شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال با حضور سران و مقامات ارشد سیاسی امنیتی کشورهای جهان برگزار می‌شود، امسال تحت‌الشعاع جنگ سوریه و رویارویی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در این کشور قرار داشت.

کنفرانس امنیتی مونیخ

يكي از مهم‌ترين سخنرانان اين اجلاس جهاني، ديميتري مدودف نخست‌وزير روسيه بود كه ديروز درباره اوكراين، سوريه، ناتو، تحريم‌هاي غرب، آينده رويارويي‌هاي جهاني، داعش و جنگ سرد سخن گفت. نخست‌وزير روسيه سياست‌ها و موضع‌گيري‌هاي ناتو عليه كشورش را تخاصمي خواند و گفت، ناتو هر روز اعلام مي‌كند روسيه اصلي‌ترين و فوري‌ترين تهديد اين سازمان و اروپاست.

درحالي‌كه دنياي امروز با اينهمه بحران و فاجعه و تهديد روبه‌روست از داعش و سربريدن‌هايش تا تهديدهاي امنيتي و زيست‌محيطي ديگر. مدودف گفت: « ما 20سال پيش تلاش كرديم به غرب گوشزد كنيم تروريسم يك تهديد تمدني است، تهديدي براي كل جهان. ما همه در مقابل تروريسم قرار داريم و بايد با آن مقابله كنيم. اما غرب چه‌كار كرد؟ برخي همكاري‌هاي اطلاعاتي مشترك را به حال تعليق درآورد كه داعش حالا بايد ممنون اين كار غرب باشد، چرا كه اين كار به داعش و تروريسم كمك كرد.

اشاره نخست‌وزير روسيه به تعليق برخي همكاري‌ها و مناسبات غرب با مسكو در چارچوب تحريم‌هايي است كه در يك سال گذشته به‌خاطر جنگ اوكراين عليه روسيه اعمال كرده‌است.مدودف در ادامه سخنانش گفت: «ولاديمير پوتين در سال‌2007 در همين اجلاس مونيخ گفت كه استقرار سيستم دفاع موشكي غرب (درشرق اروپا) ريسك بازگشت جنگ سرد را به‌دنبال دارد و حالا اوضاع از آنچه پوتين در سال‌2007 پيش‌بيني كرده‌بود بدتر است. 25سال بعد از پايان جنگ سرد اكنون جهان بار ديگر به يك جنگ سرد جديد بازگشته‌است.

صف‌آرايي‌هاي نظامي و سياست‌تخاصمي غرب به‌گونه‌اي است كه من گاهي ترديد مي‌كنم كه واقعا در سال‌2016 هستيم يا در سال‌1962.» مدودف گفت: بايد به مذاكره و همكاري‌هاي دوجانبه برگرديم تا شاهد يك رويارويي جديد مانند جنگ‌هاي جهاني نباشيم. اعتمادسازي سخت است اما بايد شروع كنيم. مواضع ما متفاوت است اما به اندازه 40سال پيش كه در اروپا ديواري شرق و غرب را جدا مي‌كرد، متفاوت نيست.

کد خبر 324976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha