمردردشان می‌بینند، بیش از یک مشکل دارند و درمان‌های قبلی دردشان را بهبود نبخشیده است.

اما در مورد رگ به رگ شدن و پیچ‌خوردگی ستون فقرات پزشک عمومی یا پزشک مراقبت‌های اولیه به احتمال زیاد می‌تواند مشکل شما را حل کند.

Harvard Health Letter

کد خبر 387313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha