همشهری آنلاین: یک بازبینی جدید نشان می‌دهد که یک برنامه ورزشی که عضلاتی حامی و کنترل‌کننده ستون فقرات را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند باعث تسکین کمردرد و ناتوانی ناشی از آن شود.

به نوشته مدیکال اکسپرس این نوع برنامه که «تمرین‌های کنترل حرکتی» (MCE) نامیده می‌شود، با استفاده طبیعی از این عضلات برای انجام وظایفی ساده معمولاً با راهنمایی یک کارشناس یا درمانگر شروع می‌شود. این تمرین‌ها به‌تدریج شدیدتر می‌شود و فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که بیماران به‌طورمعمول در طول فعالیت‌های شغلی یا تفریح انجام می‌دهند.

پژوهشگران داده‌های به‌دست‌آمده از ۲۹ کارآزمایی بالینی را که شامل ۲۴31 نفر در سنین ۲۲ تا ۵۵ دچار کمردرد بود، تجزیه‌وتحلیل کردند. این کارآزمایی‌ها تأثیربخشی تمرین‌های کنترل حرکتی را با سایر انواع تمرین‌ها یا انجام ندادن هیچ تمرینی مقایسه کرده بودند.

این پژوهشگران دریافتند که بیمارانی که تمرین‌های کنترل حرکتی انجام داده بودند، بهبودی بیشتری به‌خصوص در درد و ناراحتی نسبت به افرادی که کاری انجام نداده بودند، پیدا کرده بودند. در مقایسه افرادی که تمرین‌های کنترل حرکتی انجام داده بودند و افرادی که سایر ورزش‌ها را انجام داده بودند، پس از سه و پس از ۱۲ ماه نتایج از لحاظ کاهش درد و ناتوانی مشابه بود.

برونو ساراجیوتو، فیزیوترا‍پیست در انستیتوی جرج در دانشگاه سیدنی استرالیا و نویسنده اصلی این بررسی گفت: «هدف قرار دادن قدرت و هماهنگی عضلات حامی ستون فقرات از طریق برنامه تمرین کنترل حرکتی رویکرد جایگزینی برای درمان کمردرد در اختیار می‌گذارد. ما می‌توانیم مطمئن باشیم که این برنامه حرکتی به‌اندازه سایر انواع ورزش مؤثر است، و بنابراین با توجه به عاملی مانند ترجیح بیمار یا درمانگر، هزینه و در دسترس بودن می‌تواند یک گزینه انتخابی باشد.»

تمرین‌های کنترل حرکتی شامل منقبض کردن جداگانه عضلات عمقی تنه به همراه استفاده از این عضلات در تمرین‌های پيچیده‌تر ایستا، پویا و عملكردي است. این تمرین‌ها همچنین هماهنگی و کنترل مطلوبی در کل عضلات تنه‌ای ایجاد می‌کنند.

کد خبر 324647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha