یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

پس از فراز و نشیب‌های بسیار، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته سرانجام به‌صورت رسمی اعلام کرد توافق آتش‌بس در سوریه به‌صورت مشروط به نتیجه رسیده است.

سوریه

جان كري در نشست خبري مشترك با همتاي اردني خود به جزئيات اين توافق و شروط آن اشاره نكرد اما تاكيد داشت كه طي چند روز آينده اين آتش‌بس شروع خواهد شد. او گفت: براي هر كسي كه در اين مذاكرات بوده انتخاب‌ها و تصميم‌هاي سختي وجود داشته است.

به گزارش نيويورك‌تايمز، كري و سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته براي دومين روز متوالي گفت‌وگوي تلفني طولاني داشتند كه طي آن درباره آتش‌بس مشروط توافق كردند. وزير امور خارجه آمريكا در نشست خبري روز گذشته اعلام كرد كه فعلا نمي‌تواند حرف بيشتري درباره اين توافق بزند چون همچنان بايد رايزني با تمامي طرف‌ها براي اجرايي شدن آن ادامه داشته باشد. كري همچنين ابراز اميدواري كرده كه ولاديمير پوتين و باراك اوباما، روساي جمهور آمريكا و روسيه به‌زودي در رابطه با اين توافق مذاكره تلفني داشته باشند.

حدود 2هفته قبل آمريكا و روسيه به همراه 15كشور ديگر در نشست مونيخ درباره لزوم اجراي آتش‌بس سراسري در سوريه و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به مناطق تحت محاصره تاكيد كردند. اين آتش‌بس اما هنوز نتوانسته به مرحله اجرايي برسد اما اكنون مقام‌هاي دولت آمريكا مي‌گويند بيش از هر زمان ديگري به آتش‌بس در سوريه نزديك شده‌اند.

اينترفكس گزارش داده كه يكي از شروط اين آتش‌بس كه توافق آن ميان نمايندگان آمريكا و روسيه امضا شده همكاري اطلاعاتي ميان واشنگتن و مسكو درباره گروه‌هاي تروريستي است. مخالفان سوريه هم به تازگي اعلام كرده‌اند كه درصورت اجراي آتش بس‌ از سوي نيروهاي دولتي حاضر به توقف درگيري‌ها هستند. روسيه و آمريكا در اين آتش‌بس گروه‌هاي تروريستي و مناطق تحت كنترل آنها را مستثني كرده‌اند و مسكو اعلام كرده كه حملات عليه اهداف گروه‌هاي تروريستي را ادامه خواهد داد.

  • شروط اسد براي آتش‌بس

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه با روزنامه ال‌پاييس اسپانيا كه روز گذشته منتشر شد تاكيد كرده كه دمشق به شرط تغيير ميداني در مواضع تروريست‌ها و توقف حمايت تركيه از افراد مسلح آماده پذيرش آتش‌بس در سوريه است.
اسد گفت: مسئله در درجه اول مربوط به توقف درگيري‌هاست اما با عوامل ديگر و مهم‌تري در ارتباط است. يكي از موارد مهم ممانعت از تلاش تروريست‌ها براي تقويت مقرهاي خود با سوءاستفاده از آتش‌بس صورت گرفته است. همچنين مسئله مهم ديگر توقف حمايت تركيه از تروريست‌ها و اعزام تروريست به سوريه است.

رئيس‌جمهور سوريه تاكيد كرد: درصورتي كه نتوانيم تمامي اين شرايط را براي آتش بس مهيا كنيم نتيجه عكس خواهد داد و تنش در سوريه بيشتر خواهد شد. براي همين اگر خواهان اجراي آتش بس هستيم بايد اين عوامل را فراهم ‌سازيم تا نتيجه مثبت باشد.

اسد درخصوص تصميم تركيه و عربستان براي اعزام نيروي زميني به سوريه گفت: اگر اين اتفاق بيفتد ما با آنها مثل تروريست‌ها برخورد و از كشور خود دفاع خواهيم كرد. حمله آنها تجاوز محسوب مي‌شود و آنها حق هيچ نوع مداخله‌اي را چه سياسي و چه نظامي در سوريه ندارند. وي گفت: بعد از 10سال مي‌خواهم من كسي باشم كه سوريه را نجات داده است اما اين به معني آن نيست كه من در آن زمان رئيس‌جمهور هم باشم.

ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت همچنان در حال ادامه پيشروي‌هاي خود در حلب هستند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اين نيروها موفق شدند منطقه راهبردي «الرضوانيه» در ريف حلب را بازپس بگيرند.

  • انفجارهاي تروريستي در حمص

روز گذشته 2انفجار همزمان در شهر حمص در غرب سوريه كشته شدن حداقل 46غيرنظامي و زخمي‌شدن ده‌ها نفر ديگر را به‌دنبال داشت. هر دو انفجار با خودروهاي بمب‌گذاري‌شده در خيابان الستين در منطقه الزهراء رخ داد. هنوز گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است اما اين منطقه به‌خاطر حمايت از بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه پيش از اين هم هدف حملات گروه تروريستي داعش بوده است.

کد خبر 325911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha