چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

پس از حدود یک هفته فراز‌و‌نشیب از زمان توافق قدرت‌های جهانی در مونیخ وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته به‌صورت رسمی اجرایی شدن این توافق برای «پایان خصومت‌ها» در سوریه را اعلام کرد.

نقشه

به‌دنبال بيانيه وزارت امور خارجه روسيه دراين رابطه ظهر ديروز بيش از 100كاميون حامل كمك‌هاي انساني به مناطق محاصره شده سوريه ازجمله معضميه، مضايا، زبداني، كفريا و فوعه ارسال شد. هلال احمر سوريه اعلام كرده كه محموله‌هاي كمك براي مناطق تحت محاصره از دمشق حركت كرده‌اند و به‌زودي تحت نظارت سازمان ملل در اين مناطق توزيع خواهند شد.

يكي از مناطقي كه اين كمك‌ها را دريافت خواهد كرد شهر مضاياست كه بسياري از مردم آن از شدت گرسنگي در آستانه مرگ قراردارند.آمريكا و روسيه جمعه گذشته به همراه 15كشور ديگر شركت‌كننده در نشست مونيخ براي آتش بس در سوريه و ارسال فوري كمك‌هاي بشردوستانه به مناطق محاصره شده اين كشور توافق كردند. ارسال كمك‌هاي بشردوستانه يك روز پس از ديدار و مذاكره استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل با وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه آغاز شده است كه بخش مهمي از توافق مونيخ به‌حساب مي‌آيد.

اين در حالي است كه معاون نخست‌وزير تركيه روز گذشته به‌صورت رسمي اعلام كرد كه اين كشور به‌دنبال ايجاد منطقه امني در داخل خاك سوريه به عمق 10كيلومتر است كه شامل شهر اعزاز هم مي‌شود. وزارت امور خارجه روسيه اما در بيانيه خود در واكنش به اين مسئله اعلام كرد كه ايجاد چنين منطقه‌اي در سوريه بدون اجازه دولت دمشق غيرممكن خواهد بود. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان پيش از اين اعلام كرده بود از ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه حمايت مي‌كند.

با گذشت 5 روز از حملات خمپاره‌اي تركيه در داخل خاك سوريه شوراي امنيت سازمان ملل از هدف قرار دادن مواضع كردهاي سوريه از سوي آنكارا ابراز نگراني كرده است. شوراي امنيت به‌صورت رسمي از آنكارا خواسته است كه به حملات خود در داخل خاك سوريه پايان دهد و به قوانين بين‌المللي پايبند باشد. رافائل راميرز، رئيس دوره‌اي شورا و نماينده ونزوئلا به خبرنگاران گفت: همه اعضاي شوراي امنيت موافقند كه از تركيه بخواهيم از قوانين بين‌المللي تبعيت كند. ولاديمير سافرونكف، سفير روسيه در سازمان ملل از كشورهاي نزديك به تركيه خواست كه به دولت تركيه بگويند رفتار نامناسبش در سوريه را متوقف كند.

  • اوباما: سوريه، جنگ من و پوتين نيست

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا روز گذشته در حاشيه نشست آسه‌آن در كاليفرنيا با اين ادعا كه روسيه در حمايت از رئيس‌جمهور سوريه دچار يك «خطاي استراتژيك» شده، اعلام كرد: مسئله سوريه جنگ بين من و رئيس‌جمهور روسيه نيست. اوباما درحالي‌كه كشورش به‌صورت علني از گروه‌هاي افراطي مخالف سوريه حمايت تسليحاتي و مالي مي‌كند، مدعي شد: روسيه در نابودي سوريه نقش دارد و باتلاقي را به‌وجود آورده كه تمام دارايي‌هاي روسيه را در خود فرو مي‌برد! اما با اين حال سوريه رقابتي بين من و پوتين نيست.

کد خبر 325526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha