روز گذشته درحالی‌که ارتش ترکیه برای دومین روز متوالی مواضع شمال سوریه را هدف حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای قرار داد اوباما و پوتین در یک تماس تلفنی غیرمنتظره برای اجرای طرح آتش‌بس به‌دست آمده در مذاکرات مونیخ توافق کردند.

سوریه

اين توافق تلفني با وجود همه اختلاف‌ها و تنش‌هاي ماه‌هاي گذشته ميان آمريكا و روسيه در حالي به‌دست آمده كه عربستان و تركيه همچنان بر طبل مداخله نظامي زميني در سوريه مي‌كوبند و اختلاف آمريكا با طرف‌هايي كه پيش از اين در يك محور قرار داشتند را نشان مي‌دهد.

تركيه طي 48ساعت گذشته بمباران مواضع يگان‌هاي مردمي كرد را ادامه داده و اعلام كرده كه نيروهاي كرد بايد از مواضعي كه در شمال سوريه به تصرف خود درآورده‌اند عقب‌نشيني كنند. در مقابل اين اقدام اما وزارت امور خارجه آمريكا در بيانيه‌اي با ابراز نگراني نسبت به شرايط در شمال حلب از تركيه خواسته است كه بمباران مواضع كردهاي سوريه را متوقف كند. آمريكا از نيروهاي كرد در سوريه حمايت مي‌كند اما تركيه كه گروه‌هاي كرد سوريه را تروريست مي‌خواند به‌شدت از اين مسئله خشمگين است.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه هم با ادعاي حمله نيروهاي كرد به مناطق مرزي تركيه كردهاي سوريه را به حملات نظامي تمام‌عيار تهديد كرده است. وي گفت: ما مي‌توانيم همان اقداماتي را كه در عراق و قنديل انجام داده‌ايم در سوريه نيز انجام دهيم.در راستاي همين سياست مداخله نظامي سرتيپ احمد عسيري، مشاور وزير دفاع عربستان سعودي روز گذشته به‌صورت رسمي گزارش‌ها درباره استقرار جنگنده‌ها و نيروهاي اين كشور در پايگاه اينجرليك تركيه را تأييد و اعلام كرد كه اين كشور آماده حضور نيروهاي زميني خود در سوريه است.

اين در حالي است كه گزارش‌هايي هم درباره رسيدن جنگنده‌هاي قطر به پايگاه اينجرليك منتشر شده است. ديميتري مدودف، نخست‌وزير روسيه روز گذشته در گفت‌وگو با يورونيوز بار‌ديگر هشدار داد كه عمليات زميني نيروهاي خارجي در سوريه يك جنگ تمام عيار در منطقه به راه مي‌اندازد.

  • توافق غيرمنتظره

سياست‌هاي عربستان و تركيه در حالي با پافشاري بر مداخله نظامي در سوريه پيش مي‌رود كه در سوي ديگر باراك اوباما و ولاديمير پوتين روساي جمهور آمريكا و روسيه در تماس تلفني غيرمنتظره روز گذشته موافقت كردند كه به‌منظور عملي شدن توافق به‌دست آمده در مونيخ براي پايان دادن به خصومت‌ها در سوريه فعاليت‌هاي سياسي و همچنين ساير همكاري‌هاي بين 2كشور را افزايش دهند.

روز جمعه روسيه و آمريكا به همراه 15كشور ديگر شركت‌كننده در نشست مونيخ درباره برقراري آتش بس در سوريه طي يك هفته توافق كردند. كرملين اعلام كرده است كه در اين تماس دو طرف براي رسيدن به 2هدف عمده يعني برقراري آتش بس‌ و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به سوريه موافقت خود را اعلام كرده‌اند.

به گزارش رويترز علاوه بر اين روساي جمهوري آمريكا و روسيه بر ضرورت همكاري و تماس نزديك وزراي دفاع 2كشور براي امكان موفقيت در نبرد با داعش و گروه‌هاي تروريستي ديگر تأكيد كرده‌اند. بخشي از اين گفت‌وگو درباره همكاري نظامي آمريكا و روسيه براي ايجاد جبهه‌اي مشترك در مقابل گروه‌هاي تروريستي در سوريه بوده است. روز گذشته كمك‌هاي بشردوستانه توسط سازمان ملل براي نخستين بار در 9‌ماه گذشته به اردوگاه يرموك رسيد. همچنين هلال احمر سوريه از رسيدن كاروان كمك‌هاي پزشكي به شهر دوما در حومه شرقي دمشق خبر داده است.

کد خبر 325126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha