همشهری آنلاین: رئیس جمهور سوریه: اگر سربازهای ترکیه و عربستان سعودی وارد سوریه شوند ما با آنها مثل تروریست‌ها برخورد می‌کنیم.

بشار اسد: ۸۰ کشور از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بشار اسد در گفتگو با روزنامه اسپانیایی ال پائیس در دمشق گفت آوارگان می توانند بدون ترس از اقدامات تلافی جویانه به سوریه بازگردند. وی همچنین دولت های قطر و ترکیه را به دامن زدن به جنگ در سوریه متهم کرد.
متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

  • سوال: این هفته شما اجازه دادید کمک های بشردوستانه به هفت منطقه تحت محاصره وارد شود. برخی مدعی اند دست کم 486 هزار نفر در این مناطق زندگی می کنند و برخی از آنها بیش از سه سال است که در آنها به سر می برند.چرا این کار در این جنگ این قدر دیر انجام گرفت؟

جواب: واقعیت این است که این کار اخیرا انجام نگرفته است؛ اين کار از زمان شروع بحران انجام گرفته است.
ما هیچ وقت هیچ منطقه ای را در سوریه را تحت ممنوعیت رفت و آمد قرار ندادیم. میان ممنوعیت رفت و آمد و محاصره نظامی یک منطقه به سبب حضور ستیزه جویان در آن تفاوت وجود دارد، و این در یک موقعیت امنیتی یا نظامی طبیعی است.اما مشکل با این مناطق این است که ستیزه جویان خودشان مواد غذایی و مایحتاج اولیه این مردم را می گیرند، یعنی مردم آنجا را، و آن را به ستیزه جویان خود می دهند یا به قیمت های بسیار بالا به مردم می فروشند. ما به عنوان دولت هرگز جلو رسیدن کمک به هیچ منطقه ای، از جمله مناطق تحت کنترل داعش مانند رقه در شمال را که اکنون تقریبا سه سال است تحت کنترل این گروه است و قبل از آن هم تحت کنترل گروه جبهه النصره (شاخه محلی القاعده) بود، نگرفته ایم. ما همه حقوق بازنشسته ها را فرستاده ایم، حقوق همه کارکنان دولتی را نیز پرداخته ایم و برای فرزندان آنها نیز واکسن فرستادیم.

  • سوال: پس مواد غذایی و حقوق کارمندان و بازنشسته ها حتی هنوز هم به رقه و دیگر مناطق تحت کنترل داعش می رسد؟

جواب: دقیقا. بنابراین اگر ما این ها را به رقه که تحت کنترل داعش است می فرستیم ، آنهم به این دلیل که فکر می کنیم به عنوان دولت مسئول همه مردم سوریه هستیم، پس چگونه ممکن است این کار را در مناطق دیگر نکنیم؟‌ این واقع بینانه نیست، این تناقض دارد. بنابراین، برای همین است که من گفتم این کار اخیرا نبوده است؛ ما هرگز جلو رسیدن کمک یا مواد غذایی را نگرفته ایم.

  • سوال: آیا این کار ادامه خواهد یافت؟

جواب: دقیقا.

  • سوال: روسیه و آمریکا یک آتش بس موقت اعلام کرده اند. آیا دولت سوریه به توقف عملیات نظامی در سوریه پایبند می ماند؟

جواب:‌ قطعا، و ما اعلام کرده ایم که آماده ایم، اما کار فقط با اعلان تمام نمی شود، چون ممکن است طرف دیگر نیز همین را بگوید. مسئله این است که در عمل چه می خواهید بکنید.
اگر شما می خواهید بگویید آتش بس، این واژه صحیحی نیست چون آتش بس میان دو ارتش یا دو کشور است. بهتر است بگوییم ترک مخاصمه، یا مثلا توقف عملیات.
مسئله در وهله نخست متوقف کردن آتشباری است، اما عوامل تکمیلی و مهم تر دیگری نیز در میان است که جلوگیری از استفاده تروریست ها از آتش بس یا ترک مخاصمه برای تقویت موضع خود از جمله آنهاست. بازداشتن کشورهای دیگر، به ویژه ترکیه، از اعزام نیروها و تروریست های بیشتر ، مهمات بیشتر یا هرگونه پشتیبانی لجستیکی برای این تروریست ها نیز اهمیت دارد. سازمان ملل یا شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در این خصوص صادر کرده است که اجرا نشده است. اگر ما همه شرایط را برای آتش بس فراهم نکنیم، این کار بر ضد ثبات خواهد بود و هرج و مرج بیشتری در سوریه ایجاد خواهد کرد و ممکن است عملا به تجزیه کشور منجر شود. برای همین است که اگر می خواهیم از آتش بس استفاده کنیم، اگر این شرایط تامین شود، این کار مثبت خواهد بود.

  • سوال: بنابراین،‌ حتی اگر این آتش بس برقرار شود باز هم درگیری هایی ، دست کم علیه برخی از گروه های مسلح، ادامه خواهد داشت؟

جواب: بله، البته علیه گروه هایی مانند داعش و جبهه النصره و سازمان ها یا گروههای تروریستی دیگری که متعلق به القاعده اند. اکنون سوریه و روسیه چهار اسم اعلام کرده اند: احرار الشام و جیش الاسلام و جبهه النصره و داعش.

  • سوال: نیروهای شما حلب را محاصره کرده اند. اینجا یکی از پایگاه های بزرگ مخالفان است. شما فکر می کنید چه زمانی بتوانید کنترل کامل این شهر را به دست بگیرید؟

جواب: ما عملا به وسط شهر رسیده ایم. بنابراین، بخش بزرگی از شهر تحت کنترل دولت است و بیشتر ساکنان بخش های دیگر از مناطق تحت کنترل ستیزه جویان به منطقه تحت کنترل دولت مهاجرت کرده اند. بنابراین، مسئله بازپس گیری شهر در میان نیست.
در واقع، مسئله ما بستن جاده ها میان ترکیه و این گروههای تروریست است. هدف درگیری ها در حلب اکنون همین است و ما اخیرا موفق شدیم این راهها را مسدود کنیم.
البته راه ها مثلا میان حلب و ترکیه کاملا بسته نشده است بلکه ارتباطات میان ترکیه و تروریست ها بسیار دشوارتر شده است. برای همین است که ترکیه اخیرا کردها را گلوله باران کرده است. دلیلش همین است.

  • سوال: پس از حلب نوبت کجاست؟ آیا ارتش سوریه قصد دارد به رقه ، به اصطلاح پایتخت خلافت داعش، برود؟

جواب: به طور اصولی ما باید به همه جا برویم، اما اکنون در بیش از 10 جبهه در سوریه در جنگ هستیم. اخیرا ما به سوی رقه پیشروی کردیم، اما هنوز از آن دور هستیم. بنابراین، به طور اصولی، بله ما در حال حرکت به سوی رقه و مناطق دیگر هستیم، اما زمان آن بستگی به نتایج نبردهای مختلف دارد. بنابراین ما نمی توانیم زمان دقیق آن را اعلام کنیم.

  • سوال: روسیه کارزار تهاجمی بمباران های هوایی را اینجا در پایگاه های اصلی مخالفان شروع کرده است. این نقطه عطفی در جنگ بوده است. برخی مدعی اند شما اکنون دست بالا را دارید. آیا فکر می کنید بدون کمک خارجی هم می توانستید به این نتیجه برسید؟

جواب: حمایت روسیه و ایران قطعا در این پیشروی ارتش ما نقش اساسی داشته است. گفتن اینکه ما بدون این پشتیبانی نمی توانستیم به این نتایج برسیم یک مسئله فرضی است، چون یک «اگر» وجود دارد. بنابراین هیچ کس جواب دقیق «اگر» را نمی داند. اما ما قطعا به این کمک به یک دلیل ساده نیاز داریم: چون بیش از 80 کشور به انحا مختلف ، برخی مستقیم با پول ، برخی با پشتیبانی لجستیکی، با مهمات، با عضوگیری، از این تروریست ها پشتیبانی کرده اند. برخی کشورهای دیگر از لحاظ سیاسی در مجامع بین المللی مختلف از آنها حمایت کرده اند. ما می توانستیم بجنگیم اما در نهایت، حمایت و پشتیبانی نامحدودی از این تروریست ها می شود. شما قطعا به پشتیبانی بین المللی نیاز دارید. اما مجددا بگویم که این یک سوال فرضی است که من نمی توانم جوابش را بدهم.

  • سوال: در خصوص بمباران های هوایی روسیه، آیا شما نگران کشته شدن غیرنظامیان نیستید؟ روز دوشنبه یک بیمارستان بمباران شد و 50 نفر کشته شدند. آمریکا مدعی است روسیه عامل این بود.؟

جواب: برخی مقامات دیگر آمریکا گفتند نمی دانند چه کسی این کار را کرده است. این چیزی است که آنها بعدا گفتند. این اظهارات ضد و نقیض در آمریکا رواج دارد، اما هیچ کس هیچ سندی درباره اینکه چه کسی این کار را کرد و چه اتفاقی افتاد، ندارد. اما در خصوص تلفات غیرنظامیان، البته این یکی از مشکلات در هر جنگی است. البته من برای هر غیرنظامی بیگناهی که در جنگ ما کشته می شود بسیار ناراحت می شوم، اما این جنگ است. همه جنگ ها بد هستند، شما جنگ خوب ندارید، چون همیشه غیرنظامیان هستند و شما همیشه مردم بیگناهی دارید که هزینه جنگ را می پردازند.

  • سوال: شما چطور به مردم خودتان، به سوری ها، توضیح می دهید که یک ارتش خارجی عملیاتی را در اینجا انجام می دهد که ممکن است به کشته شدن غیرنظامیان بینجامد؟

جواب: خیر، خیر. ما هیچ سندی نداریم که نشان دهد روس ها به هیچ هدف غیرنظامی حمله کرده باشند. آنها در حملات خود بسیار دقیق هستند و همیشه ، هر روز، به پایگاه ها یا اهداف تروریست ها حمله می کنند. در واقع، این آمریکایی ها هستند که این کار را کردند، یعنی بسیاری از غیرنظامیان را در بخش شمال شرقی سوریه کشتند، نه روس ها. تاکنون حتی یک حادثه نیز در خصوص غیرنظامیان رخ نداده است، چون روس ها به شهرها حمله نمی کنند؛ آنها عمدتا به مناطق روستایی حمله می کنند.

  • سوال: در خصوص ارتش های خارجی، ترکیه و عربستان سعودی گفته اند که قصد دارند به اینجا سرباز بفرستند تا به ادعای خود با داعش بجنگند. اگر آنها به این حرف خود عمل کنند شما چه واکنشی به آن نشان خواهید داد؟

جواب: همانطور که گفتید آنها ادعا کرده اند. اما اگر این اتفاق بیفتد ما با آنها همان برخوردی را خواهیم داشت که با تروریست ها داریم. ما از کشورمان دفاع می کنیم. این یک تجاوز است.
ترکیه و عربستان هیچ حقی برای مداخله ، چه سیاسی و چه نظامی، در سوریه ندارند. این نقض قوانین بین المللی است و ما به عنوان شهروندان سوریه تنها گزینه ای که داریم جنگ و دفاع است.

  • سوال: ترکیه از خاک خود گلوله باران به سوریه را شروع کرده است.

جواب: دقیقا، و قبل از این گلوله باران، ترکیه تروریست به داخل سوریه می فرستاد. هر دو اینها یکی است و هدف ترکیه همان است. این کار همین تاثیر را به اشکال دیگر دارد. بنابراین، ترکیه از همان ابتدا در سوریه دخیل بوده است.

  • سوال: عربستان سعودی تلاش کرد مخالفان را در کنفرانسی در ریاض متحد کند. برخی افراد وابسته به القاعده نیز در آن نشست ها حضور داشتند. آیا شما هیچ گروه شورشی را طرف مشروعی می دانید که با آن بتوانید به عنوان نماینده همه مخالفان وارد مذاکره شوید؟

جواب:‌ منظورتان شورشیانی هستند که در عمل در حال جنگ هستند؟

  • سوال: بله.

جواب: خیر. از لحاظ حقوقی و قانونی ، هر کسی که علیه مردم و علیه دولت مسلسل به دست بگیرد، در کشور شما، در کشور من و در هر کشوری در جهان، تروریست محسوب می شود. شما نمی توانید بگویید آنها مشروع هستند. آنها زمانی مشروع هستند که سلاح را زمین بگذارند و به روند سیاسی ملحق شوند. این تنها راه در هر کشوری برای بازسازی کشور یا برای تغییر دادن هرچیزی است که شما می خواهید تغییر دهید، چه قانون اساسی و چه قوانین یا دولت یا هر چیزی که شما دنبال تغییر آن هستید، اما از طریق روند سیاسی، نه از راه اسلحه.

  • سوال: بنابراین همه کسانی که شما با آنها می جنگید، از دید شما تروریست هستند؟

جواب: مگر اینکه آنها اعلام کنند آماده پیوستن به روند سیاسی هستند. آنگاه ما هیچ مشکلی با آنها نخواهیم داشت.

  • سوال:‌ پس این کسانی که تا حالا می جنگیده اند، اگر آرمان هایشان یا طرح هایشان را کنار بگذارند و اگر اسلحه را زمین بگذارند، می توانند بازگردند؟

جواب:‌ ما آنها را عفو خواهیم کرد و این اتفاق قبلا هم در دو سال گذشته افتاده است و اخیرا نیز سرعت گرفته است. بسیاری از آنها سلاح هایشان را زمین گذاشته اند و برخی هم حالا به ارتش سوریه ملحق شده اند و در کنار ارتش سوریه با داعش می جنگند و ارتش سوریه و هواپیماهای روسیه از آنها پشتیبانی می کنند.

  • سوال: پس اگر ، همانطور که همین حالا گفتید، این هایی که علیه دولت در اینجا اسلحه به دست گرفته اند همه تروریست هستند، شما دقیقا با چه کسی در ژنو مذاکره می کنید؟‌

جواب: من درباره ژنو اخیر ، ژنو3 ، حرف می زنم که شکست خورد. شرکت کنندگان مخلوطی از کسانی بودند که در عربستان سعودی آموزش دیده اند، مخلوطی از تروریست ها و افراطیون یا حامیان آنها، و برخی هم از القاعده و دیگر نیروهای مثلا مستقل یا مخالفان دیگری که خارج یا داخل سوریه زندگی می کنند. پس ما می توانیم با سوری ها ، با سوری های وطن پرست که به کشور خودشان اتکا دارند، مذاکره کنیم اما نمی توانیم با تروریست ها مذاکره کنیم -- و برای همین است که مذاکرات شکست خورد.

  • سوال : در مورد آن دسته از رهبران فعالان مخالف که از قبل از جنگ در سال 2011 در زندان بوده اند، چه می گویید؟

جواب: همه آنها خیلی وقت است که از زندان آزاد شده اند، و بیشتر آنها جزو مخالفان هستند.

  • سوال : همه آنها؟

جواب: همه آنها. هیچ کدام از آنها در زندان نیستند. قبل از سال 2011 همه آنها از زندان بیرون آمدند. از جمله برخی از کسانی که تروریست بودند، اما به چند سال حبس محکوم شده بودند و وقتی بحران شروع شد آنها بار دیگر به گروههای تروریست ملحق شدند.

  • سوال: آیا هیچ مدرکی برای اثبات این دارید؟

جواب:‌ بله، البته. یکی از آنها همان کسی بود که کشته شد و زهران علوش نام داشت. او چند سال حبس بود چون از اعضای القاعده بود. وقتی بحران شروع شد او گروه تروریستی خودش را تشکیل داد و این گروه یکی از آن چهار گروهی است که من از آنها به عنوان گروههای تروریست نام بردم.

کد خبر 325873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha