سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گردن‌درد در بهترین حالت آزارنده اما کوتاه‌مدت است، یعنی در حد چند روز گرفتگی عضلات گردن به‌طوری‌که نمی‌توانید سرتان را بچرخانید و در بدترین حالت، گردن‌درد شدید می‌تواند زندگی شما را مختل کند.

neck pain

در اين مطلب به نحوه رفتار و کنار آمدن با گردن‌درد خفیف در منزل، یا زمانی که بايد به پزشک مراجعه ‌کنید و آنچه از فیزیوتراپی انتظار دارید، مي‌پردازيم.

  • تقصير رئيس‌تان است؟

به گردن‌درد به اندازه کمردرد توجه نمی‌شود، اما درد گردن یکی از 5 علت بروز درد در دنیا است، اما كمتر در باره آن سخن به ميان مي‌آيد.

بیش از 30 درصد افراد سالیانه از درد گردن رنج می‌برند. استرس می‌تواند موجب ایجاد قوز در شانه‌های شما، روی‌هم فشردن فک‌ها و منقبض کردن عضلات گردن شده که همه این موارد به درد گردن منجر می‌شوند. در اکثر افراد این علائم بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند؛ اما در نیمی از افراد به دردی مزمن تبدیل‌شده یا به‌طور مکرر اتفاق می‌افتد.

زنان بیشتر در معرض خطر هستند. همچنین افرادی که مشاغل یدی انجام می‌دهند، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند و خلبان‌های نظامی در زمره این افراد قرار می‌گیرند.

اما عامل شماره یک در مورد درد گردن، شغل شما نیست بلکه احساسی است که شما درباره آن دارید. بزرگ‌ترین عامل پيش‌بيني‌كننده درباره درد گردن دوست نداشتن شغل یا رئیستان است. ترکیبی از عوامل مختلف نظیر مشکلات محل کار، افسردگی، خواب ناکافی و آسیب‌ها منجر به درد گردنی می‌شود که برطرف نمي‌شود.

  • اهمیت وضعیت قرارگیری بدن

زمانی که بیماران درگیر یک گرفتگی در ناحیه گردنشان می‌شوند، اغلب به علت وضعیت بدن و نحوه خوابیدن آن‌ها است. برای مثال خوابیدن روی شکم غيرقابل قبول است.

در مواقع دیگر علت نحوه نشستن افراد پشت میز و کار با کامپیوتر است. به همین دلیل متخصصین ارگونومیک یا علم مهندسی محیط کار تناسب صندلی کارمندان، سطح تراز صفحه‌کلید کامپیوتر و ارتفاع مانیتور را بررسی می‌کنند.

 افرادی که عینک‌های دو کانوني (عینکی که قسمت فوقانی عدسی عینک برای دوربینی و بخش پایینی برای نزدیک‌بینی است) را به چشم می‌زنند، در کار با کامپیوتر با افزایش درد گردن مواجه می‌شوند، چون آن‌ها چانه خود را به جلو خم کرده و درنتیجه فشار بیشتری بر روی مفاصل ستون فقرات وارد می‌کنند.

داشتن زمان‌های استراحت متعدد، کش دادن بدن در پشت میز کار و آگاهی از نحوه مناسب وضعیت قرارگیری بدن می‌تواند از درد گردن ناشی از کار جلوگیری کند.

امروزه  اصطلاح «text neck» به معناي عارضه‌اي دردناك ناشي از استفاده بيش از وسايل الكترونيكي مانند موبايل در حالت خم شده گردن است، رواج يافته است. شما در اين وضعیت رو به پایین متمرکز شده و در حال کار بر روی صفحه‌کلید کامپیوتر هستید و این به یک وضعیت بد قرارگیری بدن منجر می‌شود.

در مورد دردهای گردنی خفیف، چند مرتبه قرار دادن کیسه یخ و به دنبال آن دوش آب گرم یا حوله گرم می‌تواند مفید باشد. استفاده از یخ را برای حدود 48 ساعت و بعدازآن گرم نگه‌داشتن موضع را توصیه می‌کند. بعد از روز دوم، حرکاتی بسیار آرام را شروع کنید و به‌تدریج دامنه حرکات را افزایش دهید.

داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) که موجب کاهش التهاب و تسکین درد می‌شوند، می‌توانند در کوتاه‌مدت مفید باشند.

عضلات اصلی گردن شامل عضله تراپزیوس یا ذوزنقه‌ای (عضله صاف بزرگی که بیشتر قسمت فوقانی کمر پشت کردن را می‌پوشاند) و عضلات اسکالن (در کنار گردن) و عضلات ساب‌اکسیپیتال (چهار عضله کوچک در قاعده سر) هستند.

زمانی که برای درد گردن به یک فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید، درمان اغلب بر روی بهبود انعطاف‌پذیری عضلات گردنی و جلوی قفسه سینه و تقویت عضلات فوقانی کمر و عضلات تثبیت‌کننده عمیق گردنی متمرکز می‌شوند.

برای ایجاد پایه‌ای بهتر، فیزیوتراپ به شما تمرین‌های ساده‌ای را برای کشش عضلات سینه‌ای آموزش داده و عضلات رومبوئید و منقبض کننده شانه‌ای را تقویت می‌کند.

بااین‌حال روش‌های ماساژ دستی برای شل شدن عضلات و مفاصل ستون فقرات می‌تواند به تسکین علائم درد کمک کند. روش ماساژ دستی روشی فوق‌العاده برای افراد جهت پشت سر گذاشتن قسمت سخت ماجرا است.

  • درد شدید

بیمارانی که رفلکس‌های آن‌ها تغییر کرده و کسانی كه ضعف شدید در گروه خاصی از عضلات یا سرگیجه شدید هنگام حركات گردن دارند، بايد جهت ارزیابی‌های پزشکی مراجعه کنند.

تب، سردرد و گرفتگی گردن می‌توانند علائم بیماری مننژیت، یک بیماری نادر اما عفونتی خطرناك باشند که باید قوری تحت درمان قرار بگیرند. پزشکان درد گردن را با گرفتن یک پیشینه، انجام آزمون‌های بدنی، انجام آزمون‌های تصویربرداری نظیر راديوگرافي و MRI به‌منظور منتفی کردن وجود عفونت مورد بررسی قرار می‌دهند.

استرس، آرتروز و فشارهای عضلانی ناشی از استفاده بیش‌ازاندازه از عضلات همگی می‌توانند به درد گردن و حتی تروما و آسیب‌های بدنی منجر شوند. اعصاب نخاعی تحت فشار ناشی از دیسک‌های که دچار فتق شده و اسپورها یا خارهای استخوانی می‌توانند موجب انتقال درد از گردن به بازوها شوند. سرطان، مننژیت و آرتريت روماتوييد نیز از مقصران احتمالی ماجرا هستند.

پژوهش‌های بیشتری درباره کمردرد نسبت به درد گردن انجام‌شده است؛ اما همیشه نتایج به‌دست‌آمده درباره کمر به علت عملکرد متفاوت درباره گردن قابل‌استفاده نیست.

 کمر فشار وزن شما را تحمل می‌کند درحالی‌که گردن بیشتر متحرک است.  چون گردن در جهات گوناگون حرکت می‌کند، نسبت به تنش‌های گوناگون ناشی از افتادن و تصادفات خودرویی آسیب‌پذیرتر است.

  • درمان‌های رده بعدی

 مطالعه‌اي که سال گذشته در ژورنال Anesthesiology منتشر شد، به مقايسه بررسي تاثير درمان‌هاي متفاوت بر روي 169 فرد بزرگ‌سال مبتلا به درد گردنی که تا بازوهای آن‌ها منتشر می‌شد. یک گروه از افراد تزریق استروئیدی اپيدورال، تزریقي که در فضای اطراف اعصاب نخاعی انجام می‌شود، را دریافت کردند. گروه دوم فیزیوتراپی همراه با مصرف داروهای مسکن نظیر گاباپنتین و نورتریپتیلین یا درمان‌های نگهدارنده را دریافت کردند. گروه سوم نیز هر دو نوع درمان شامل تزریق نخاعی و درمان‌های محافظه‌كارانه را انجام دادند.

یک ماه بعد هیچ تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد. اما 3 ماه بعد 57 درصد بیماران دریافت‌کننده درمان ترکیبی، «بهبودی فراواني در درد بازوهایشان» را در مقایسه با 37 درصد گروه دریافت‌کننده تزریق و 27 درصد گروه دریافت‌کننده درمان محافظه‌كارانه تجربه کردند.

تخريب با امواج راديويي رادیوفرکانسی ابلیشن (Radiofrequency Ablation) نیز روشی با حداقل تهاجم است که می‌تواند به برخی افراد کمک کند. این روش عصب‌های کوچک که درد را از مفاصل گردن منتقل می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.

منبع:
US News & Report

ترجمه: محمد ملائكه

کد خبر 302178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha