همشهری آنلاین: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: سوریه یکی از طرف های اصلی است که با تروریسم در منطقه مبارزه می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه،‌ بشار الجعفری در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمایت و احترام به اهداف منشور ملل متحد برای حفظ امنیت و صلح بین المللی گفت: نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه مصائب ناشی از سیاست های دولت هایشان را در طول دهه های گذشته در کشورهای منطقه موسوم به خاورمیانه فراموش کرده اند.

وي افزود: این سیاست ها از همان آغاز از حمایت از اسرائیل و تسهیل مسیر اشغالگری آن در کشورهای عربی و دهها بار استفاده از حق وتو در حمایت از اشغالگری این رژیم گرفته تا حمله به عراق و تخریب و اشغال آن و حمله به لیبی و تلاش برای ساقط کردن دولت قانونی کشور سوریه، همانند اقدامی که در کشورهای آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان انجام داده بودند؛ ملت های منطقه ما را به ستوه آورده و ارمغان این سیاستها نیز درد و رنج بوده است.

وی تأکید کرد، کشور سوریه یکی از طرف های اصلی است که با تروریسم در منطقه مبارزه می کند. هیچیک از تلاشها در مبارزه با تروریسم که با احکام منشور و مبانی حقوق بین الملل تعارض دارد بدون هماهنگی قبلی و همکاری کامل با دولت های مربوطه هستند.

بشار الجعفری تأکید کرد:‌ تلاش های برخی کشورهای عضو سازمان ملل برای توجیه مداخله نظامی خود در سوریه به بهانه مبارزه با داعش بدون هماهنگی با دولت سوریه، خدشه دار کردن منشور ملل متحد و دستکاری حقوق بین الملل در تلاش برای هدف قرار دادن حاکمیت سوریه است و موجب طولانی تر شدن عمر تروریسم و توجیه این رویکرد و سرپوش گذاشتن بر اقدامات حامیان تروریسم می شود.

این مقام سوری افزود: تنها راه مؤثر در مبارزه با تروریسم تشکیل ائتلاف مؤثر بین المللی در چارچوب مقررات بین المللی و با مشارکت کشورهای مربوطه و در رأس آنها سوریه است که طرف اصلی در مقابله با تروریسم در منطقه به شمار می رود.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: اوضاع کنونی سوریه و سایر کشورهای منطقه منعکس کننده حالت اسفباری است که سازمان ملل پیدا کرده است.

الجعفری ادامه سکوت شورای امنیت و ناتوانی آن در پایان دادن به تجاوزات ترکیه و عربستان سعودی و عمل نکردن این شورا را به وظیفه اصلی خود در حفظ صلح و امنیت بین المللی تقبیح کرد و از اقدام دولت اردوغان به گلوله باران مناطق حضور شهروندان کرد سوریه و مواضع ارتش سوریه در خاک این کشور با استفاده از توپخانه سنگین و ارسال دهها خودرو نظامی حامل تیربار و صدها فرد مسلح از نیروهای ارتش ترکیه و مزدوران انتقاد کرد.

وی افزود: رژیم ترکیه این گروه های تروریست را به سلاح های شیمیایی مسلح کرده است تا از آن ضد نیروهای دولتی و شهروندان سوری استفاده کنند و سپس دولت سوریه را به استفاده از چنین سلاح هایی متهم کنند.

این مقام سوری در پایان تأکید کرد: این اقدامات خصمانه با درخواست های رژیم عربستان سعودی برای مداخله نظامی در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم داعش ، که خود این رژیم بنیانگذار آن است، و اندیشه افراطی وهابیت از آن حمایت می کند، همزمان شده است.

کد خبر 325380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha